ورزش فعالیتی فرهنگی است با ابزار بدنی و مهارتی در جهت رشد و تعالی تمام ابعاد وجودی انسان. از این نظر ورزش همگانی حرکتی است که به نیاز جسم و جان انسان‌ها به صورت همه روزه پاسخ می‌دهد.
کد خبر: ۹۶۲۴۱۳
4 اصل توسعه ورزش همگانی

با توجه به این موضوع می‌توان گفت هزینه‌ای که دولت‌ها اجبارا صرف خسارات ناشی از ورزش نکردن مردم‌شان می‌کنند، از بسیاری از درآمدهایشان بیشتر است. در حقیقت گره بسیاری از مسائل و مشکلات جوامع با ورزش کردن حل می‌شود و این موضوع در جامعه ما هم مصداق پیدا می‌کند. به طور مثال با توجه به این که امسال سال اقتصاد مقاومتی نامیده شده، ‌می‌توان به نقش موثر ورزش همگانی در محکم‌تر شدن پایه‌های اقتصاد مقاومتی اشاره کرد. اما دلیل این ادعا چیست؟ همان‌طور که می‌دانید بالاترین سرمایه هر جامعه، هر سازمان و هر خانواده نیروی انسانی‌اش است. نیروی انسانی‌ای که با ورزش و نشاط اجتماعی می‌تواند به سلامت برسد، اثربخشی و کارآیی‌اش بالا برود و در نهایت باعث بالاتر رفتن ثروت و درآمد ملی کشور شود. از سوی دیگر با پرداختن همین نیروی انسانی به ورزش، اثرات مشکلات بسیار دیگری در جامعه کاهش پیدا می‌کند؛ از جمله هزینه‌های درمانی، هزینه‌های اعتیاد، آسیب‌های اجتماعی، افسردگی، چاقی و...

با این حال با علم بر اثرات مثبت ورزش همگانی، سال‌هاست این ورزش در کشور ما در سایه مانده است. با این که رهبر معظم ما بارها بر ضرورت‌های ورزش همگانی تاکید فرموده‌اند و حتی در عمل این پایبندی به این اعتقاد را به همه نشان داده‌اند، تا جایی که بعد از عمل جراحی‌ای که داشتند، اولین مصاحبه را در کوه و همزمان با کوهنوردی انجام دادند و این حرکتشان کاملا پیام داشت. با این حال ما عزم جدی‌ای در سایر مسئولان برای همگانی کردن ورزش نمی‌بینیم. حتی با این که یکی از شعارهای ریاست محترم جمهور در دولت یازدهم، اولویت ورزش همگانی بود اما در عمل می‌بینیم هزینه‌ای که صرف ورزش همگانی می‌شود کمتر از هزینه ورزش‌های قهرمانی است. به اعتقاد من، توسعه ورزش‌های همگانی بر چهار پایه استوار است. در این موضوع، حوزه‌های علمیه، مراجع تقلید و ائمه جماعات در صدر قرار دارند و از آنجا که مردم به آنها اعتماد و اطمینان کامل دارند، باید وارد گود شوند و از تریبون‌شان بر همگانی شدن ورزش تاکید ورزند.

گروه دوم اساتید علوم ورزشی دانشگاه‌ها هستند. متاسفانه می‌بینیم که در دانشگاه‌های ما هنوز، کتاب‌ها و منابع درسی و ... ترجمه است، در صورتی که فرهنگ و ارزش و مکتب ما با غرب فرق دارد و نمی‌توان یک نسخه غربی را برای توسعه ورزش در جامعه اسلامی پیچید. در حقیقت ما باید برآورد دینی و اخلاقی را که بر ضرورت ورزش برای سلامتی بدن تاکید می‌کند از دین بگیریم،‌ در مرتبه بعدی اثرات ورزش را در ابعاد مختلف زندگی بهداشتی، مدیریتی، ‌اجتماعی، عاطفی و تربیتی مردم بررسی کنیم که این برعهده دانشگاه‌هاست و در مرحله بعدی رسانه‌ها و راس آنها صداو سیما باید بر توسعه ورزش همگانی تاکید داشته باشند.

در مرحله آخر، مردم وارد میدان می‌شوند، همین مردمی که در کوچه و خیابان می‌بینیم، همه آنها باید درباره ورزش احساس مسئولیت کنند، همان طور که پیامبر گرامی اسلام می‌فرمایند: و انّ لبدنک علیک حقّاً؛ بی‌شک بدن تو بر تو حقوقی دارد. ورزش کردن یکی از حقوق است که باید ادا شود.

دکتر محمدعلی قره - عضو هیات رئیسه فدراسیون ورزش‌های همگانی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها