نذری دادن، یک سنت حسنه است که در ماه محرم به اوج خود می‌رسد. در این بین، سلامت نذری‌ها نیز باید از سوی مردم مورد توجه قرار بگیرد و آن را دست کم نگیرند. یکی از مهم ترین نکات برای ارتقای سلامت نذری ها، استفاده از ظروف سالم برای توزیع نذری است.
کد خبر: ۹۵۴۷۶۰
پایش مردمی ضامن سلامت نذری ها

در گذشته، نذری‌ها بیشتر در ظروف فلزی و چینی توزیع می‌شد، اما متاسفانه هم‌اکنون، استفاده از ظروف یک‌بار مصرف برای پخش نذری، رواج پیدا کرده است. اغلب این ظروف، از ترکیبات نفتی و پتروشیمی ساخته شده است که می‌تواند برای سلامت انسان، بسیار مضر باشد.

ترکیبات سمی و سرطان‌زای این ظروف می‌تواند وارد غذای نذری شود و سلامت انسان را به مخاطره بیندازد. در صورت پخش نذری در ظروف داغ یک‌بار مصرف، این خطر مضاعف خواهد شد و ترکیبات سرطان‌زا با سرعت بیشتری به مواد غذایی انتقال پیدا می‌کند.

بنابراین توصیه علمی این است که تا حد امکان از ظروف یک‌بار مصرف برای توزیع نذری‌ها استفاده نشود و به سبک گذشته، از ظروف فلزی و چینی برای این کار خیر استفاده کنند. حتی استفاده از ظروف گیاهی یک‌بار مصرف هم چندان بی‌خطر نیست، زیرا حداقل 30 درصد از ترکیبات این ظروف از پلیمرها و بقیه از نشاسته و مواد گیاهی ساخته شده است، به همین دلیل خطر انتقال مواد سمی از طریق ظروف یک‌بار مصرف گیاهی نیز وجود دارد.

خانواده‌ها برای کاهش خطرات ظروف یک‌بار مصرف می‌توانند محتویات ظرف را بلافاصله به ظرف سالم دیگری منتقل کنند تا از میزان خطرات انتقال مواد سمی کاسته شود، بخصوص اگر قرار است که غذای نذری به مدت طولانی‌تری نگهداری شود، حتما باید غذا از ظروف یک‌بار مصرف به ظرف فلزی و چینی منتقل شود.

در غذای نذری هم باید تا حد امکان، چربی و روغن کمتری استفاده شود، اما متاسفانه در اغلب غذاهای نذری، میزان چربی و روغن بالاست. نمک زیاد هم می‌تواند بسیار تهدیدکننده باشد و به همین علت، مردم در پختن غذاهای نذری باید مراقب باشند که نمک کمتری استفاده کنند.

استفاده از مرغ و ماهی به‌جای خورش‌ها، غذای سالم‌تر و کم چرب‌تری برای نذری است. همچنین استفاده از شیر به‌جای شربت هم می‌تواند نوشیدنی بهتری برای نذری باشد. به‌طور کلی، مهم‌ترین عامل ارتقای سلامت نذری‌ها، نظارت‌های مردمی است، به‌گونه‌ای که پایش مردمی می‌تواند ضامن سلامت نذری‌ها باشد.

دکتر محمدحسین عزیزی - عضو هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها