دبیر سابق کانون شورای اسلامی کار کشور در گفت و گو با جام جم آنلاین :

بازنشستگی کارگران فعلی مشاغل سخت نباید دچار مشکل شود

دبیر سابق کانون شورای اسلامی کار کشور گفت: شورای عالی حفاظت فنی شروع به حذف برخی از مشاغل از لیست سخت و زیان آورکرده است و مشاغلی که سخت و زیان آورمحسوب می شوند، یک به یک در حال حذف شدن هستند .
کد خبر: ۹۳۴۹۰۱
بازنشستگی کارگران فعلی مشاغل سخت نباید دچار مشکل شود

حبیب الله پور موسی در گفت و گو با خبرنگار جام جم آنلاین افزود :اگر شغلی از لیست مشاغل سخت و زیان آور حذف می شود باید اجرای آن عطف به ما سبق نشود و از روزی که تبدیل به قانون می شود باید تنها شامل افرادی شود که از آن روز وارد بازارکار این مشاغل می شوند .

به گفته وی ، بر اساس تبصره دو ماده ۷۶ قانون تامین اجتماعی، افرادی‌ که‌ حداقل‌ ۲۰ سال‌ متوالی‌ یا ۲۵ سال‌ متناوب‌ در کارهای‌ سخت‌ و زیان‌آور و مخل‌ سلامتی‌ اشتغال‌ داشته‌ و در هر مورد حق‌ بیمه‌ مدت‌ مذکور را به‌ سازمان‌ پرداخت کرده باشند می توانند تقاضای‌ مستمری‌ بازنشستگی‌ کنند که هر سال‌ سابقه‌ پرداخت‌ حق‌بیمه‌ در کارهای‌ سخت‌ و زیان‌ آور ۱.۵ سال‌ محاسبه‌ می‌شود.
وی گفت: خواسته ما این است که قانون مشاغل سخت و زیان آور همچنان به قوت خود باقی بماند منتها شغل‌های سخت و زیان آور را واقعی کنند .

دبیر سابق کانون شورای اسلامی کار کشور گفت : در مشاغل سخت و زیان آور دو گروه الف و گروه ب تعریف شده است که گروه الف گروهی هستند که ماهیتشان قابل تغییر است یعنی در داخل یک بنگاه اقتصادی با آیین نامه اجرایی مشاغل سخت و زیان آور، مشاغلی هستند که از نظر صوتی ،غلظت موادشیمیایی آلایندگی وجود دارد و یا از نظر ارگونومیکی شرایط به گونه ای است که کارگر درشرایط بسیار سختی کار می کند و این شرایط سخت برای کارگر مضر است این شرایط سخت و زیان آور شناخته می شود منتهی برابربا آیین نامه ، کارفرما باید ظرف مدت دو سال آن مجموعه را از شرایط سخت به شرایط عادی و معمولی برگرداند و تغییراتی درآن شرایط ایجاد کند .گروه ب نیز شامل مشاغلی است که سخت و زیان آور است و شرایط کار در آنجا غیر قابل تغییر است مثل معدن یا کار روبروی کوره داغ یا فعالیت در ارتفاع .

وی افزود :در خصوص مشاغل گروه الف کارگاههایی که موفق می شوند بهبودی شرایط را برای کارگران بوجود بیاورند مشکلی وجود ندارد می تواند از این شرایط سخت و زیان آور خارج شوند اما کارگاههایی هستند که به دلیل شرایط اقتصادی نمی توانند این شرایط را تغییر دهند وکارفرماها قادر نیستند به دلیل شرایط حاکم بر اقتصاد دستگاهها خود را به روز کنند و عملیات نوسازی انجام دهند به نظرم در جاهایی که کارفرماهها نمی توانند فضا و شرایط را تغییر دهند و وضعیت مشاغل سخت ادامه دارد نباید زیاد سخت گیری کنیم .

وی با اشاره به اینکه شورای عالی حفاظت فنی مدتی است کارخارج کردن برخی از مشاغل را از لیست سخت و زیان آور آغاز کرده است گفت :مشاغلی که قبلا سخت و زیان آور محسوب می شد ند یکی یکی درحال حذف هستند . و این می تواند به کارگر آسیب برساند وضروری است شورای عالی حفاظت فنی در این مسائل دقت کند و هر شغلی را حذف نکند .

پور موسی در رابطه با تکلیف مشاغل سخت و زیان آور دربرنامه ششم توسعه اظهار داشت : در برنامه ششم توسعه پیش از این آمده بود که کل مشاغل سخت و زیان اور به مرور از بین برود که این هم درست نبود چون کارگرانی که در یک مجموعه کار کردند و عده ای با 20 سال کاربازنشسته شده اند حال با از میان برداشته شدن مشاغل سخت همکاران آن عده ،درهمان محیط کار و با یک سال سابقه کمتر دیگر نمی توانند بازنشسته شوند و سالها باید کار کنند ، بنابراین فردی که خودش راتا یکسال دیگر بازنشسته تلقی می کرده وقتی به او می گویند 10 سال دیگر هم باید کار کنی دیگر انگیزه کارش را از دست می دهد .

وی افزود : خوشبختانه حذف مشاغل سخت و زیان اور در برنامه ششم برداشته شد و دیگر بندی در این رابطه وجود ندارد اما اگر قرار است در این زمینه تصمیمی گرفته شود ،قانون نباید عطف به ماسبق شود و اگر قرار است تصمیمی برای حذف یک شغل سخت گرفته شود باید کارگرانی را در برگیرد که از امروز استخدام می شوند نه کارگری که 19 سال کار کرده و حالا یکسال دیگر می خواهد بازنشسته شود.

دبیر سابق کانون شورای اسلامی کار کشور گفت :تعداد مشاغل سخت و زیان آور نسبت به گذشته خیلی کم شده است و شورای عالی حفاظت فنی در برخی از گروه ها تصمیماتی گرفته که به نظر منطقی نمی آید مثل مشاغل کاردر معدن، که کارشناس و یا سرپرست و نظارت کننده را از ردیف مشاغل سخت خارج کرده است ، این در حالیست که این عده نیز در همان محیط برای ارزیابی و سرپرستی رفت و آمد دارند و کارشان بسیار سخت است .

سیما رادمنش - خبرنگار جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۷
حسین
-
۱۳:۴۵ - ۱۳۹۵/۰۵/۳۰
۰
۰
كمك بهیارا كه فقط روزی 6 ساعت كار میكنن جرا باید جزو مشاغل سخت باشند ؟ اونوقت ما شركتیهای بانك ملت از 6 صبح میایم تا 6 غروب كار میكنیم مثل ...... جزو مشاغل سخت نباشیم جام جم جان یه پیگیری كن به ما خبر بده مرسی
شهروند
-
۱۴:۲۳ - ۱۳۹۵/۰۵/۳۰
۰
۰
كلا زور مسئولین تنها به قشر زحمتكش و ضعیف جامعه می رسد به خدا گناه دارند بعد از این همه كارهای سخت و زیان آور اینان دیگر از نظر سلامتی بدنی و روحی بیشتر از این توانایی انجام كار را ندارند از مكانیك و باطری ساز گرفته تا كارگران معادن و اجر پز خانه ها و .....پس بهداشت جسمی و روحی این زحمتكشان چه می شود و سهم خانواده هایشان برای داشتن پدری سالم چه میشود ؟
حامد حمیدی
-
۱۴:۳۳ - ۱۳۹۵/۰۵/۳۰
۰
۰
سحت و زیان و آور فقط فشار به پوست و سایر اندام نیست ، بلكله روحیه انسان است كه اگر مزمن شود دیگر غیر قابل درمان است مثل بانكها بیشتر بررسی و كارشناسی شود
فاطمه
-
۱۵:۲۱ - ۱۳۹۵/۰۵/۳۰
آقا حامد اما من فكر می كنم حداقل كارمندان بانكها با وامهایی كه می گیرند یا پادش هایی كه دریافت می كنند قدری از سختی كارشان جبران می شود
جمال
-
۱۵:۴۶ - ۱۳۹۵/۰۵/۳۰
۰
۰
باسلام آیا كسانی كه در شركتهای خصوصی چه كارگر ساده تا دفتری در گرمای خوزستان كار میكند جزو مشاغل سخت هستن یا نه
م
-
۱۶:۱۶ - ۱۳۹۵/۰۵/۳۰
۰
۰
آیا كسانی كه راننده خودرو سبك هستن جزو مشاغل سختی كار هستن یا نه (درخوزستان)
فرخ
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۰۳ - ۱۳۹۶/۰۱/۰۹
۰
۰
با سلام : لطفا بفرمایید كه رانندگان برون شهری جزو مشاغل سخت وزیان اور میباشند

نیازمندی ها