جان کری در مراسم اعطای جایزه چتم هاوس:

جواد ظریف مذاکره کننده ای بسیار خوب و میهن دوست است

وزیر امور خارجه آمریکا گفت: توافقنامه هسته ای ایران توافقی بود که بسیاری تصور می کردند دستیابی به آن غیرممکن است.
کد خبر: ۹۶۳۱۱۶
جواد ظریف مذاکره کننده ای بسیار خوب و میهن دوست است

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از خبرگزاری صداوسیما ، جان کری وزیر امور خارجه آمریکا گفت: توافقنامه هسته ای ایران جهان را از بروز جنگ جهانی سوم دور کرد.

وزیر امور خارجه آمریکا در سخنرانی خود در مراسم اعطای مشترک جایزه چتم هاوس 2016 به او و محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران گفت: توافقنامه هسته ای ایران توافقی بود که بسیاری تصور می کردند دستیابی به آن غیرممکن است. ما در دستیابی به توافقنامه بر دهها تنش بین ایران و آمریکا چیره شدیم.

جان کری افزود: از همه کسانی که برای دستیابی به این توافقنامه تلاش کردند، تشکر می کنم. فیلیپ هاموند وزیر وقت امور خارجه انگلیس و همتایان ما از آلمان، فرانسه، روسیه و چین در این مورد ایفای نقش کردند. کاترین اشتون و سپس فدریکا موگرینی هم نقش هماهنگی را برعهده داشتند.

وی گفت:می خواهم درباره همتای ایرانی مان محمد جواد ظریف که این جایزه به او هم تعلق دارد، سخن بگویم. متاسف هستم که او نتوانست جدول کاری خود را برای آمدن به اینجا و گرفتن جایزه هماهنگ کند. جواد مذاکره کننده ای بسیار خوب است و میهن پرست است. او برای کشورش می جنگد و همواره برای یافتن راه سازنده ای برای حل مشکلات تلاش می کند. صداهای معترضی از سوی هر دو ملت و سیاستمداران هر دو کشور و نیز صاحبان منافع وجود داشت.

باید همچنین از نقش وزیر انرژی آمریکا و علی اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی ایران هم در کمک به دستیابی به این توافقنامه قدردانی کنم. هیئت های فنی آنها شکاف ها در توافقنامه هسته ای را پر کردند. صدها کارشناس برای سال های طولانی در این باره فعالیت می کردند. ما نوزده روز مذاکره پی در پی در وین داشتیم که تلاش زیادی در آن صورت گرفت.

کری افزود: این توافقنامه تضمین کرده است که برنامه هسته ای ایران برنامه ای کاملا صلح آمیز است و در نتیجه جهان امروز امن تر است. همچنین فرصت هایی را برای ملت ایران ایجاد کرد. رئیس جمهور باراک اوباما و رئیس جمهور حسن روحانی تصمیمات سرنوشت سازی در این باره اتخاذ کردند و هر دوی آنها باید ریسک سیاسی را می پذیرفتند. هر دوی آنها دیدگاهی برای یافتن راهکار سیاسی به منظور حل بحرانی داشتند که گزینه دیگر در باره آن جنگ بود.

کری در ادامه مراسم دریافت جایزه چتم هاوس بر ضرورت گفتگو میان کشورها تاکید کرد و گفت: برای این افتخار فوق العاده ای که نصیب من شده است، بسیار تشکر می کنم و بسیار مفتخرم که این جایزه را دریافت می کنم. ما کشورها به علت گفتگو نکردن هزینه پرداخت می کنیم، بدهی که به علت ادامه مناقشاتی که همچنان حل نشده باقی مانده است، با سود آن انباشته می شود ، هزینه ای که به علت التیام نیافتن زخمها افزایش می یابد، خطری که به علت برطرف نشدن تهدیدات از طریق همکاری رشد می یابد و بعدها فقط از طریق جنگ می توان با آن مقابله کرد. کسانی که در کار دیپلماسی هستند ، مجبورند دائما با زمان رقابت کنند. هر دقیقه ای که ما بی تفاوت باشیم و کاری نکنیم، و این همان حرفی است که فیلیپ هاموند احتمالا درباره حس فوریت داشتن من گفته است که کارها را پیش می برد، هر دقیقه ای که بی تفاوت باشیم و کاری نکنیم ، تخلفات و نقض قوانین گسترده تر و زخمها عفونی تر می شود، و نسل دیگری از کودکان و جوانان نمی توانند به مدرسه بروند و ذهنشان در معرض تفکرات و تبلیغات استثمارگران، تندروها و پوچگراها قرار می گیرد.

وی درباره سوریه گفت: آنچه در سوریه شاهد آن هستیم، چند جنگ است که در یک محل رخ می دهد. اوضاع سوریه در حال وخیم تر شدن است و باید تلاش ها برای حل این بحران افزایش یابد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۸
ریحانه
-
۲۰:۳۴ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۰
۰
۰
هیچی دیگه. جواد از امروز مهدورالدم شد چون آمریكایی‌ها ازش تعریف كردند. آمریكایی‌ها چون می‌دونستن اگر از جواد تعریف كنن عده‌ای هر كاری می‌كنن تا بركنارش كنن برای همین خیلی راحت سرش رو با پنبه زدن. نه چك زدیم نه چونه ظریفو فرستادیم تو خونه!
واقعیته
-
۰۷:۴۷ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۱
خودت هم می دانی وقتی بتونی یك نفر راگول بزنی بعدش می گی ایشان آدم خوبیه
چرااز ولایتی یاازرفسنجانی یا...كسی تعریف نكرد
جانباز و بازنشسته
-
۰۳:۴۳ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۱
۰
۰
وقتی كه دشمن ازت تعریف كرد ببین یك جای كاراشكال دارد.یك وارسی كن خودت و كارهایی كه انجام داده ای
معلول
-
۱۴:۲۰ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۱
معیار سنجش اشكال یك تفر اینه كه دشمن ازش تعریف بكنه یا نكنه؟؟؟ لطفاً جانبازها رو خراب نكنید. جانباز واقعی جانبازیش رو فریاد نمی‌كنه بلكه چراغ راهیه كه دیگران را با صداقتش از بیراهه باز می‌داره.
شهاب
-
۰۶:۵۱ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۱
۰
۰
این جایزه قشنگ معلومه كه برای سرپوش گذاشتن به تعهداتی است كه شما یانكی‌ها هیچوقت نمی‌خواهید بهش عمل كنید. ظریف ما به این جایزه‌ مایزه‌ها عقیده‌ای نداره، چون در كارش صداقت داره. . ولی اینو بدونین دست شماها رو شده و یه روز میاییم براتون...
علی
-
۰۸:۲۱ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۱
۰
۰
كاش قبول میكرد برای دوره بعدی ریاست جمهوری كاندیدا بشه،یه مدیر واقعی هستش یه ادم دلسوز
محمد نبی
-
۱۸:۰۳ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۱
۰
۰
داداش ظریف و داداش صالحی حواستان به طمع آقا گرگه باشه. داستان آقا گرگه را كه یادتونه مطئنم كه ایفون دیدتون تصویریه و دندوناو چنگال آقا گرگه را می بینید ولی همین كه دشمنان از داداش ظریف و آقای صالحی تعریف كردن من به عنوان یك ایرانی به شماها و افراد باهوشتان كه دندونای آقا گرگه را از قبل شمردین دشمنانمان را به تمجید وادار كردید می بالم به امید موفقیت شما و همكاران دیندار و وطن دوستان والسلام.
نرم افزار موبایل
-
۱۱:۲۶ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۲
۰
۰
معلول احسن.همه مازجركشیده ومعلول دفاع مقدسیم.پس اجرش رونبریم.
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها