وزیر صنعت و معدن در نمایشگاه مطبوعات:

قرارداد با رنو هنوز قطعی نشده است

مدیر ارتباطات سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) اعلام کرد: خودروی داستر جدید که قرار است در ایران ساخته شود هنوز رونمایی نشده و در عین حال قرارداد ایدرو و رنو، هنوز نهایی نشده است.
کد خبر: ۹۵۲۹۸۵
قرار داد ایدرو ایران و رنو فرانسه نهایی نشده است

رنوبه گزارش جام جم آنلاین به نقل از ایرنا، « مجتبی نظری » در جمع خبرنگاران افزود: مدل هایی که قرار است در ایران تولید شود، بر روی پلت فرم ال90نیست و برخی پیرامون قرارداد یاد شده قضاوت عجولانه دارند، درحالی که مذاکرات دو طرف ادامه دارد و بندهای قرار داد نهایی نشده است.
وی تصریح کرد: تمام اطلاعات، مذاکرات و مفاد قرار داد را نمی توان منتشر ساخت و در این فضا، برخی به دلیل اطلاعات ناقص، قضاوت نادرست کرده اند.
به گفته نظری، دولت می تواند تا 20 درصد از بازار خودرو را در اختیار داشته باشد و براساس اصل 44 قانون اساسی، سهم ایدرو در این همکاری مشترک (جوینت وینچر) پس از تحقق اهداف پیش بینی شده و با گذشت سه سال از راه اندازی شرکت مشترک، به بخش خصوصی واگذار می شود.
وی یاد آور شد: طرح این موضوع که مدل های داستر و سیمبل در چارچوب همکاری ایدرو و رنو مربوط به سال 1999 است ،صحیح نبوده و اطلاعات مربوط به این دو مدل خودرو که قرار است در ایران تولید شود در سایت رنو قرار دارد و علاقه مندان می توانند با ورود به سایت رنو مشاهده کنند که این دو خودرو از مدل های جدید هستند.
مدیر ارتباطات ایدرو گفت: امضای این قرارداد، حدود 400 میلیون دلار سرمایه گذاری را وارد ایران می کند و تعهد یک شرکت برای تاسیس شرکت مهندسی، نشان دهنده ورود دانش به کشور است .

احتمال واگذاری سهم 40 درصدی ایران به یک شرکت داخلی
«احمد نعمت بخش» دبیر انجمن خودروسازان ایران نیز در این نشست در باره امضای قرارداد ایدرو و رنو گفت: انجمن خودروسازان ایران پیش از این در یک نشست از وزیر صنعت درخواست کرد که کمک کند تا یک خودروساز خارجی به کشور وارد شود و کل کار را در کشور انجام دهد و تحقق آن را موجب رقابت بیشتر و کیفیت بهتر دانستیم.
وی افزود: کمپانی رنو از خدمات پس از فروش خودروی ال 90 رضایت نداشت و همیشه اصرار می کرد که خودش شرکت خدمات پس از فروش را راه اندازی کند.
نعمت بخش اضافه کرد : قراردادهای ایران خودرو - پژو و سایپا - سیتروئن نیز سهم طرف خارجی 50 درصد است و خودروسازان داخلی رضایت ندادند که سهم طرف خارجی بیش از 50 درصد باشد.
وی گفت: قرارداد ایدرو و رنو در چارچوب درخواست رنو برای ارایه مستقل خدمات پس از فروش و تولید خودرو و همچنین به دنبال درخواست انجمن خودروسازان از وزیر صنعت صورت گرفت.
نعمت بخش معتقد است : منتقدان پیش داوری می کنند و در واقع می توان گفت، ایدرو نقش کاتالیزور و تسهیل کننده را در این قرار داد ایفا خواهد کرد و احتمال دارد که سهم 40 درصدی خود را بعد از مدتی به یک شرکت داخلی واگذار کند.
دبیر انجمن خودروسازان ایران افزود: رعایت مقررات وزارت صنعت،معدن وتجارت مبنی بر صادرات 30 درصد از تولیدات و شروع کار با ساخت حداقل 40 درصدی منجر به ارتقای جایگاه قطعه سازان می شود .
وی انتظار مشتریان برای کاهش قیمت خودرو مزبور را نادرست خواند و گفت: تورم هنوز بالای 10 درصد و هزینه های تولید همچنان بالا است؛ ضمن اینکه ایران خودرو و سایپا در بورس حضور دارند و سالها زیان می دادند.
دبیر انجمن خودروسازان اضافه کرد: شرکت های خودرو ساز یادشده، امسال به صورت محدود سود ارایه کردند و علاوه بر این، هزینه های تولید خودرو مانند هزینه تولید دیگر کالاها افزایش یافته و در این شرایط نباید انتظار داشت که قیمت خودرو کاهش پیدا کند.

** صلاح صنعت قطعه سازی و خودروسازی
« ساسان قربانی » سخنگوی شورای سیاستگذاری خودرو نیز در مورد قرارداد رنو و ایدرو به خبرنگاران گفت: اینگونه قراردادها که بین ایدور و رنو امضا شده به صلاح صنعت قطعه سازی و خودروسازی کشور است.
وی افزود: وزارت صنعت، معدن و تجارت برای همکاری های خودرویی قوانینی دارد که خیلی با دقت تنظیم شده و برپایه آن بخشی از تولیدات باید صادر شود، شریک خارجی و پلت فرم ملی خودمان را داشته باشیم و ... .
دبیرهمایش بین المللی صنعت خودرو افزود: برپایه همکاری با شرکت های خارجی، چنانچه محورهایی مانند شروع با 40 درصد ساخت داخل و صادرات 30 درصدی رعایت شود، این قراردادها مفید است و نام بخش دولتی و خصوصی مطرح نیست، بلکه رعایت چارچوب ها اهمیت دارد.
به اعتقاد وی سازمان ایدرو بعد از این که پروژه فعال شد و به یک نتیجه قابل قبول رسید، باید این سهام را به بخش خصوصی واگذار کند و سهمش را به 20 درصد تقلیل دهد.
به گزارش ایرنا، سازمان گسترش و نوسازی ایران (ایدرو) و شرکت رنو فرانسه در پاریس، توافق نامه ای برای همکاری مشترک (جوینت ونچر) امضا کردند که براساس آن راه اندازی یک مرکز مهندسی و خرید جدید برای حمایت از قطعه سازان داخلی و یک کارخانه تولیدی با ظرفیت اولیه 150 هزار دستگاه در سال را شامل می شود.
این توافق نامه روز جمعه ( دهم مهرماه ) از سوی « منصور معظمی » رییس سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران(ایدرو) و «تیری بلوره» قائم مقام مدیرعامل رنو و با حضور « محمدرضا نعمت زاده » وزیر صنعت، معدن و تجارت کشورمان با «کارلوس گون» مدیرعامل رنو به امضا رسید.
بر اساس این توافق نامه، دو خودرو «سیمبل و داستر جدید» نخستین خودروهای تولیدی این کارخانه هستند که در سال 2018 به تولید می رسند.
همچنین رنو برای نخستین بار در ایران، مراکز توزیع، فروش و خدمات پس از فروش خود را دایر و همکاری های فعلی رنو با دو شریک خود سایپا و ایران خودرو نیز در قالب «همکاری مشترک رنو پارس» ادامه خواهد داشت.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها