سخنگوی اسبق وزارت خارجه کشورمان پایان بی نتیجه نشست لوزان درباره سوریه را قابل پیش بینی عنوان کرد.
کد خبر: ۹۵۷۱۵۸
آمریکا به سوریه به چشم غنیمت نگاه می کند/ آل سعود حیثیت خود را به حراج گذاشته است

حمیدرضا آصفی سخنگوی اسبق وزارت خارجه کشورمان و سفیر پیشین ایران در فرانسه وامارات پیرامون نشست اخیر لوزان بر سر موضوع سوریه به خبرنگار "جام جم آنلاین" گفت:همان طور که پیش بینی می‎شد این جلسه نیم روزی بدون نتیجه پایان یافت.

وی در خصوص چرایی عدم حصول نتیجه در این نشست افزود: حضور شرکت کنندگان غربی و در رأس آن آمریکا و هم‎پیمانان منطقه‎ای، خود بزرگترین مانع برای رسیدن به یک نقطه مشترک در حل و فصل بحران سوریه است.

آصفی با اشاره به اینکه امروز کشورهای غربی خاصه ایالات متحده به سوریه به چشم یک غنیمت نگاه می‎کنند تصریح کرد: آنها درصدد هستند در هر اجلاسی بهره برداری لازم خود را از این غنیمت داشته باشند.

وی در تشریح اهداف کاخ سفید در این گونه نشستها گفت: واشنگتن می خواهد با توسل به یک راه حل سیاسی، پایان درگیری‎ها را در سوریه اعلام کند به گونه‎ای که، از این طریق به نوعی بر سیاستهای شکست خورده خویش در منطقه سرپوش گذاشته و به آنها مشروعیت بخشد.

سفیر پیشین ایران در امارات و فرانسه با تأکید بر اینکه مداخلات کشورهای غربی و در رأس آنها دولت آمریکا بر مسایل سوریه دامن زده است، ابراز داشت: چنانچه از همان ابتدای مناقشات در سوریه دولت آمریکا و دوستان منطقه ایش نظیر رژیم سعودی، به رأی اکثریت مردم سوریه احترام می گذاشت و در پی تحمیل دموکراسی گزینشی خود به شهروندان سوری بر نمی‎آمد، مشکلات پیش روی مردم و دولت بشاراسد تا به حال حل شده بود.

آمریکا به دنبال تنفس مصنوعی برای تروریستها

آصفی با واکاوی دیگر ابعاد شکست مذاکرات لوزان اظهار داشت: بطور مقامات آمریکایی در اینگونه اجلاس در جستجوی فرمولی برای وقت کشی و به نوعی خرید زمان بیشتر برای خود و گروه‎های تروریستی هستند تا معارضان سوری را از مهلکه نجات دهند و یک نفسی تازه کنند.

حراج حیثیت سعودی در باتلاق سوریه

وی با بیان اینکه مسلما حضور کشوری با این قبیل نیات خصمانه نمی‎تواند مفید واقع شود گفت: با ورود کاخ سفید به مذاکرات صلح سوری روشن است که این نشستها با شکست مواجه می‎شود. از طرفی ما شاهد نوسانات متعدد در مواضع دولتهایی مانند ترکیه و رژیم عربستان هستیم. ضمن اینکه حاکمان آل سعود، تمام حیثیت خود را جنگ سوریه به حراج گذاشته‎ وخود را در یک باتلاق عمیق گرفتار کرده‎اند.

سخنگوی اسبق جمهوری اسلامی ایران پیرامون میزان اثر گذاری نشست لوزان در بحران سوریه گفت: در مجموع در چنین اجلاسی که دیدگاه طرفین نسبت به یک موضوع تا این اندازه متفاوت است، و یک دولت اصرار بر تحمیل سیاستهای ناکارآمد خود دارد، دستیابی به یک نتیجه مثبت در نشستهایی نظیر لوزان دور از انتظار خواهد بود.

آصفی با اشاره برتداوم کارشکنیهای آمریکا در سوریه خاطر نشان کرد: بنظر می‎رسد، درگیری ها در میدان سوریه همچنان ادامه پیدا کند وآمریکا در این غائله با اتخاذ ژست سیاسی، درصدد برگزاری اجلاس دیگری باشد.

محمدرضاشجاعیان – جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها