سران رژیم عربستان هر روز بیش از پیش در یمن احساس ورشکستگی و ناکامی می‌کنند. چندی پیش با درک همین مساله بود که آمریکایی‌ها و انگلیسی‌ها برای نجات عربستان از غرقاب یمن وارد ماجرا شدند تا با یک درخواست فوری در سازمان ملل متحد، آتش بس را در این کشور برقرار کنند. اما بزودی آنها دریافتند که نجات عربستان از این مهلکه به این آسانی‌ها نخواهد بود و آتش‌بس 72 ساعته‌شان نیز دوام چندانی نیاورد. این درحالی است که در ادامه تلاش‌های سیاسی، اسماعیل ولد الشیخ نماینده سازمان ملل در یمن نیز به هر دری می‌زند اما راه به جایی نمی‌برد. شاید همه این شکست‌ها بر سر سعودی‌ها خراب شده باشد که چنین بی‌پروا دست به بمباران هرجایی می‌زنند حتی اگر این مکان یک زندان در استان حدیده یمن باشد .
کد خبر: ۹۶۲۵۹۶

به گزارش شبکه عربی سبا نت، در حمله جنگنده‌های سعودی به زندانی در شهر الزیدیه واقع در استان الحدیده دست‌کم 60زندانی کشته و 38 نفر دیگر زخمی شدند. نیروهای امدادرسان می‌گویند تاکنون نزدیک به 60 جسد را از زیر آوار بیرون کشیدند و احتمال دارد تعداد کشته‌ها از این هم فراتر رود. هنگامی که این زندان هدف چهار حمله پیاپی سعودی‌ها قرار گرفت 130 زندانی در آنجا به سر می‌بردند. این رویداد به قدری شنیع و زننده بود که هم‌اکنون ویدئوهای مربوط به این جنایت هولناک در شبکه‌های اجتماعی دست به دست می‌شود .

جنگنده‌های سعودی روز گذشته نیز چهار بار منطقه حجلان در بخش صِراوح را بمباران کردند. از شنبه هفته گذشته در پی پایان یافتن آتش‌بس موقت، عربستان سعودی حملات خود را به شهروندان عادی در مناطق مختلف یمن تشدید کرد. این حملات وحشیانه موجب شد تا ده‌ها قبیله در یمن با ابراز انزجار شدید از آنها داوطلب شرکت در مناطق جنگی برای دفاع از وطن شوند .

توفان بسیج قبایل

قبایل بلاد الروس در استان صنعا، منطقه الشرفین در استان حجه، بنی سراع در الشغادره، القرامیش دراستان مارب، اهالی السبره، شیوخ و مردم المنصوریه و تعداد زیادی از قبایل و مردم سایر مناطق یمن اعلام آمادگی کردند که سلاح برگفته و انتقام خون هزاران زن و مرد بی گناه و بی‌دفاع یمنی را از سعودی‌ها بگیرند. از آنجا که یمن کشوری قبیله‌ای است، حضور این قبایل نقطه عطفی در تحولات این کشور به شمار می‌رود و نشان می‌دهد که مقاومت علیه عربستان از یک حزب و گروه فراتر رفته و تا اعماق جامعه رسوخ کرده است .

ابرهه‌سازی؛ ترفندی که جواب نداد

عربستان سعودی از فروردین سال 94 به دنبال یک توهم مالیخولیایی و به منظور بازگرداندن منصور هادی به قدرت به یمن لشکر کشی کرد . این جنگ ظالمانه تاکنون هیچ حاصلی برای عربستان نداشته است. طی این مدت نیروهای مردمی یمن با کمترین امکانات در برابر متجاوزان مقاومت کرده و دراین راه به دستاوردهای بزرگی رسیده‌اند. یکی از این دستاوردها تجربه شلیک موشک‌های پیشرفته و حمله به مواضعی در خاک عربستان سعودی است. دو روز پیش حوثی‌ها موفق شدند موشکی به نام برکان یک را به سمت جده شلیک کنند. همین امر مقامات سعودی را عصبانی کرد و از روی عجز و ناتوانی دست به تبلیغات گسترده‌ای زدند تا نشان دهند که حوثی‌ها قصد داشته اند به مکه حمله کنند. این تبلیغات منفی اما نگرفت و برعکس خشم مردم یمن را بیشتر متوجه سعودی‌ها کرد. به طوری که مجمع علمای این کشور با محکوم کردن دروغ‌پردازی مقام‌های عربستان درخصوص حمله یمنی‌ها به مکه مکرمه، آن را در چارچوب تلاش برای سرپوش گذاشتن بر جنایت‌هایشان دانست. علمای یمن هدف عربستان از نسبت دادن این گونه اتهام‌ها به مردم یمن را تلاش برای سیاه‌نمایی مقاومت یمنی‌ها در برابر دشمن دانست و تاکید کرد چنین تلاش‌هایی محکوم به شکست است.

طرح سازمان ملل که در نطفه خفه شد

چند روز پیش اسماعیل ولد الشیخ نماینده سازمان ملل متحد در امور یمن طرح تازه‌ای را برای حل بحران یمن ارائه کرد که محور آن بر انتقال قدرت از منصور هادی به معاونش بود. در این طرح گفته شده بود با انتقال قدرت از هادی به معاونش گروه‌های شبه‌نظامی نیز شهرها و مناطق تصرف کرده را تحویل دولت مرکزی خواهند داد. هنوز جوهر این طرح خشک نشده بود که از یک سو حوثی‌ها با آن مخالفت کردند و از سوی دیگر منصور هادی در اظهاراتی آن را رد کرد. هادی در دیدار با ولد الشیخ در عربستان گفته بود: این طرح به آنچه وی آن را کودتای انصارالله خواند، مشروعیت می‌دهد. پیش از آن نیز رسانه‌های خبری اعلام کردند علی عبدالله صالح رئیس‌جمهور سابق یمن با طرح سازمان ملل متحد برای حل بحران این کشور مخالفت کرده است. به این ترتیب دور تازه تلاش‌های سیاسی به منظور حل بحران یمن هنوز شروع نشده به بن بست رسید.

ادامه حرکت عربستان در یک مسیر جنون‌آمیز

جعفر قنادباشی / کارشناس مسائل غرب آسیا

با وجود گذشت 18 ماه از آغاز حملات متجاوزانه عربستان به یمن، سعودی‌ها همچنان به حملات خود علیه شهروندان این کشور ادامه می‌دهند. برای بررسی تحولات این کشور با جعفر قنادباشی، کارشناس مسائل غرب آسیا گفت‌وگو کرده‌ایم:

چرا عربستان با وجود شکست‌های متعدد در یمن و تحقق نیافتن اهدافش در این زمینه، همچنان به بمباران مناطق غیرنظامی ادامه می‌دهد؟

جنگی که از ابتدا براساس جنون قدرت و یک محاسبه کاملا غلط انجام شده باشد، طبیعتا استمرار آن نیز در همین مسیر اشتباه حرکت می‌کند. مساله دیگر این است که عربستان به این دلیل این حملات را ادامه می‌دهد که توقف آن می‌تواند نشانه مشخصی از شکست باشد. درواقع آنها به این نتیجه رسیده‌اند که در صورت توقف، دو اتفاق رخ می‌دهد. یکی این‌که شکست آنها به صورت کامل اثبات می‌شود و دوم این‌که فرصتی ایجاد می‌شود تا ملت یمن بتواند پایه‌های کشور غیرمستقل را بنا کند. بنابراین آنها سعی می‌کنند با ادامه این روند وانمود کنند که شکست نخورده‌اند و همچنان به دنبال تحقق اهداف واهی خود هستند.

اخیرا نماینده سازمان ملل در یمن طرحی را برای پایان دادن به این بحران پیشنهاد کرد که با مخالفت همه گروه‌های این کشور روبه‌رو شد. دلیل این حجم از مخالفت با طرح سازمان ملل چه بود؟

در حال حاضر هر گامی که سازمان ملل در این زمینه برمی‌دارد، همه نسبت به آن بدبین هستند، زیرا آنچه در گذشته از سوی سازمان ملل دنبال شده، به هیچ وجه در راستای منافع مردم یمن نبوده است، یعنی حرکت سازمان ملل از ابتدای جنگ تاکنون در جهت تحقق اهداف عربستان بوده است، از این رو گروه‌های مردمی نمی‌توانند نسبت به آن حس خوبی داشته باشند. مساله دیگر این است که یمن در مسیر برپایی یک دولت مستقل گام برمی‌دارد. در واقع پس از تشکیل شورای سیاسی، انصارالله و دیگر گروه‌ها در جهت تشکیل دولت مستقل حرکت می‌کنند و می‌گویند که برای حل مشکلات داخلی یمن نیازی به دخالت و طرح‌های سازمان ملل نیست. دلیل مخالفت عبد ربه منصور هادی، رئیس‌جمهور مستعفی و فراری یمن نیز این است که در حال حاضر می‌داند اگر هر اقدامی همسو با عربستان انجام دهد، مردم او را دست‌نشانده سعودی‌ها محسوب می‌کنند و این درحالی است که خود منصور هادی هم‌اکنون هیچ وجهه‌ای در داخل عربستان ندارد.

طی این مدت برخی کشورهای غربی از جمله آمریکا و انگلستان نیز سعی کردند طرح‌هایی در این زمینه پیشنهاد کنند. علت دخالت غربی‌ها در این زمینه چه بود؟

در واقع غربی‌ها از ابتدای این بحران دخالت مستقیم در این زمینه داشتند و عربستان بدون نظارت و تجهیزات آنها نمی‌توانست اقدامی انجام دهد، اما آنها زمانی که احساس کردند عربستان بشدت در حال منفعل شدن است، دست به اقداماتی زدند تا به نحوی از بازگشت امواج مخرب این جنگ به داخل خود عربستان جلوگیری کنند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها