ربات‌هایی که عرق می‌کنند!

فرض کنید ربات‌ها هم عرق کنند! این ایده هیجان‌انگیزی است که گروهی از محققان در ژاپن به واقعیت تبدیلش کرده‌اند. ربات‌ها از کاربردی‌ترین فناوری‌های ابداع شده محسوب می‌شوند که به واسطه بازده کاری قابل توجه و سطح بالای هوشمندی به کار رفته در ساختار و عملکردشان همواره مورد توجه بوده‌اند، اما این ماشین‌آلات ارزشمند با مشکلات و محدودیت‌هایی نیز همراه هستند. بسیاری از آنها به واسطه عملکرد بی‌وقفه‌ای که ممکن است ساعت‌ها و حتی روزهای متمادی به طول انجامد تا حد زیادی داغ کرده و همین مسأله بر کیفیت عملکردشان اثر منفی می‌گذارد.
کد خبر: ۹۶۴۸۶۱
ربات‌هایی که عرق می‌کنند!

همین نگرانی موجب شده محققان ژاپنی که کشورشان مهد ربات و فناوری رباتیک در دنیا به حساب می‌آید وارد عمل شده و مفهوم تعریق را در دنیای ماشین‌آلات هوشمند عملی کنند. آنها با در نظر قراردادن فرآیند تعریق در بدن انسان به عنوان فعالیتی مستمر که به خنک نگهداشتن ماهیچه‌ها منجر می‌شود از روشی منحصربه‌فرد برای خنک کردن سیستم‌های رباتیک پرده برداشتند که مورد توجه دانشمندان این عرصه قرار گرفته است.

آنها این نوآوری را روی ربات انسان نما به نام کنگورو (Kengoro) آزمایش کرده‌اند. این ربات 7/1 متر قد داشته و 56 کیلوگرم نیز وزن دارد و می‌توان آن را در قامت یک انسان با وزن و قد متناسب به شمار آورد. فرآیند تعریق در این ربات به این ترتیب است که ذرات ریز آب از میان بخش‌های مختلف تشکیل‌دهنده آن خارج می‌شود. این تکنیک به ظاهر ساده، اما کاربردی به مهندسان کمک می‌کند تا خنک سازی ربات‌ها را بدون افزودن بخش‌های اضافی به آنها عملیاتی کنند.

در بدنه این ربات ریزکانال‌هایی تعبیه شده که از طریق آنها آب به جریان افتاده و به این ترتیب سراسر ربات خنک نگه داشته می‌شود، اما در ظاهر این گونه به نظر می‌رسد که این ماشین هوشمند در حال عرق کردن است. ساختار اصلی این ربات از آلومینیوم است که نه‌تنها دست مهندسان را در ساخت رباتی با وزن اندک باز نگه داشته، بلکه فرآیند آب‌رسانی به بخش‌های مختلف آن را آسان می‌کند.

محققان ژاپنی امیدوارند این نوآوری به تحولی چشمگیر در فناوری ساخت ربات‌های کاراتر در آینده منجر شود. اهمیت این نوآوری زمانی بیشتر به چشم می‌آید که متوجه می‌شویم خنک سازی ربات‌ها با آب تا سه برابر مؤثرتر از خنک‌سازی با هواست.

به طور کلی بدنه بیرونی ربات‌ها عمدتا با هدف افزایش نیرومندی آنها طراحی می‌شود، اما حالا محققان ژاپنی نشان داده‌اند می‌توان از این بخش مهم برای خنک‌سازی آنها نیز استفاده کرد و از این طریق کارایی این ماشین‌آلات را تا حد چشمگیری افزایش داد.

منبع: techtimes.com

مترجم: مهدی پیرگزی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها