ذات سینما قصه‌گوست و اساسا یکی از دلایل مهم به وجود آمدن این پدیده، تصویری کردن و عینیت بخشیدن به روایت و داستان‌گویی بود. در این میان فیلم‌هایی که قصه آنها جذاب‌تر و از قوام بیشتری برخوردار باشد و بتواند با اوج و فرود مناسب و تعلیقی و هیجانی، مخاطب را تا پایان پای اثر بنشاند، با اقبال عمومی بیشتری هم مواجه می‌شوند.
کد خبر: ۹۳۹۲۳۴
مدال سینمای مقاومت بر سینه قهرمانان

فیلم‌های ژانر دفاع مقدس و آثار انقلابی کشورمان که در مجموعه‌ای به نام سینمای مقاومت، قابل بررسی است هم به دلیل آن ذات پرتعلیق و هیجانی و ماجراجویانه در این قالب قرار می‌گیرند و اگر فیلمنامه و روایت، بی‌لکنت باشد، می‌تواند ضمن انتقال مفاهیم ارزشمند و محتوای والا و معنوی، رضایت تماشاگر را فراهم کند.

اگر از پاره‌ای فیلم‌های این زیرگونه جنگی بگذریم که رویکردی متفاوت و صرفا مضمونی و محتوایی دارند و چندان به سمت قصه پردازی نمی‌روند، تقریبا بیشتر فیلم‌های سینمای مقاومت، واجد سویه قهرمانانه هستند و شخصیت‌هایی به عنوان قهرمان اصلی در آنها حضوری پررنگ، برجسته و تعیین‌کننده دارند. در واقع تماشاگر به خاطر نقش قهرمانانه آنهاست که قصه و فیلم را تا پایان پیگیری می‌کند و دوست می‌دارد.

سینمای مقاومت چه در بخش فیلم‌های دفاع مقدس و چه در حوزه آثار انقلابی و متاخر که به حفظ ارزش‌ها و داشته‌های نظام و انقلاب می‌پردازد، سینماگرانی دارد که نقش بسزایی در بقا و اعتبار آن داشته‌اند. چه کارگردانانی که به دلیل فعالیت مستمر در این عرصه و ساخت آثاری متعدد در این حوزه، به عنوان فیلمساز انقلابی و دفاع مقدسی شناخته می‌شوند؛ ابراهیم حاتمی‌کیا، زنده‌یاد رسول ملاقلی‌پور، جمال شورجه، زنده‌یاد فرج‌الله سلحشور و پرویز شیخ طادی، از جمله چهره‌هایی هستند که در این زمینه می‌توان به آنها اشاره کرد. بجز فیلمسازان، سینمای مقاومت، عموما ستاره‌ها و بازیگران ویژه خودش را هم دارد و برخی بازیگران به دلیل تعدد آثار این چنینی در کارنامه‌شان، بیشتر به عنوان بازیگران انقلابی و آثار دفاع مقدسی شناخته می‌شوند. به عنوان مثال چهره‌هایی همچون رضا ایران منش، سیدجواد هاشمی و اصغر نقی‌زاده را بیشتر در نقش رزمنده‌ها و افراد بسیجی به یاد می‌آوریم.

بجز کارگردان‌ها و بازیگران، سینماگرانی هم در حوزه‌های مختلف، بیش از هر ژانر و فضای دیگری، در زمینه انقلاب، دفاع مقدس و سینمای مقاومت کار کرده‌اند یا برنامه ساخته‌اند. مجموع این سینماگران که تعداد قابل توجهی از آنها طی سال‌های پس از انقلاب، در فیلم‌های سینمایی، فیلم و سریال‌ها و برنامه‌های تلویزیونی و آثار مستند، به فعالیت پرداخته‌اند و بسیاری از آنها همچنان، چراغ مقاومت را در سینمای ایران روشن نگاه داشته‌اند و سهم بسزایی در معرفی و شناساندن جانفشانی رزمنده‌ها و مدافعان ارزش‌های نظام و انقلاب به تماشاگران بویژه نسل جوان دارند. بنابراین، توجه و قدردانی از تلاش‌های این ستارگان و خادمان عرصه مقاومت در سینما، کمترین کاری است که مسئولان فرهنگی و سینمایی می‌توانند از ایشان انجام دهند و با دادن انگیزه به آنها، این سینماگران ارزشی و متعهد را به ادامه فعالیت ارزشمندشان، ترغیب کنند.

یکی از فضا‌های این سپاسگزاری و قدرشناسی، مناسبت‌ها و جشنواره‌های سینمایی است. از این رو، تجلیل از پنج چهره سینمای مقاومت که در جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت و در هفته دفاع مقدس انجام می‌شود، حرکتی قابل تحسین است.

شورای سیاستگذاری چهاردهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت تصمیم گرفت همچون ادوار پیشین، بزرگداشت چهره‌‌های موثر در حوزه‌‌های مختلف سینمای مقاومت را برگزار کند. هدف تجلیل از چهره‌‌های تاثیرگذار و ماندگار حوزه سینمای مقاومت، پاسداشت خدمات و خلاقیت‌‌های اثرگذار و ارائه الگو‌هایی صحیح به علاقه‌مندان این نوع سینما تعریف شده است.

نادر طالب‌زاده

نادر طالب‌زاده از پژوهشگران و صاحب‌نظران شناخته شده در عرصه فرهنگ و سینما، بویژه سینمای بین‌الملل است که دیدگاه‌‌ها و تحلیل‌‌های جریان‌سازی نسبت به سینمای غرب و هالیوود دارد. دبیری جشنواره مردمی فیلم عمار، پایه‌گذاری حرکت‌‌های فرهنگی ارزشمندی چون: کنفرانس هالیوودیسم، بیداری اسلامی، افق‌نو، تالیف مجموعه‌‌های تحقیقاتی، انتشار مقالات متعدد و راه اندازی برنامه‌‌های تلویزیونی مانند «راز» از جمله فعالیت‌‌های اوست.

جعفر دهقان

جعفر دهقان متولد 1339 در تهران است. او یکی از بازیگران شاخص سینمای دفاع مقدس است. هنرمندی، بازیگری و مهارت در ورزش رزمی، از او، چهره‌ای دوست‌داشتنی و ستاره ساخته است. دهقان طی سال‌‌ها فعالیت هنری خود در پروژه‌‌های زیادی بازی کرده از جمله: توجیه، مرگ دیگری، بلمی به سوی ساحل، پرواز در شب، تیرباران، زیر آسمان، حماسه مجنون، بوی پیراهن یوسف، یاس‌‌های وحشی، خلبان، مردان آنجلس، سحرگاه پیروزی، مریم مقدس، یوسف پیامبر و مختارنامه از جمله آثاری است که در آنها ایفای نقش داشته است. معمای شاه یکی از تازه‌ترین آثار او در عرصه بازیگری است.

عزیزالله حمیدنژاد

عزیزالله حمیدنژاد متولد 1338 در گرمسار است. او از سال 1356 با ساخت فیلم مستند به شیوه سوپر هشت در سینمای آزاد تهران کار خود را شروع کرد. شروع فعالیت سینمایی او با فیلم «آوای غیب» (سعید حاجی میری) به عنوان عکاس در سال 1362 بوده است. هور در آتش، ستارگان خاک، شکوفه‌‌های سنگی و اشک سرما از جمله اثار مطرح سینمای دفاع مقدس به کارگردانی حمیدنژاد هستند.

اصغر بختیاری

اصغر بختیاری متولد 1345 شهر ری و فارغ‌التحصیل رشته کارشناسی هنر است. او فعالیت هنری خود را از سال 1366 در گروه روایت فتح آغاز کرد. بختیاری تاکنون مدیر تولید فیلم «شهری در آسمان» و کارگردان آثاری چون: «دردهای پنهان»، «انتظار» و ... بوده و نیز برای فیلم مستند «نشانی»، دیپلم افتخار نهمین جشنواره سینما حقیقت را کسب کرده است.

محمدرضا شرف‌الدین

محمدرضا شرف‌الدین متولد 1337 اصفهان است و کارشناسی عکاسی خود را از دانشکده هنرهای زیبا گرفت و در سمت تهیه‌کننده در ساخت فیلم‌های سینمایی: باده به دستان، پرنده باز کوچک، حضور، آن سه، نوروز، بی‌همتا، فرزند صبح، سه و نیم، دلتنگی‌‌های عاشقانه و مانده از آسمان حضور داشته است.

او به خاطر ارتقای سطح کمی و کیفی سینمای آسیا با فیلم آن سه جایزه جشنواره لوکارنو را کسب کرد و برنده لوح زرین جشنواره فیلم فجر و برنده شش سیمرغ بلورین جشنواره فیلم فجر، برنده سه تندیس جشن خانه سینما، برنده سه دیپلم افتخار و تندیس جشنواره فیلم دفاع مقدس بوده است.

از مسئولیت‌‌های شرف‌الدین می‌توان به دبیری هفتمین و دهمین جشنواره فیلم دفاع مقدس و مدیر عاملی انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس از سال1381 تا 1394 اشاره کرد.

او همچنین مدیریت جلوه‌‌های ویژه فیلم‌های سینمایی تشکیلات، کانی مانگا، انسان و اسلحه، کیمیا، دکل، پرواز خاموش، توفان شن، دختری با کفش‌‌های کتانی، گروگان، قارچ سمی، مزرعه پدری، هور در آتش، عروسی خوبان، جای امن، تونل، ردپای گرگ و گروهبان را در کارنامه هنری خود دارد.

علی رستگار - فرهنگ و هنر

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها