رییس مجمع کارآفرینان ایران یکی از اتفاقات خوب امسال را کنترل واردات و مبارزه با قاچاق دانست اما از سوی دیگرطولانی شدن زمان ترخیص مواد اولیه تولید کنندگان از طریق گمرکات کشوررا از مشکلات واحد های تولیدی ذکرکرد.
کد خبر: ۹۵۹۵۸۰
تولید کنندگان برای ورودمواد اولیه از گمرکات مشکل دارند/ فضای اقتصادی بهتر شده است

محمد رضا دیانی در گفت و گو با خبرنگار جام جم آنلاین در پاسخ به این پرسش که آمار اعلام شده در خصوص خروج 10 هزار واحد صنعتی از حالت رکود چقدرصحت دارد گفت : درمجموع در هفت ماه گذشته تحرکی در اقتصاد کشور دیده می شود ،اگر چه این حرکت سرعتش پایین است ، اما فضا نسبت به هفت ماه گذشته بهتر شده است و یک افق روشنی را پیش روی تولید کنندگان نشان می دهد .

وی گفت :با وجود تحرکات مثبت پیش آمده ضروری است که دولت و بانکها به دنبال تامین سرمایه واحد های صنعتی باشند تا این واحد ها بتوانند با تامین سرمایه در گردش خود چرخ تولید خود را بچرخانند .

رییس مجمع کارآفرینان ایران کنترل واردات را یکی از اقدامات مثبت دولت دانست و گفت : مبارزه با قاچاق کالا تاثیرات خوبی را بر روی صنعتگران گذاشته است ولی این مبارزه نباید به این منجر شود که واحد های صنعتی برای وارد کردن مواد اولیه مورد نیاز خود در گمرکات کشور دچار مشکل شوند . دولت و نیروی انتظامی گام مثبتی را برای مبارزه با قاچاق و کنترل آن برداشته اند که در گذشته چنین گام بزرگی برداشته نشده یود و این حرکت مثبت و بزرگی است که سالیان سال واحدهای صنعتی انتظار چنین برخوردی را داشتند . مبارزه با قاچاق و کنترل قاچاق در حال حاضر افق روشنی را پیش روی صنعتگران گذاشته است اما در ضمن باید به گونه ای کار کارشناسی شود که صنایع کشور برای تامین واردات مواد اولیه در گمرکات کشور دچار مشکل نشوند.

دیانی درمورد مدت زمانی که ترخیص مواد اولیه در گمرکات به طول می انجامد گفت : در حال حاضر در گمرکات کشور برای ورود مواد اولیه خیلی دچار اتلاف زمان هستیم که همراهی بیشتری را از سوی گمرکات با واحدهای تولیدی را می طلبد .

به گفته رییس مجمع کارآفرینان ایران ترخیص مواد اولیه از گمرک حدود 20 تا 25 روز طول می کشداما شاید پیش از این می شد یک هفته ای آن را ترخیص کرد . وی توضیح داد: معمولا بررسی کالاهای وارد شده باید از سوی کارشناس انجام شود که معمولا کارشناس نیست و سیستم پنجره واحدی که تعریف شده گاها قطع می شود و کارشناسان مجازی نیز غیر متخصص هستند، البته این مسائل در ابتدای هر کاری که راه اندازی می شود عادی است و هر سیستمی را که بخواهند راه اندازی کنند مقداری مشکلات وجود دارد. کاری که دولت باید انجام دهد این است که سریعا برای واحد های تولیدی بخصوص واحدهایی که حجم تولید شان بالاست و مواد اولیه نیاز دارند بنشینند و کار کارشناسی کنند و روال کار را آسان کنند .

وی در پاسخ به این پرسش که با تحرکاتی که دربخش تولید شروع شده است آیا ظرفیت ها ی خالی تولید تغییری کرده است اظهار داشت : هنوز ظرفیت ها ی تولیدتغییر چندانی نکرده است ولی با اقداماتی که در حال انجام است افق های روشنی را می بینیم . مبارزه با قاچاق کالا هم حرکت بسیار مثبتی است که آغاز شده و اگر همین روال دنبال شود ،بسیار تاثیر مثبت دارد و می تواند درآینده فضایی را فراهم کند که از رشد قاچاق جلوگیری کند.

سیما رادمنش - جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها