توسعه صنایع تکمیلی کشاورزی، یکی از راهکارهای اجرای اقتصاد مقاومتی محسوب می‌شود. در حالی که کشورمان در تولید محصولات باغی و میوه‌جات ظرفیت بالایی دارد اما به علت توسعه نیافتن کافی صنایع تکمیلی در این بخش، ارزش افزوده ناچیزی نصیب اقتصاد کشور می‌شود. با این حال، در عرصه فرآوری خشکبار، ایران توانسته به همت تولیدکنندگان داخلی سهم بالایی از بازار جهانی را به دست بگیرد.
کد خبر: ۹۶۳۳۲۷
پیشگامی ایران در ساخت و صادرات ماشین‌آلات فرآوری خشکبار

یکی از ابتکاراتی که در عرصه صنایع تبدیلی خشکبار حائز اهمیت است، تولید دستگاه‌هایی برای جدا کردن پوست سخت خشکبار و به اصطلاح مغز کردن آنهاست.

ماشین‌آلات عمل‌آوری مغز خشکبار (مغزکن) یکی از فناوری‌های نوین برای صرفه‌جویی در زمان و راحتی بشر در انواع کارهای مرتبط با خشکبار محسوب می‌شود که ایران در این زمینه، تولیدکنندگان موفقی دارد.

درباره این صنعت با محمود سبزی، از تولیدکنندگان ماشین‌آلات مغزکن مصاحبه کرده‌ایم که صحبت‌های جالبی از پیشرفت‌های ایران در این صنعت دارد.

میزان سرمایه‌گذاری اولیه شما برای راه‌اندازی واحد تولید ماشین‌آلات مغزکن خشکبار چقدر بود؟

ابتدا و در سال 68 با سرمایه‌گذاری کم در حدود 50 تا 60 هزار تومان کار را شروع کردیم اما هم‌اکنون میزان حجم سرمایه‌گذاری با چهار واحد فعال، بالای 20 میلیارد تومان است.

صادرات هم دارید؟ به چه کشورهایی؟

بله، به 26 کشور و چهار قاره دنیا ماشین‌آلات مغزکن خشکبار صادر می‌کنیم، حتی به کشورهای اروپایی. هم‌اکنون به روسیه، چین، هند، امارات،‌ مصر، عراق، سوریه، ترکیه، آلمان، انگلستان، ازبکستان و کانادا صادرات داریم.

میزان کارآفرینی این صنعت به چه صورتی است و در حال حاضر چند نفر در مجموعه کارخانه‌ها، مشغول به کار هستند؟

هر سال حدود 10 تا 15 کارخانه در ایران راه‌اندازی می‌کنیم و هر واحد به صورت مستقیم از 15 تا هزار نفر اشتغال ایجاد می‌کند اما کارخانه تولیدی ما 60 نفر شاغل دارد. به صورت غیرمستقیم و درخصوص کارهای عملیاتی، ساخت‌وساز، بنایی و عملیاتی در کارخانجات دیگر، سالی حدود هزار تا 2000 نفر مشغول هستند. همان‌طور که می‌دانید، کار تولیدی و ماشین‌آلات نیازمند نیروی کار است. پس اشتغالزایی این صنعت بالاست.

ایده اولیه این کار از چه زمانی شکل گرفت؟

بعد از انقلاب و در حدود سال 1364 روزی مادرم را در حال شکستن و خلال خشکبار توسط دست و قیچی دیدم، در آن زمان به فکر تولید دستگاهی به همین منظور افتادم و کار طراحی و ساخت این ماشین در اوایل 65 تمام شد. از آن زمان به بعد روی خشکبار بیشتر متمرکز شدیم و هم‌اکنون این افتخار نصیب ایران شده که ما قدرتمندترین و معتبرترین برند و اولین شرکت پوست پسته کن در دنیا، در بادام کشور دوم دنیا و در رسترینگ (برشته کردن) سومین کشور دنیا هستیم.

مهم‌ترین مشکل صنعت شما چیست؟

ما معمولا مشکلات کاریمان را خودمان برطرف می‌کنیم اما مشکل مهم این است که مشتری دستگاه را خریداری می‌کند اما پول کامل دستگاه را نمی‌تواند پرداخت کند. در حقیقت مشکل، نقدینگی مشتری است. مساله بعدی، وام‌های بانکی است که متاسفانه با پارتی پرداخت می‌شود و به مسائلی همچون داشتن سرمایه و تخصص شخص متقاضی توجهی نمی‌کنند. این شخص وام را از بانک و زمین را از شهرک دریافت می‌کند و سپس می‌گوید ورشکسته شده‌ام. متاسفانه این وام را به سرمایه‌گذار نمی‌دهند و سرمایه‌گذار از جیب خود برای تولید سرمایه‌گذاری می‌کند.

شرکت شما دانش‌ بنیان است؟

بله، حدود دو سال است که دانش‌بنیان شده‌ایم.

مهدیه آخوندزاده - جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
tala
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۵۶ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۶
۰
۰
خوب معلومه سال 68 پنجاه شست هزار تومان برابر 150 میلیون تومان العان بوده پول پول میاره دیگه
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها