نخستین تولید کننده ضد بید گیاهی برنج در گفتگو با جام جم آنلاین:

جایگزین داخلی قرص برنج آمد

سالانه بسیاری از مردم در نگهداری برنج در انبارههایشان دچار مشکل می شوند و آفت بید و شپشک باعث می شود که بسیاری از مردم از نگهداری مقادیر بیشتر برنج در منزل امتناع کنند و برخی نیز با استفاده از روشهای سنتی مثل پهن کردن محصول جلوی آفتاب یا استفاده از نمک در تلاشند که آفت محصول را از بین ببرند، اما در بین این روشها استفاده از مواد شیمیایی همچون قرص برنج برای از بین بردن این آفت خطراتی را برای سلامتی مردم در پی داشته است .
کد خبر: ۹۵۴۸۳۰
جایگزین داخلی قرص برنج آمد

درنتیجه مبارزه با آفت برنج به روشی کارا و سالم برخی از تولید کنندگان داخلی را به این فکر واداشته است تا دست به تولید محصولی کاملا گیاهی برای مبارزه با این آفت بزنند که نه تنها عوارض استفاده ازمواد شیمیایی را ندارد بلکه در مبارزه با بید و شپشک برنج تاثیر بسزایی داشته است در این باره جام جم آنلاین گفت و گویی را با حامد جمالی نخستین تولید کننده ضد بید گیاهی در کشور انجام داده است که می خوانید .

یکی از اقلام پرمصرف ایرانی ها برنج است که گاها هنگام نگهداری آن در انبار منازل دچار بید و شپشک می شود دلیل بروز چنین آفتی چیست ؟ و چگونه می شود از بروز آن جلوگیری کرد؟

معمولا برنج در انباری های خنک بید نمی­ زند، جایی که برنج رادرآن انبارمی‌کنیدبایدخشک و خنک باشد. رطوبت وگرماباعث می‌شودبرنج طول عمرکمتری داشته باشدوآفت زده شود.همچنین برنج رابایددورازآفتاب مستقیم نگهداری کنید؛چراکه آفتاب مستقیم علاوه براینکه باعث می‌شودبرنج آفت زده شود موجب خردشدن برنج نیزمی‌شود. از یاد نبریم که حتما برنج را در ارتفاع ۲۰ تا ۲۵ سانتی‌متری از سطح زمین قرار دهید. برای این‌کار می‌توانید از قفسه‌بندی‌های فلزی مشبک یا پالت های چوبی استفاده کنید تا برنج از آفت در امان بماند.همچنین کیسه برنج را به دیوار تکیه ندهید و با فاصله حدوداً ۵سانتی‌متری از دیوار نگهداری کنید تا هوا بین کیسه برنج جریان پیدا کند ، نکته دیگری که می تواند برنج را از آفت حفظ کند نگهداری آن در کیسه های نخی است . درواقع کیسه‌ نخی قسمتی از رطوبت موجود در برنج را می‌گیرد و طول عمر برنج را افزایش می‌دهد، اما کیسه‌ پلاستیکی رطوبت برنج را درون خود نگه می‌دارد و موجب آفت زدگی می‌شود.

شما نخستین تولید کننده محصول ضد بید گیاهی درکشور هستیدبکار گیری این محصول تا چه حد بر جلوگیری ازآفات انباری موثر است ؟

با توجه به افزایش قیمت برنج طی سال­های گذشته بسیاری از خانواده ­هااز خرید عمده برنج چشم پوشی کرده ­اند و بیشتر به اندازه­ ی مصرف ماهانه خود و به صورت جزئی خرید می­ کنند و آنرا به داخل ظرف نگهداری برنج که در آشپزخانه قرار دارد انتقال می­ دهند. تعداد معدودی هم که برنج خود را به صورت عمده و سالانه خریداری کرده و طبق شرایط که توضیح دادم ، در انبار نگهداری می­ کنند، باز هم هنگام استفاده­ باید مقداری بین 5 الی 10 کیلوگرم از این محصول ضد بید گیاهی را درداخل ظرف نگهداری برنج ریخته و آنرا در کابینت آشپزخانه قرار دهند.در هر دو صورت به دلیل گرم بودن فضای آشپزخانه، این نگرانی همواره وجود دارد که مبادا برنج شپشک بزند!!!

استفاده از این محصول ضد بید گیاهی آیا خطری برای سلامتی انسان ندارد ؟

خیر، این گیاه با عنوان علمی آرتمیزیا در طب سنتی به عنوان دمنوش های آرام بخش و از بین برنده میگرن قابل استفاده است. ضد بید گیاهی یک محصول کاملاً بی خطر برای انسان است.

به عبارتی کلیه سموم دارای مواد اولیه شیمیایی و پتروشیمی هستندکه برای بدن بسیار مضر است.اما مواد گیاهی بکاررفته در این محصول خاصیت جلوگیری از بید زدن و رشد لارو(تخم بید) را دارد ، همچنین اگر در مرحله لارو باشند خاصیت فلج کنندگی را دارد. بنابراین ضد بید گیاهی برای سالم نگه داشتن برنج استفاده می شود و نمی تواند نقش کشندگی را ایفا کند. لذا هنگام استفاده از این محصول باید درب ظرف را باز بگذارید تا با تصعید ماده موثره­ ی ضد بید گیاهی، بیدهای بالغ محیط را ترک کنند. در گذشته برنج شپشک زده را در سطوح مقابل آفتاب پهن می کردند، که این کار منجر به پوک شدن برنج می­ شد، اما در حال حاضر شما با استفاده از این محصول می توانید از پوک شدن برنج خود نیز جلوگیری کنید.

این محصول توانسته نقش موثری در جلوگیری از آفت زدگی برنج ایفا کند. شما با استفاده از هر بسته­ ی ضد بید گیاهی که برای محافظت از 5 کیلوگرم برنج تولید شده است، می­ توانید این مشکل اساسی را مرتفع کرده و با خیال راحت و آسوده برنج خود را در آشپزخانه نگهداری کنید.

آیا این محصول برای برنج آفت زده هم کاربرد دارد، یا صرفاً جهت جلوگیری از آفت زدگی است؟

بله این محصول برای برنج آفت زده براحتی قابل استفاده است . اگر برنج شما دچار آفت شده است، بهترین روش استفاده از ضد بید گیاهی است. این محصول جایگزین مناسبی برای قرص برنج(آلومینیم فسفید) می ­باشد. قرص برنج با وجود اینکه می‌تواند در مدت زمان کوتاهی هزاران شپشک را از بین ببرد اما اگر اشتبا‌هاً مصرف و حتی بوی آن استشمام شود ظرف مدت 3 تا 4 ساعت سیستم تنفسی و قلب را دچار مشکل کرده و فرد مرگ دردناکی را تجربه خواهد کرد.(استشمام این قرص حتی در فواصل زیاد، سیستم گوارش را دچار التهاب می کند).

طبق آمار رسمی سازمان پزشکی قانونی، سالانه بیـش از 600 نفر بر اثر استفاده از این قرص جان خویش را از دست داده­اند.

طریقه بکارگیری آن چگونه است؟

یک بسته ضد بید گیاهی را داخل کیسه برنج شپشک زده گذاشته و آنرا در هوای آزاد قرار دهید. بوی متصاعد شده از "ضد بید گیاهی"، شپشک‌های بالغ رااز برنج خارج کرده و لاروشپشک­­ها(بچه شپشک ها)را فلـج می­ کند. به گونه­ ای که لاروهای فلج شده دیگر قابلیت باروری و تکثیر ندارند و به دلیل اینکه بسیار سبک هستند، به راحتی می‌توان آنها را هنگام شست و شو از برنج خارج کرد.

تاریخ مصرف محصول چقدر است؟

این محصول حداقل تا یک سال پس از باز کردن بسته قابل استفاده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۲ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها