بررسی‌های اولیه از خسارات سرمازدگی اخیر نشان می‌دهد چیزی حدود 20 درصد از محصولات باغ‌های شمال کشور به دلیل یخ‌زدگی از بین رفته‌اند که گرانی میوه بخصوص مرکبات را به‌دنبال داشته است.
کد خبر: ۹۷۲۸۱۴
گرانی در بازار میوه پس از موج سرما

این اتفاق در حالی روی ‌داده که به گفته کارشناسان تقریبا نیمی از محصولات هنوز روی درختان بودند و در عین حال مسئولان وزارت جهاد کشاورزی چندی پیش از حجم قابل توجه تولید مرکبات در سال جاری خبر داده بودند.

کمبود نداریم

دلاور حیدرپور، رئیس اداره کل جهاد کشاورزی استان مازندران با اشاره به بی‌سابقه بودن میزان سرمای اخیر در مناطق شمالی کشور به خبرنگار ما گفت: گرچه کاهش شدید دما عاملی در ایجاد خسارت بوده اما با توجه به برآوردهای اولیه و میزان تولید محصولات در سال جاری پیش‌بینی می‌کنیم کمبودی برای تأمین مرکبات بازار نداشته باشیم و در برخی موارد حتی برای بازارهای صادراتی برنامه‌ریزی کرده‌ایم.

وی سرمای اخیر را در سه دهه گذشته بی‌سابقه اعلام کرد و گفت: تا قبل از این اتفاق تقریباً نیمی از محصول کیوی و بیش از 60 درصد محصول نارنگی برداشت شده بود که این می‌تواند در زمینه تأمین مایحتاج کشور کمک شایانی داشته باشد.

رئیس اداره کل جهاد کشاورزی استان مازندران معتقد است، اصلی‌ترین چالش تولیدکنندگان شکستگی شاخه درختان به دلیل وزن بالای آنها بوده است که می‌تواند عاملی در افزایش خسارت باشد و به نظر می‌رسد 15 تا 20 درصد خسارت‌ها مربوط به محصول مرکبات، 30 تا 40 درصد مربوط به کیوی و بیش از 20 درصد نیز به دیگر باغات (شکستگی) مربوط باشد.

افزایش قیمت به‌دلیل بسته شدن راه‌هاست

حسن صابری‌هرندی، رئیس اتحادیه بارفروشان درباره کمبود محصولات در میادین به خبرنگار ما گفت: کمبود فعلی در بازار به دلیل بسته شدن راه‌های مواصلاتی بوده و هنوز تأثیر خسارات ایجاد شده در باغ‌ها به بازار نرسیده است.

هرندی افزود: خساراتی ایجاد شده اما با بهبود وضعیت آب و هوایی و امکان برداشت محصولات و انتقال آنها به بازار روند کاهشی قیمت‌ها خواهیم داشت.

این مقام صنفی معتقد است حجم خسارات ایجاد شده به دلیل کاهش درجه حرارت آنچنان نیست که کمبود قابل توجهی در بازار ایجاد شود و تنها با گذشت زمان و بهبود شرایط آب و هوایی تعادل ایجاد می‌شود.

وی با اشاره به اخطار هواشناسی خاطرنشان کرد: تقریبا یک هفته قبل هواشناسی نسبت به کاهش دمای هوا هشدار داده بود که به همین دلیل باغدارها بسیاری از محصولات خود بخصوص در بخش شرقی مازندران را برداشت کردند و در بخش‌های غربی نیز کشاورزان و باغداران با استفاده از شیوه‌های سنتی اقدام به نگهداری از محصولات خود کردند.

هرندی تاکید کرد: نمی‌توانیم منکر خسارت باشیم اما همان‌طور که قبلا نیز اشاره شد این خسارات نمی‌تواند عامل کمبود و افزایش قیمت باشد و اگر افزایش قیمتی هم بوده به دلیل نرسیدن بار به بازار است نه از بین رفتن بار روی درختان.

در اعلام میزان خسارت نباید عجله کنیم

مجتبی شادلو، رئیس اتحادیه باغداران استان تهران نیز درباره میزان خسارات وارده به باغ‌های مرکبات به خبرنگار ما گفت: قبل از هرگونه اظهارنظری باید تا بهبود شرایط جوی و برآوردهای دقیق صبر کنیم، چون هرگونه اظهارنظر غیرکارشناسی در این زمینه می‌تواند تأثیر مستقیمی در بازار و معیشت کشاورزان داشته باشد.

شادلو افزود: این تغییرات ناگهانی دما قطعا مشکلاتی برای باغ‌ها ایجاد خواهد کرد، اما با توجه به نوع محصولات این تأثیر کاملاً متفاوت است. به عنوان مثال نارنگی که محصول حساس‌تری نسبت به پرتقال است احتمال خسارت بیشتری خواهد داشت، اما پرتقال احتمالا آسیب کمتری دیده است.

برای شب عید باید برنامه‌ریزی کنیم

حسین مهاجران، رئیس اتحادیه میوه و تره‌بار با اشاره به خسارات ایجاد شده به جام‌جم گفت: کاهش درجه حرارت در شرق استان مازندران قابل توجه بوده و همین مساله باعث شده خسارت قابل‌توجهی به این منطقه وارد شود، این در حالی است که محصول منطقه یادشده درواقع مربوط به ذخیره شب عید بوده است؛ بنابراین باید برای شب عید از همین امروز برنامه‌ریزی کنیم.

مهاجر افزود: به‌طور کلی اقلام مختلف میوه به‌دلیل سرما آسیبی ندیده است اما حدود 20 درصد از پرتقال تامسون آسیب دیده و به غیر از آن، بقیه محصولات پرتقال سلامت است و فعلا کمبودی برای تأمین نیاز بازار نیست.

این مقام صنفی درباره تأثیر خسارات ایجاد شده در قیمت‌های بازار نیز گفت: به‌طور کلی تأثیر افزایش سرمایه در مناطق مختلف و همچنین کمبود دسترسی بازارهای مصرف به محصولات به دلیل بسته شدن راه‌های مواصلاتی از سه یا چهار روز قبل در بازار کاملا مشهود بود، به صورتی که برخی اقلام مرکبات مثل نارنگی افزایش قیمت از هزار تا 1500 تومانی را تجربه کرده‌اند.

وی تصریح کرد: در میدان میوه و تره‌بار در حال حاضر نارنگی کیلویی هزار تومان به‌دلیل سرما افزایش قیمت داشته و پرتقال تامسون هم با افزایش هزار تومانی قیمت مواجه شده که البته 500 تومان آن طبیعی است و 500 تومان مربوط به سرما می‌شود. کیوی نیز در میادین و مغازه‌ها افزایش قیمت نداشته و در ماه‌های اخیر کاهش 800 تا هزار تومانی داشته است اما به‌طور کلی در سایر اقلام مشکلی بابت عرضه و قیمت وجود ندارد.

مهاجر با اشاره به احتمال کمبود محصول در بازار شب عید تاکید کرد: برآوردهای اولیه نشان می‌دهد باید از همین امروز نسبت به تأمین مایحتاج پرتقال و نارنگی بازار از پاکستان، مصر و آفریقا برنامه‌ریزی کنیم، چون محصول جنوب ایران در اسفند کاملا تمام خواهد شد و پرتقال قابل توجهی از محصولات شمال هم در انبارها به‌دلیل برودت بیش‌ازحد نخواهیم داشت. وی معتقد است اگر برنامه‌ریزی و سیاستگذاری دقیقی در زمینه کنترل شرایط نداشته باشیم، روند صعودی قاچاق مرکبات را به دنبال خواهد داشت چون بازار برای تأمین نیازهایشان به تکاپو خواهد افتاد. از این رو بهتر است مسئولان برای تأمین نیازهای بازار برنامه‌ریزی دقیقی داشته باشند تا شب عید امسال با کمبود محصولات روبه‌رو نشویم.

جدول مقایسه‌ای قیمت برخی اقلام مرکبات

عماد عزتی

اقتصاد

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها