لابی سعودی با دولت جدید

برای این‌که بخواهیم مناسبات تهران و واشنگتن بویژه با محوریت توافق هسته‌ای را در دوره جدید مورد بررسی قرار دهیم، باید به این واقعیت اشاره کنیم که هنوز خیلی زود است که بخواهیم درخصوص سیاست خارجی دونالد ترامپ درباره ایران سخن بگوییم، چراکه باید منتظر ماند و دید که در آینده او چه رویکردی به ایران خواهد داشت.
کد خبر: ۹۷۱۱۷۷
لابی سعودی با دولت جدید

با این همه من عمیقا امیدوارم که ترامپ به برجام احترام بگذارد و معتقد هستم که او این کار را خواهد کرد. در حال حاضر خیلی لازم و ضروری است که ایران در دوره گذار در ایالات متحده آمریکا با برجام همسو باشد و آن را اجرا کند. من معتقد هستم که اکثریت آمریکایی‌ها خواهان عادی شدن روابط با ایران هستند. در حال حاضر ایران و آمریکا باید بر منافع مشترک تأکید کنند. برای نمونه هم ایران و هم آمریکا در شکست داعش نفع مشترک دارند.

با این وجود در خصوص آینده برجام باید توجه داشت که افرادی در اطراف ترامپ هستند که به او مشورت می‌دهند و از او خواهند خواست که برجام را نقض کند. ولی من تردید دارم که ترامپ چنین کاری را انجام بدهد و برجام را نقض کند. من معتقد هستم که ترامپ در برخی زمینه‌ها نشان خواهد داد که برجام را اجرا می‌کند. من برخی اخبار به نقل از نتانیاهو را شنیده‌ام که او گفته است توافق هسته‌ای (برجام) باید اجرا شود. برخی مقامات شاخص اسرائیل نیز همین موضع را اعلام کرده‌اند. با این همه به نظر می‌رسد در دوره گذار سیاسی در آمریکا باید طرف ایرانی کمی صبور باشد. طرفین باید از اقداماتی که وضعیت را بغرنج می‌سازد پرهیز کنند و آرامش داشته باشند.

نکته دیگر در مناسبات دو طرف، مربوط به سوریه است. در مورد سوریه هم معتقد هستم که زود است عنوان کنیم که دولت ترامپ چه تصمیمی را اتخاذ خواهد کرد. به نظر می‌رسد ترامپ برای جلوگیری از تداوم تراژدی انسانی در سوریه با روسیه توافق خواهد کرد. با این همه نباید از نظر دور داشت که در حال حاضر عربستان سعودی لابی‌های زیادی با آمریکا دارد انجام می‌دهد اما حمایت آنها از مدارس مذهبی در سراسر جهان موضوع قابل تأملی است. همه مردم جهان از این فعالیت‌ها و نقشی که عربستان در گسترش تفکرات تروریستی دارد، آگاه هستند. این مدارس نوعی دیدگاه رادیکال سنی را آموزش و گسترش می‌دهند و سعودی‌ها نیز از آنها حمایت مالی می‌کنند. این مدارس جوانان زیادی را گمراه می‌کنند و این موضوع باید مورد توجه قرار گیرد.

جیمز چارلز اسلتری / نماینده سابق کنگره و عضو شورای روابط خارجی آمریکا

ضمیمه جام سیاست روزنامه جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
امید
-
۱۴:۰۴ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۲
۰
۰
به مقدار دلارهای سعودی بستگی داره ترامپ تاجره

نیازمندی ها