جام جم آنلاین در گفتگو با کارشناس ارشد صنعت بیمه بررسی کرد:

بیمه‌های عمومی در راه زندگی

کارشناس ارشد بیمه در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح کرد:

نرخ بیمه دستوری نمی‌شود

کارشناس و مشاور ارشد صنعت بیمه گفت: شرکت بیمه مرکزی ایران نتوانست پوشش‌های مورد نیاز حوادث طبیعی را تامین نماید و تحت فشار دولت و مجلس شورای اسلامی صندوق بیمه همگانی تاسیس شد.
کد خبر: ۹۵۹۷۳۳
نرخ بیمه دستوری نمی‌شود

حمیدرضا حاجی اشرفی در گفتگو با جام جم آنلاین افزود: وقوع حوادث طبیعی متعدد در کشور هرساله خسارات بسیاری به مردم وارد می‌کند بنابراین پوشش ملی و گسترده این بلایا ضروری است. اما جای تعجب و سوال دارد که چرا بعد از هشتاد سال از قدمت صنعت بیمه در کشورمان دولت برای حمایت از مردم ،سازمان موازی برای پوشش این ریسک‌ها تاسیس می‌کند؟!

وی ادامه داد: در سنوات بعدی قرار است کل حق بیمه ساختمان‌ها و ابنیه‌های شهری و روستایی توسط مالکان آنها تامین شود و این به مفهوم میلیاردها تومان پولی است که از مجموع فروش صنعت بیمه بازرگانی خارج خواهد شد.

حاجی‌اشرفی تاکید کرد: این اقدام دولت اگرچه به نفع مردم شریف کشور است اما برای صنعت بیمه به مفهوم ناتوانی از مدیریت پذیرش و نگهداری ریسک‌هایی است که ذاتا بر عهده دارد.

وی با اشاره به سخنان رییس کل بیمه مرکزی ایران مبنی بر دستوری شدن نرخ حق بیمه‌ها در صورت تداوم نرخ شکنی از سوی شرکت‌های بیمه، تصریح کرد: این کار یعنی بازگشت به انحصار دولتی در صنعت بیمه که از نظر کارشناسان منطقی نیست و خارج از اصول توسعه بیمه در کشور است. اگر کمبود مدیریت، دانش و نقصان در مدیریت را به نرخ شکنی مرتبط کرده و دستوری کار کنیم بخش خصوصی و برنامه‌های آن زیر سئوال می‌رود.

کارشناش و مشاور صنعت بیمه خطاب به مدیران شرکت بیمه مرکزی گفت: علت واقعی و اصلی وجود و تداوم چند ساله رقابت ناسالم و نرخ‌های غیر فنی در بازار بیمه کشور چیست؟ مگر فراموش کرده‌ایم که همین نرخ شکنی‌ها در زمان نظام مطلق تعرفه‌ای وجود داشت. چرا بیمه مرکزی ایران بجای پرداختن و حل علل این پدیده به معلول‌ها می‌پردازد و برای نوآوری در محصولات بیمه‌ای سرمایه‌گذاری و سرعت عملی ندارد؟!

حاجی اشرفی افزود: نیاز امروز بیمه‌گذاران تنوع در محصولات بیمه‌ای و نوآوری در روش‌های فروش و پرداخت خسارت بیمه است. از سال‌ها قبل که محصولات سنتی در بازار عرضه می‌شوند و شرکت‌های بیمه جدید توان رقابت با شرکت‌های قدیمی و برندسازی را ندارند و «دامپینگ» را چاره کار می بینند.

وی با بیان ضرورت راه‌اندازی مدیریت تحقیق و توسعه در کشور گفت: در حال حاضر مدیریت ریسک و لزوم توجه به اصول ایمنی و بهداشت در جامعه بیمه‌گذاران برای کاهش ضریب خسارت و متعاقباً کاهش میانگین حق بیمه بسیاری از پوشش‌ها در شرکت‌های بیمه مورد توجه قرار نمی‌گیرد تا در راستای این اقدام شاهد کاهش منطقی حق بیمه‌ بنگاه‌ها و خانوار باشیم.

کارشناس پیشکسوت صنعت بیمه خاطرنشان کرد؛ در بازار نظارت مالی، واژه ای بنام «نرخ شکنی» وجود ندارد اگر هم انتقادی هست با واژه «نرخ فنی» قابل طرح است. اکنون زمان مدیریت و نظارت دستوری بر اقتصاد آزاد گذشته و به جای عقبگرد باید با فراهم کردن شرایط پیشرفت، دانش محوری و مشتری مداری را وارد بازار بیمه کرد. امیدوارم صنعت بیمه کشور با تنوع و نوع آوری پاسخگویی مناسب نیازهای هموطنان باشد.

رضا گلین شریف دینی - جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها