سیاست اقتصاد مقاومتی چگونه در شرکت ملی نفتکش اجرایی میشود؟
شرکت ملی نفتکش ایران از مدتها قبل در راستای اجرای منویات رهبر معظم انقلاب تحقق سیاستهای اقتصاد مقاومتی را در دستور کار خود قرار داد بهطوری که هماکنون اقتصاد مقاومتی در بسیاری از موارد در این شرکت به نتیجه رسیده است. این شرکت در راستای افزایش بهرهوری ناوگان، حمایت از صنایع داخلی و ایجاد فضای کسب و کار برای فعالان اقتصادی ایرانی و همچنین پیگیری مباحث مربوط به اقتصاد مقاومتی با تشکیل جلسات متعدد و ایجاد کمیتههای تخصصی در مجموعه این شرکت اقداماتی بهعمل آورده که میتواند ضامن حرکت رو به جلوی کشور در زمانهای بحرانی و همچنین توسعه اقتصادی باشد.
اقدامات شما در زمینه اجرای این سیاست تاکنون چه بوده است؟
این اقدامات شامل پنج سرفصل مجزاست. یکی از برجستهترین اقدامهای این شرکت، جذب جوانان ایرانی برای کار روی کشتیهای ناوگان بهجای نیرویهای خارجی است که این امر با اجرای دورههای آموزشی متعدد و در زمینههای مختلف از طریق یکی از شرکتهای آموزشی زیرمجموعه این شرکت در حال اجراست. از دو سال گذشته تا امروز 370 دریانورد ایرانی جایگزین نیروی خارجی فعال در ناوگان این شرکت شده که این تعداد تا پایان سال 95 به 700 نفر افزایش خواهد یافت. در این خصوص تا سال 97 نیروی دریانورد شاغل در ناوگان این شرکت در سمتهای افسری و تا سال 99 در سمتهای ملوانی کاملا ایرانی خواهد شد. در ادامه این اقدام، شرکت ملی نفتکش ایران در نظر دارد سیاست ایرانیکردن نیروی انسانی شاغل در ناوگان این شرکت را تا تامین 100درصد نیاز ناوگان از دریانوردان ایرانی و حتی اعزام نیروهای ایرانی به شرکتهای کشتیرانی خارجی ادامه دهد.
سوخت ناوگان کشتیرانی از خارج تامین میشود یا از محصولات داخلی بهره میبرید؟
به سوال مهمی اشاره کردید. 96درصد از سوخت ناوگان از داخل میشود. در سال گذشته میلادی بیش از 633 تن متریک سوخت مورد نیاز ناوگان از مبادی داخلی تهیه و تامین شد که این ارقام بیانگر تامین بیش از 96 درصد سوخت مورد نیاز ناوگان از فروشندگان و مبادی داخلی است.
اکنون نیاز مصرفی ناوگان شرکت ملی نفت از چه محلی تامین میشود؟ بخشهای دیگر نفتی بیشتر به تامین تجهیزات از خارج از کشور اعتقاد دارند.
اکنون میتوانم بگویم تامین اقلام و ملزومات مصرفی کشتیها از داخل است. علاوه بر تامین نیروی انسانی داخلی، تامین نیازهای مصرفی کشتیهای ناوگان که تا دو سال پیش تقریبا به صورت کامل از خارج تهیه میشد با همت مدیران این شرکت و سیاستهای اتخاذ شده به سمت استفاده از تولیدات ایرانی تغییر یافته است، به صورتی که تاکنون نزدیک به 300 قلم از نیازهای روزمره ناوگان نفتکش کشور از شرکتهای ایرانی تهیه و از طریق شرکتهای زیرمجموعه در اختیار کشتیهای ناوگان قرار گرفته است. 91درصد از رنگ دریایی مورد نیاز ناوگان این شرکت در سال گذشته میلادی از داخل تهیه شده است. با برنامهریزیهای انجام شده تا پایان امسال تامین اقلام مصرفی ناوگان از داخل کشور را به 600 قلم افزایش خواهیم داد. همچنین در نظر داریم تا پایان سال آینده، حدود 3000 قلم از این اقلام مصرفی را از منابع داخلی تهیه کنیم.
برای رسیدن به این هدف مهم چه الزاماتی باید در نظر گرفته شود؟
بدیهی است این امر مستلزم همکاری تولیدکنندگان داخلی و ارائه اجناس با کیفیت خوب و بستهبندی مناسب برای انتقال و ماندگاری بالا در کشتیهاست. البته خوشبختانه بر اساس بررسیهای دستاندرکاران این شرکت، این هدف دستیافتنی است و میلیونها دلار در هزینههای کشور صرفهجویی میشود.
برای افزایش بهرهوری و عمل به سیاستهای اقتصاد مقاومتی، تامین روغن موتور کشتیها و سایر روانکنندهها تحت لیسانسهای بینالمللی با استفاده از روغنهای پایه تولید داخل مورد تائید سازندگان بینالمللی در دستور قرار گرفته است. در این خصوص با شرکتهای بینالمللی خارجی و داخلی که قادر به تولید روغنپایه مناسب هستند، مذاکراتی به عمل آمده است بهطوری که امیدواریم بزودی تفاهمنامهای برای سرمایهگذاری مشترک در احداث کارخانه تولید روغنهای دریایی در کشور امضا کنیم. روغنهای تولیدی داخلی تحت لیسانس بینالمللی نهتنها به ناوگان داخلی بلکه به همه کشتیهای عبوری از تنگه هرمز قابل فروش خواهد بود. این مورد در توانمندی دریایی کشور و ایجاد اشتغال پایدار نقش مهمی خواهد داشت.
آیا استفاده از خدمات شرکتهای دانشبنیان را در برنامه دارید؟
اقتصاد دانشبنیان و افزایش سهم تولید و خدمات دانشبنیان به عنوان یکی از ارکان اقتصاد مقاومتی است. شرکت ما با بیش از 18 شرکت دانشبنیان تولید و تامینکننده محصولات مورد نیاز این شرکت وارد مذاکره شده است که تاکنون تعداد زیادی از این شرکتها به مجموعه تامینکننده نیاز این شرکتها پیوستهاند. به موازات همه فعالیتهای اشاره شده، موضوع فرهنگسازی و ترغیب دستاندرکاران به اتکا و استفاده هرچه بیشتر از تولیدات داخلی در دستور کار بخشهای مختلف این شرکت قرار گرفته که این مهم نیز در حال انجام است.
محمدحسین علیاکبری
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
سید رضا صدرالحسینی در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در استودیوی «جامپلاس» میزبان دکتر اسفندیار معتمدی، استاد نامدار فیزیک و مولف کتب درسی بودیم
سیر تا پیاز حواشی کشتی در گفتوگوی اختصاصی «جامجم» با عباس جدیدی مطرح شد
حسن فضلا...، نماینده پارلمان لبنان در گفتوگو با جامجم:
دختر خانواده: اگر مادر نبود، پدرم فرهنگ جولایی نمیشد