رئیس سازمان پزشکی قانونی خبر داد:

شناسایی جسد 43 نفر از جانباختگان برخورد دو قطار

سخنگوی کمیسیون صنایع مجلس گفت : با استیضاح وزیر راه و شهرسازی اتفاق خاصی در حوزه راه شهرسازی نخواهد افتاد و باید مشکلات این حوزه به صورت ساختاری چه در درون وزارتخانه چه از بعد نظارتی مجلس حل شود .
کد خبر: ۹۷۴۵۰۴
استیضاح کنندگان با آخوندی جلسه می گذارند/ وزیر نباید وقتی حادثه ای رخ می دهد تا صبح خوابش ببرد

سعید باستانی درگفت و گو با جام جم آنلاین ،در پاسخ به این پرسش که با توجه به اینکه دلیل حادثه قطار تبریز – مشهد طبق تحقیقات ، خطای انسانی اعلام شده مهمترین دلایل استیضاح وزیر راه چه بوده است ؟ گفت : مشکلاتی که در حوزه راه و شهرسازی بروز می کند به دلیل ادغام غیر کارشناسی وزارت راه و ترابری با وزارت مسکن است که منجر به گستردگی این حوزه و تضعیف بعد مدیریتی و نظارتی شده است .

وی افزود :حادثه برخورد دو قطارکه دلیلش خطای انسانی اعلام می شود به نوعی ارتباطی به وزیر راه ندارد ، اما به هر حال باید توجه داشت که مشکلات ساختاری منجر به بروز چنین حوادثی می شود . هم اکنون حوزه حمل و نقل با گستردگی ریلی ، جاده ای ، هوایی و مباحث ایمنی ، حوزه عریض و طویلی است و از طرف دیگر حوزه مسکن و املاک نیز که حوزه گسترده ای است مدیریت و نظارت خودش رامی طلبد ، بنابراین ادغام این دو حوزه و تعیین یک وزیر برای چنین تشکیلات عریض و طویلی اقدام مناسبی نبوده است .

باستانی افزود :در بسیاری از کشورها تشکیلات حمل و نقل جداست و این بخش به دلیل مسائل نظارتی وبحث ایمنی ، اعتبارات ویژه ای می طلبد . بخصوص با توجه به مساحتی که کشورما دارد نباید این حوزه با بخش مسکن ادغام می شد . ما نزدیک 3 هزار کیلومتر مرزهای دریایی داریم با کیلومترها مسیرهای جاده ای ، ریلی و هوایی که کریدورهای شمالی ، جنوبی و شرق و غرب را به هم متصل می کند که برای مدیریت و نظارت بهتر و تامین ایمنی داشتن وزارتخانه جدا ضروری است .

وی درباره بحث برقی کردن قطارها و استفاده از سیستم اتوماتیک گفت : متاسفانه اعتبارات خوبی برای انجام پروژه ها در این بخش تزریق نشده است وسیستم های کنترل به طور کامل و جامع اجرا نشده است، بطوریکه حرکت در این مسیرها وابسته به شخص و افراد است و دراین زمینه ها سرمایه گذاری نشده است .

نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی اضافه کرد : چندین سال است که بنا شده در مسیر تهران و مشهد قطارها با توجه به حجم بالای ترددی که در این مسیر وجود دارد برقی شود ، اما متاسفانه این کار انجام نشده و این درحالیست که سالانه دراین مسیر 28 میلیون زائر از مبادی ورودی جنوب ، شمال و تهران ورود پیدا می کنند و باید در این زمینه کار بیشتری انجام می شد . بنابراین اگر ما نتوانیم ساختار مدیریتی وزارتخانه راه و شهرسازی را ترمیم کنیم هر روز باید منتظر بروز حوادث در بخش های ریلی ، جاده ای و هوایی باشیم .

سخنگوی کمیسیون صنایع مجلس در پاسخ به این پرسش که از اعتباراتی که برای این بخش تعریف شده چقدر اختصاص یافته است گفت : بودجه را دولت به مجلس آورده و مجلس آن را مصوب می کند و متاسفانه تاکنون از محل اعتبارت تملک دارایی ها یک ریال هم تخصیص پیدا نکرده و دولت اعلام کرده است پول ندارد ،الان هم رفتند سراغ اوراق خزانه و این اوراق هم به دیون و طلب پیمانکاران تعلق گرفته است .

وی تاکید کرد :دولت باید اعتبارات را تامین می کرد و اگر اعتباری وجود نداشته چرا بودجه به این صورت بسته می شود ، چرا گفته می شود فلان مسیر جاده ای مثلا 10 میلیارد بودجه اش است اما یک ریال اختصاص داده نمی شود و این نشان می دهد یک جای کار ایراد دارد .

باستانی گفت : اگر کار به استیضاح می کشد دلیل آن را تضعیف جایگاه مجلس و بعد نظارتی مجلس می دانم که باید هیات رییسه فکری اساسی برای جایگاه نمایندگان مجلس کند،اگر نمایندگان دغدغه ای دارند وزیر نباید ازآن موضوع تا صبح خوابش ببرد و باید پاسخگو باشد تا کاربه سوال و استیضاح نکشد ، وقتی مشکلات و نواقص از سوی نماینده ای با وزیر یا نماینده پارلمانی اش مطرح می شود باید برای رسیدگی جدیت وجود داشته باشد .

وی در پاسخ به این پرسش که آیا با وزیر راه قبل از استیضاح جلسه ای برگزار می شود؟ گفت :هنوز با وزیر جلسه ای قبل از استیضاح برگزار نشده و قاعدتا باید قبل از استیضاح جلسه ای بین نمایندگان و وزیر راه برگزار شود .

سیما رادمنش _جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۳
قاسم احمد
-
۱۵:۴۳ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۳
۰
۰
یعنی گرفتن امتیاز ! وبعد هیچ!
ali
-
۱۶:۰۴ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۳
۰
۰
اگر اطلاعات درست جمع آوری كرده بودند این نكته مهم كه چرا شاهراه اقتصادی و استراتژیك تهران به بندرعباس از قم به آن طرف هنوز بعد از این همه شعارهای داده شده تاكنون كماكان یك خطه می باشدو علت این غفلت را جویا شوند.
iii
-
۱۷:۱۵ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۳
۰
۰
همه خوابند وزیر تنها معلومه

نیازمندی ها