جام‌جم از مراسم معرفی برندگان هفدهمین جایزه ترویج علم ایران و دغدغه‌های مروجان علم در کشور گزارش می‌دهد:

قدردانی از سفیران آگاهی

دومین جشنواره علم و عامه تا پنجشنبه در برج میلاد برگزار می‌شود

نمایشگاه علمی در بلندترین برج تهران

در هفته ترویج علم، دومین جشنواره علم و عامه به میزبانی موزه علوم و فناوری در محل برج میلاد تهران با همکاری سازمان‌ها و نهادهای دولتی و غیردولتی از شنبه 15 آبان تا پنجشنبه 20 آبان در حال برگزاری است. این جشنواره از طریق ساده‌سازی مفاهیم علمی، تشویق عامه مردم برای مشارکت جویی در فعالیت‌های علمی و فرهنگسازی برای ایجاد تفکر علمی در دو بخش رقابتی و نمایشگاهی برگزار می‌شود. علاقه‌مندان در این نمایشگاه که به همت موزه علوم و فناوری برگزار می‌شود، از غرفه‌های متنوعی که مفاهیم علمی را از طریق آزمایش با شیوه‌های مختلف تجربی آموزش می‌دهند می‌توانند به رایگان بازدید کنند.
کد خبر: ۹۶۵۴۰۸
نمایشگاه علمی در بلندترین برج تهران

دکتر سیف‌الله جلیلی، رئیس موزه علوم و فناوری جمهوری اسلامی ایران در آیین گشایش نمایشگاه این جشنواره در گفت‌وگوی اختصاصی با جام‌جم درباره مهم‌ترین تغییرات و پیشرفت‌های جشنواره دوم علم و عامه نسبت به دوره نخست آن اعلام کرد: عمده تغییرات در جشنواره دوم درخصوص تنوع و تعدد پذیرش طرح‌هاست؛ به طوری که امسال حدود 480 طرح در دبیرخانه جشنواره دریافت شد که معمولا در این فصل از سال چنین اتفاقی نمی‌افتد. این طرح‌ها از سطح کیفی بسیار خوبی نسبت به دوره قبلی برخوردار هستند و ایده آنها نسبت به کارهای دانشجویی در برخی موارد به واقع بالاتر است.

رئیس موزه علوم و فناوری درباره این که جامعه هدف و مخاطبان اصلی این جشنواره چه کسانی هستد، گفت: دانش‌آموزان مدارس یکی از جوامع هدف ماست، با این حال علاقه‌مندان از همه سنین می‌توانند در این جشنواره شرکت‌کنند، هرچند عمده شرکت‌کنندگان در جشنواره ما دانش‌آموزان و دانشجویان هستند، اما می‌بینیم از میان تمام علاقه‌مندان به علم، حتی خانم‌های خانه‌دار در جشنواره علم و عامه شرکت کرده‌اند و طرح‌های خود را ارسال کرده‌اند.

دکتر جلیلی حوزه‌های مورد توجه در دومین جشنواره علم و عامه را موضوعات متنوع علمی از فیزیک و شیمی و مهندسی و پزشکی و... اعلام کرد و ساخت کلیپ علمی، فیلم، عکس، نقاشی، داستان‌نویسی، نمایشنامه و اجرای تئاتر علمی، ساخت وسایل علمی از قبیل فیزیکی، مکانیکی و شیمیایی را از زمینه‌هایی دانست که علاقه‌مندان در آن حوزه نسبت به ارسال طرح‌های خود اقدام کرده‌اند. وی افزود: برگزاری نمایشگاه در جشنواره امسال به صورت مستقل و در همکاری نزدیک با وزارت آموزش و پرورش و وزارت علوم انجام شده است. ما همکاری خیلی خوبی با آموزش و پرورش داریم و همان طور که می‌بینید بیش از 60 درصد بازدیدکنندگان این نمایشگاه از مدارس هستند.

دکتر جلیلی درخصوص سابقه برگزاری جشنواره‌های علمی در جهان گفت: در دنیا دست‌کم 70 سال است که جشنواره‌های عمومی علمی برگزار می‌شود. تقریبا همه کشورهای آمریکای شمالی و اروپایی جشنواره‌های علمی عمومی را برگزار می‌کنند. مثلا یکی از جشنواره‌های مهم علمی در اروپا را لهستانی‌ها برگزار می‌کنند. در آسیا نیز مالزی از پیشگامان برگزاری این گونه جشنواره‌هاست. با این حال طراحی جشنواره علم و عامه را خود همکاران موزه علوم و فناوری انجام داده‌اند و برای سال آینده نیز قصد داریم جشنواره را به صورت بین‌المللی برگزار کنیم.

رئیس موزه علوم و فناوری در پاسخ به این که برای کشور در حال توسعه‌ای مانند ایران، صرف هزینه برای برگزاری جشنواره‌های عمومی علمی چه توجیهی دارد گفت: دارایی یک کشور دانشمندان آن کشور هستند و قدرت در دنیای امروز از آن کشوری است که دانشمندان و علم را در اختیار داشته باشد. اگر مردم یک کشور با علم و مزایای آن در زندگی امروز آشنا نباشند، آن کشور در دنیای امروز قدرتی نخواهد داشت.

کاظم کوکرم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها