دبیر کانون انبوه سازان مسکن در گفتگو با جام جم آنلاین :

مسکن در دوران پیش رونق است / حرفهای غیر کارشناسی می زنند

دبیر کانون انبوه سازان مسکن و ساختمان ایران با اعلام اینکه بخش مسکن از رکود خارج شده است گفت : متاسفانه برخی افراد که دستی در تولید بازار مسکن ندارند حرفهای غیر کارشناسی می زنند که نادرست است و به مصالح کشور نیست .
کد خبر: ۹۵۱۴۶۰
مسکن در دوران پیش رونق است / حرفهای غیر کارشناسی می زنند

فرشید پورحاجت در گفت و گو با خبرنگار جام جم آنلاین تاکید کرد :هم اینک حوزه مسکن دردوران پیش رونق به سر می برد و بهترین وضعیت برای خرید مسکن است که امیداریم تداوم داشته باشد .

وی افزود :به برخی از دوستان که از طریق رسانه هامسائلی را بیان می کنند و به نحوی راضی نیستند بازار مسکن رونق گیرد توصیه می شود که این کار به جز گمراهی مردم نتیجه ای ندارد ، چرا که ما در دوره پیش رونق هستیم و این دوره هم خواهد گذشت و بهترین حالت برای سازندگان مسکن ثبات اقتصادی است و تلاش خواهیم کرد که ثبات اقتصادی بوجود آید .

دبیر کانون انبوه سازان مسکن و ساختمان ایران درپاسخ به این پرسش که آیا هم اینک تقاضای مسکن در جامعه ما مصرفی است یا سرمایه ای گفت : تقاضایی که هم اکنون در بازارمسکن وجود دارد مصرفی است، اما خط تولید مسکن در کشور به کندی پیش می رود که این به صلاح کشور نیست وما دوست نداریم اتفاقات سال 90 و 91 در حوزه مسکن رخ بدهد ، واقعیت این است که باید تمهیداتی در نظر گرفته شود که حوزه تولید و تقاضا مورد توجه ویژه قرار گیرد و شرا یط مناسب برای تولید مسکن درکشور بوجود بیاید.

پورحاجت با اشاره به اینکه نرخ سود تسهیلات در حوزه ساخت با نرخ سود در حوزه تقاضا همخوانی ندارد توضیح داد :در تمام کشورها نرخ سود از یک تابعی تبعیت می کند که آن تابع در ایران دچار اختلاف فاحش شده است و این یک زنگ خطر برای حوزه مسکن است ،سالیان سال مابه التفاوت نرخ سود تسهیلات در حوزه خرید و ساخت حدود 1.3 تا یک و جهاردهم بوده است اما هم اینک این عدد به 2.2 دهم رسیده ،یعنی چیزی حدود 120 درصد اختلاف بین وام خرید مسکن و وام خرید ساخت . درواقع نرخ سود تسهیلات برای ما سازندگان 18 درصد است اما برای صندوق یکم حدود 9 درصد است در نتیجه این اختلاف با عث می شود تولید مسکن صرفه اقتصادی نداشته باشد و در نهایت ، کاهش عرضه مسکن در آینده افزایش قیمتها را رقم می زند .

وی در پاسخ با این سوال که آیا با توجه به ورود به دوران پیش رونق افزایش قیمتی هم در بخش مسکن داشته ایم گفت : اینکه بگوییم افزایش قیمت نداشتیم حرف درستی نیست چرا که در عمل می بینیم این افزایش قیمت اتقاق افتاده است . به هر حال وقتی قیمت خدمات عمومی و خدماتی که سازمانها و ارگانهای مرتبط با حوزه مسکن ارائه می دهند حتی به میزان بالای نرخ تورم افزایش یافته، قطعا همه اینها در قیمت نهایی تاثیر گذار است . اخیرا شرکت توزیع نیروی برق بالای 40 درصد هزینه انشعاب را افزایش داده است یا حدود بیش از یکسالی است که در سه نوبت هزینه انشعاب آب افزایش یافته و رقمهای افزایش داده شده خیلی بالاتر از نرخ تورم است . در بحث خدمات نظام مهندسی نیز با وجودیکه قیمت مسکن از سال 91 به این طرف افزایش نیافته شاهد افزایش چند ده درصدی شاید بالای 100 درصد تعرفه خدمات مهندسی درکشور هستیم . همچنین در بخش خدمات شهرداری ها نیز شاهد چنین افزایش هایی هستیم ، بنابراین این افزایش قیمت ها همه در بخش تولید مسکن تاثیرگذار است .

سیما رادمنش _ خبرنگار جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۵
كارمند
-
۱۱:۲۲ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۰
۰
۰
امید وارم دوباره موج كاذب خرید خانه ایجاد نشه و قیمت ها دو باره افزایش نجومی پیدا نكنه
زهرا
-
۱۱:۲۳ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۰
۰
۰
امیدوارم دو باره موج كاذب افزایش خانه تكرار نشه
كارمند
-
۱۱:۲۵ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۰
۰
۰
تصمیمات خوبی را دادن وام خرید به مردم گرفته شده اما این تصمیمات شاید برای یك عده ای كه بتوانند از عهده اقساطش بربیایند مفید باشه
علی
-
۱۴:۰۷ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۰
۰
۰
خدا كنه بازار مسكن رونق بگیره اما مفهومش گرانی خانه نباشه
یوسف
-
۰۷:۱۴ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۱
۰
۰
هر دم ازین باغ بری میرسد تازه تر از تازه تری میرسد -میایند پول وانرژی وبودجه كشور را در بیابانی برهوت بنام انبوهسازی بدون هیچ تفكری برای اینده ورفاه وطرز معیشت وكوچكترین امكانات زیستی صرف میكنند وتازه برایش تبلیغ هم میكنند وجیب مردم را خالی میكنند.

نیازمندی ها