گزارشی از پشت صحنه برنامه مستند سایه روشن

مستندسازی در رادیو

هر سال ایران 21 شهریور به‌عنوان روز سینما گرامی داشته می‌شود، به همین دلیل ساده سراغ ویژه‌برنامه سینمایی «چراغ» از رادیو تهران رفتیم. برنامه‌ای که دغدغه سینما و تئاتر دارد و با هدف روشنگری و اطلاع‌رسانی به مردم بخصوص علاقه‌مندان به سینما روی آنتن می‌رود.
کد خبر: ۹۴۴۱۲۶
گزارشی از پشت صحنه برنامه «چراغ»

در این برنامه دوستداران از وقایع و اتفاقات حوزه سینمایی اطلاع پیدا خواهند کرد و در بخش نقد و تحلیل هم با منتقدان عرصه سینما و تلویزیون و فیلمسازان درخصوص آثار به نمایش درآمده گفت‌وگو خواهد شد.

بازتاب حواشی سینمایی

مخاطبان می‌توانند برای آگاهی از اکران جدیدترین فیلم‌های سینمایی، نقد فیلم‌های روی پرده سینما و بررسی فیلم‌های پرفروش این روزهای سینمای ایران و... با برنامه چراغ شنبه‌های رادیو تهران همراه شوند، علیرضا حبیبی، مدیر گروه اخلاق و زندگی شهروندی رادیو تهران درباره این برنامه می‌گوید: در این برنامه درباره فیلم‌های مطرح و اتفاقات خاصی که در عرصه هنر، سینما و تئاتر رخ می‌دهد، اطلاع‌رسانی می‌شود. معرفی کتاب‌های سینمایی و هر آنچه درباره سینما به چاپ می‌رسد از بخش‌هایی است که به آن پرداخته خواهد شد.

یکی از ویژگی‌های برنامه چراغ شنبه‌ها این‌ است که فیلم‌های اکران شده یا در حال اکران نقد و بررسی می‌شود و به کمک نقد است که یک اثر اعتبار می‌یابد و نقاط ضعف و قوت آن عیان و موجب اصلاح الگوها می‌شود. در این برنامه تلاش شده تا اثر سینمایی از نظر فیلمنامه، انتخاب و بازی بازیگران، تکنیک‌های فیلمبرداری و تأثیرات آنها روی مردم و... بررسی شود.

وی می‌افزاید: یکی از شاخصه‌های برنامه چراغ شنبه‌ها پیگیری و بازتاب حواشی است که برای فیلم در حال اکران یا بازیگران آن اتفاق می‌افتد و بحث بازار و اقتصاد هنر است.

بازار جهانی سینمای ایران و نقش سینما در پویایی اقتصاد هنر و به‌طور کلی اقتصاد سینمای ایران در این برنامه تحلیل می‌شود.

وی تصریح می‌کند: مخاطبان این برنامه نه‌تنها به علاقه‌مندان سینما و تئاتر اختصاص یافته است، بلکه مخاطبان عام را هم هدف قرار داده و با تنوع ساختاری همه گروه‌ها و قشرها را دربرمی‌گیرد. یک‌سری اطلاعات عمومی به مخاطب ارائه می‌دهد که قدرت انتخاب بهترین فیلم را با توجه به ذائقه و سلیقه داشته باشند. برشی از فیلم و آنونس‌های سینمایی، پخش موسیقی فیلم‌ها و ترانه‌ها و تیتراژهای ماندگار فیلم‌های سینمایی هم در این برنامه گنجانده شده است.

چشم‌اندازی از سینمای ایران

برنامه با اجرای شاهین شجری‌کهن روی آنتن می‌رود. او برنامه را این‌گونه آغاز می‌کند و می‌گوید: در برنامه‌ای که پیش‌رو داریم می‌خواهیم درباره سینما، تئاتر و اتفاقاتی که در اکران هفته گذشته اتفاق افتاده است، صحبت کنیم و چشم‌انداز مختصری از هفته پیش‌روی سینمای ایران داشته باشیم. این هفته مهمان هم داریم و طبق روال هر هفته قرار است درباره یکی از فیلم‌های منتخب صحبت کنیم و با حضور کارگردان به بررسی فیلم بپردازیم، همراه ما باشید اینجا چراغ سینما روشن است.

هفته‌ای که گذشت در قلمرو خبرهای سینمایی اتفاقات خیلی زیادی افتاد، مثل تمام هفته‌های سال 95 که پرخبر، خبرساز و پرحاشیه بوده است و سینما همچنان روزهای خوبی را طی می‌کند و گیشه پرباری برای اغلب فیلم‌ها شاهد هستیم و ترافیک اکران شدید است. ما در برنامه چراغ سعی کردیم که عادلانه و به نسبت مساوی به همه فیلم‌ها بپردازیم با این هدف که مخاطبان و دوستداران سینما بتوانند از این ویترین متنوع و رنگارنگ فیلم انتخاب کنند.

نمای دو نفره، حرکت

صادق داوری‌فر تهیه‌کننده این برنامه در توضیحات بیشتر می‌افزاید: برنامه «چراغ» هر شب بجز جمعه‌ها، با تیم برنامه‌ساز مجزا از ساعت 21 روی آنتن رادیو تهران می‌رود. این برنامه با رویکردهای متفاوت از جمله محیط‌زیست، گردشگری، موسیقی، نجوم و سینما و تئاتر از رادیو تهران موج اف.ام ردیف 94 مگاهرتز پخش می‌شود.

هر هفته درباره اکران یکی از فیلم‌های سینمایی صحبت می‌شود و با عوامل اثر از کارگردان گرفته تا کارشناس مربوط سینمایی و... گفت‌وگو خواهد شد.

وی ادامه می‌دهد: در برنامه چراغ شنبه‌ها در سه بخش با مهمان برنامه مصاحبه می‌شود، بخش اول به زندگینامه کارگردان اختصاص یافته است و در قسمت بعدی درباره شرایط اکران و فیلم صحبت می‌شود. پرداختن به حاشیه‌ها نیز از دیگر بخش‌هایی است که در این برنامه به آن پرداخته خواهد شد.

تهیه‌کننده برنامه در پاسخ به این پرسش که این روزها چه فیلم‌هایی تحلیل و بررسی شده است، می‌گوید: هر هفته درباره بیشتر فیلم‌های در حال ساخت یا در حال اکران اطلاع‌رسانی می‌شود، اما به‌طور ویژه یک فیلم با حضور مهمان برنامه بررسی می‌شود که ممکن است تلفنی یا حضوری باشد. فیلم‌هایی مثل من، سایه‌های موازی و فیلم مستند آی آدم‌ها از جمله این برنامه‌هاست.

حضور کارگردان فیلم سینمایی

شبی که ما مهمان برنامه هستیم، فریدون حسن‌پور کارگردان فیلم سینمایی «ناردون» همراه مخاطبان است. کارشناس - مجری برنامه در ابتدا یک بیوگرافی از این کارگردان ارائه می‌دهد و می‌گوید: حسن‌پور را بیشتر با روایت‌هایش از شمال و فرهنگ زیستی این خطه از کشورمان می‌شناسیم، کارگردان سریال «گذر از رنج‌ها» و مجموعه تلویزیونی «از یاد رفته» و «مزرعه آفتابگردان» و... . شبکه رادیویی تهران در برنامه چراغ به بهانه اکران فیلم سینمایی ناردون با حسن‌پور کارگردان و نویسنده این فیلم به گفت‌وگو نشسته است.

در ادامه هم کارگردان فیلم سینمایی ناردون از ایده اولیه این فیلم، از دلایل انتخاب بازیگران که آیا نگاه به گیشه باعث انتخاب بازیگران ژانر کمدی شده یا خیر، و جشنواره فیلم‌های کودک و نوجوان می‌گوید. در ادامه برنامه هم سکانس‌هایی از فیلم پخش می‌شود.

پوشش رویدادهای سینمایی

شجری‌کهن در ادامه اخبار و رویدادهای سینمایی را اطلاع‌رسانی می‌کند و از جدول فروش و ساخت جدیدترین فیلم‌های سینمایی و اکران تازه‌های سینمایی می‌گوید.

محسن بیگ‌آقا، منتقد سینما مهمان تلفنی این برنامه است و درباره فراوانی و تعداد فیلم‌هایی که پشت‌سر هم اکران می‌شوند، صحبت می‌کند و توضیحاتی درخصوص این‌که آیا این اکران‌ها نشان از یک روند طبیعی و سلامت دارد یا باعث می‌شود مخاطبان نتوانند باید و شاید فیلم‌ها را ببینند، آیا این برای تولید سینمای ایران پدیده مثبت یا مضری است؟

این منتقد سینمایی معتقد است: سال‌های قبل حدود10، 15 سال گذشته اگر با کارگردان آمریکایی و اروپایی صحبت می‌کردید، می‌گفتند ساخت فیلم اصلا دغدغه ما نیست مساله پخش فیلم است. الان ما به این مرحله رسیدیم، پخش فیلم از ساخت فیلم مهم‌تر شده است. هر کارگردانی می‌تواند هزینه کند و فیلم بسازد، اما بعدش مهم است، تازه به اینجا رسیدیم که برای اکران فیلم‌ها چگونه برنامه‌ریزی شود و برای اکران فیلم، اگر ما بگوییم فیلم ساخته نشود آن تعداد فیلم نمی‌تواند نشان‌دهنده عدم سلامت سینما باشد.

گذری به تئاتر

دقایقی پایانی برنامه است، کارشناس ـ مجری برنامه ادامه می‌دهد: به روال هر شنبه شب گذری به تئاتر خواهیم داشت، با خبرهایی از صحنه تئاتر و وضعیت نمایش در هفته‌ای که پشت‌سر گذاشتیم. غزل نهانی. گزارشگر برنامه، خبرهای مهمی درباره برخی معضلات جشنواره تئاتر فجر می‌دهد و رویدادهای تئاتر را اطلاع‌رسانی می‌کند.

گریزی از تپق نیست

پس از پایان برنامه با کارشناس - مجری برنامه گفت‌وگو می‌کنم. شاهین شجری‌کهن، متولد 1360 بندرانزلی، کارشناس ارشد ادبیات نمایشی است و مهم‌ترین ویژگی برنامه چراغ را توجه زیاد به اکران و سعی در تشویق مردم و خانواده‌ها به تماشای فیلم خوب می‌داند و می‌گوید: چراغ با این هدف ساخته می‌شود که بین این همه فیلم و تئاتر که این روزها در سبد انتخاب خانواده‌هاست، مردم راهنمایی شوند و بهترین و فرهنگی‌ترین انتخاب‌ها را داشته باشند. به همین دلیل رویکرد ما همواره در حمایت از سینمای نجیب و فرهنگی است و حتی در انتخاب خبرها هم به این نکته دقت می‌کنیم.

البته سهم سینمای مستند و تجربی هم فراموش نمی‌شود و همواره حامی این‌گونه فیلم‌ها هستیم.

وی درباره طراحی سوالاتی که از مهمانان پرسیده می‌شود، می‌گوید: کلیات و رئوس طراحی شده و جزئیات هنگام گفت‌وگو با مهمان اضافه می‌شود. می‌توان گفت پرسش‌ها ترکیبی از هر دو است پرسش‌ها هم قبل از پخش برنامه طراحی شده و هم فی‌البداهه است.

شجری‌کهن با پاسخ به این انتقاد که صحبت‌های کارشناس - مجری بسیار طولانی و یکنواخت است، می‌افزاید: در مواردی باید تعداد زیادی خبر سینمایی را به هم پیوند زد و پوشش داد و این نیاز به قدری تفصیل دارد، ولی موافقم که با افزودن بر تعداد آیتم‌ها و باکس‌های ضبطی می‌توان از پرحرفی کارشناس - مجری خلاص شد!

مریم کریمی

قاب کوچک

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها