رئیس حوزه هنری استان بوشهر در نشست  شعر هیات؛

استان بوشهر پیشینه درخشان و بی بدلیل در حوزه شعر آیینی دارد

«حافظ» آیینی‌ترین شاعر ادبیات دینی ماست

آیین رونمایی از کتاب «شهادت‌نامه عشاق» (مجموعه اشعار عاشورایی) اثر لیلا خجسته‌راد با حضور سیداحمد نادمی، رضا اسماعیلی و نگارنده کتاب در محفل ادبی انس برگزار شد.
کد خبر: ۹۶۹۹۳۰

به گزارش جام‌جم در این مراسم سیداحمد نادمی شاعر و منتقد با ایراد سخنانی اظهار کرد: حرف زدن درباره این کتاب و سوژه آن حال انسان را مساعد کرده و انتشار آن فال و حال بسیار نیکی را به انسان می‌بخشد و ایام خاصی که در آن قرار داریم؛ زمان بسیار مناسبی برای انتشار این کتاب بود.

وی گفت: شعر عاشورایی، واقعی‌ترین شکل شعر انتصار خواهد بود، شعری که به ظلمی آشکار پاسخ می‌دهد و به طور کلی می‌توان گفت از منظر قرآن این شاعران هستند که می‌توانند صاحبان پرچم ایمان‌آورندگان باشند.

نادمی خاطرنشان کرد: در این کتاب نمونه‌های خوبی از شعر شیعی و دینی دیده می‌شود. شعرهایی که یاریگر بوده، به سمت انتصار رفته و برای پرسش «هَل مِن ناصِرَ ینصُرَنی» پاسخگوی خوبی هستند. معتقد هستم اگر به شعر احترام می‌گذاریم، باید به شاعرانی که انتصار کردند بیشتر احترام بگذاریم.

در ادامه این مراسم رضا اسماعیلی، شاعر دیگر کشورمان گفت: خوب است به بهانه چاپ این کتاب بحث چالش‌برانگیزی داشته باشیم و آن این‌که تا امروز در تعریف شعر آیینی، همواره اختلاف نظرهایی وجود داشته و به اجماع نرسیده‌ایم.

وی افزود: در سال‌های اخیر تمام دغدغه‌ام شعر آیینی و دینی بوده است و در این زمینه گفتن این نکته را لازم می‌دانم که یک شعر اصیل دینی و آیینی باید علاوه بر موضوع دینی از موضع دینی هم برخوردار باشد، چیزی که امروز کمتر به آن توجه می‌شود. در حقیقت بسیاری از شعرهای آیینی ما با موضوع دین نوشته می‌شود در حالی که موضع آن دینی نیست و شعر آیینی محسوب نمی‌شود و بر این اساس می‌توان گفت «حافظ» آیینی‌ترین شاعر ادبیات دینی ماست، زیرا در تمام اشعار و ابیات او می‌توان موضع دین را بدرستی ملاحظه کرد.

این شاعر اظهار کرد: شاعر عاشورایی و آیینی واقعی به طور قطع در شعر خود موضع دینی را در نظر می‌گیرد و این موضع چیزی نخواهد بود جزعزت‌مداری، حق‌خواهی، شجاعت و در حقیقت همان موضعی که حضرت زینب (س) از آن برخوردار بود.

newsQrCode
برچسب ها: حافظ شعر آیینی
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها