کمیسیون اصل 90 گزارش خود درباره پرداخت‌های غیرمتعارف را ارائه کرد

طرح مجلس برای جلوگیری از تکرار فیش‌های نجومی

کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی در گزارش حقوق‌های نجومی، خواستار عزل مدیران متخلف و همچنین رسیدگی به اموال و دارایی‌های مسئولان طبق اصل 142 قانون اساسی شد. همچنین پس از ارائه گزارش تحلیلی کمیسیون اصل90 از علل بروز تخلف حقوق‌های نجومی، طرح فوریتی پیشنهادی این کمیسیون در مورد ساماندهی حقوق و دریافتی مدیران و استرداد دریافتی‌های مازاد نیز به نمایندگان در صحن ارائه شد.
کد خبر: ۹۵۳۲۱۰

به گزارش جام‌جم در گزارش کمیسیون اصل 90 تاکید شد، سامان‌بخشی دریافت حقوق و دستمزد مقامات و مدیران و اقناع و التیام‌بخشی به افکار عمومی، باید صورت گرفته و حقوق و مزایای غیرقانونی مسترد و پس از عزل دریافت‌کنندگان، نسبت به معرفی آنان به هیات‌های تخلفات اداری و در صورت لزوم مراجع قضایی اقدام شود.

پیگیری دیوان محاسبات برای استرداد اموال مدیران

پس از قرائت این گزارش، علی لاریجانی، رئیس مجلس با تاکید بر این‌که دیوان محاسبات برای استرداد اموالی که به نادرستی گرفته شده، باید پیگیری جدی داشته باشد، اعلام کرد که طرحی نیز برای جلوگیری از تکرار تخلفات از سوی کمیسیون اصل 90 تهیه شده که ضوابط پرداخت مدیران چارچوب جدیدی پیدا کند.

براساس طرح فوریتی کمیسون اصل90 با عنوان ساماندهی دریافتی مقامات و مدیران کشور و لزوم استرداد دریافتی‌های مازاد که در ده ماده تهیه شده و بزودی به صحن علنی مجلس داده خواهد شد، تاکید شده است که تمام دستگاه‌ها مشمول دریافت حداقل و حداکثر پرداخت خواهند شد.

بر این مبنا میانگین حقوق، مزایا و فوق‌العاده‌های مستمر و غیرمستمر ماهانه پرداختی به هریک از روسای سه قوه، معاونان رئیس‌جمهور، نواب رئیس مجلس، اعضای شورای نگهبان، وزرا‌، نمایندگان مجلس بجز هزینه‌های ناشی از سمت نمایندگی، نمایندگان مجلس خبرگان رهبری، اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام، معاونان قوه قضاییه، رئیس دیوان عالی کشور، دادستان کل کشور، استانداران، معاونان وزرا و همترازان مقامات مذکور اعم از اضافه‌کار، کشیک، کارانه، انواع فوق‌العاده‌ها، کمک‌هزینه، حق ماموریت، حق جلسه، پاداش و سایر عناوین مشابه، در سال پس از کسر سهم بیمه پایه درمان، مالیات و بازنشستگی نباید از دو برابر حداکثر حقوق و مزایای مستمر قابل پرداخت موضوع ماده 76 قانون مدیریت خدمات کشوری تجاوز کند.

در این طرح همچنین مجازات‌هایی نیز برای متخلفان در نظر گرفته شده است. در همین ارتباط بهرام پارسایی، سخنگوی کمیسیون اصل 90 در گفت‌وگو با جام‌جم با بیان این‌که درخصوص حقوق‌های نجومی دو گزارش از سوی دیوان محاسبات و کمیسیون اصل 90 تهیه شده که هر کدام مکمل یکدیگرند، گفت: دیوان محاسبات به دلیل بعد نظارتی و بدنه کارشناسی‌، گزارشی را از روند اجرایی دستگاه‌ها ارائه کرد که گزارش کمیسیون در این زمینه کامل‌کننده گزارش قبلی بود.

احضار مدیران خطاکار در مراجع قضایی دیوان

نماینده شیراز با بیان این‌که براساس گزارش دیوان محاسبات کمتر از 4/0 درصد مدیران حقوق‌های بالا دریافت کرده وحدود پنج میلیارد تومان از مبالغ برگردانده شده است، خاطرنشان کرد که قطعا مدیران خطاکار در مراجع قضایی دیوان حاضر خواهند شد و طبق قوانین قضایی با آنها برخورد می‌شود.

علی مطهری، نایب رئیس مجلس هم در گفت‌وگو با جام‌جم در مورد ضمانت اجرایی گزارش‌های قرائت شده در مجلس درباره حقوق‌های نجومی گفت: گزارش کمیسیون اصل 90 صرفا جهت اطلاع‌رسانی به نمایندگان بود، اما گزارش دیوان محاسبات، آثار عملی دارد و باید در دادگاه‌های دیوان، بررسی و رسیدگی شود و اگر دریافت‌کنندگان مقصر بودند، برخورد و پول‌ها مسترد شود.

مطهری تاکید کرد که احکام دیوان محاسبات همچون احکام قوه قضاییه دارای ضمانت اجرایی است.

دستگاه‌های نظارتی هوشیارتر شده‌اند

مصطفی کواکبیان، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی نیز در گفت‌وگو با جام‌جم، گزارش کمیسیون اصل 90 را در مورد حقوق‌های نجومی توصیه‌نامه دانست و تاکید کرد، البته در این زمینه طرحی از سوی کمیسیون داده شده که بعد از بررسی‌های مجلس در مورد آن باید تصمیم‌گیری شود.

نماینده تهران در مورد ضمانت اجرایی گزارش‌های تهیه شده نیز یادآور شد، ارائه این دو گزارش نشان می‌دهد که ظاهرا دستگاه‌های نظارتی تا الان توجهی به مساله نداشتند و الان هوشیارتر شده‌اند.

وی گفت با گزارش‌های تهیه شده و پیگیری دیوان محاسبات باید جلوی کسانی که به‌صورت نامتعارف برداشت‌هایی داشتند، گرفته شود و اگر ناحقی شده، قوه قضاییه هم وارد عمل شود.

فرهاد تجری، نایب رئیس کمیسیون اصل 90 هم درباره گزارش این کمیسیون توضیح داد: کمیسیون اصل 90 بازوی کارشناسی ندارد و به همین دلیل، گزارش این کمیسیون بدون آمار و ارقام است و به صورت تحلیلی به ریشه‌های وقوع مسائلی چون حقوق‌های نجومی پرداخته است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها