اسحاق جهانگیری مصوبه دولت را ابلاغ کرد

دستور حذف یارانه خانوارهای با درآمد سالانه ۳۵ میلیونی

دولت شب گذشته شصت و ششمین مرحله از یارانه‌های نقدی را به حساب سرپرستان خانوار واریز کرد، با این پرداخت تاکنون حدود ۲۳۰ هزار میلیارد تومان صرف توزیع نقدی شده و دریافتی افرادی که از ابتدا در لیست سازمان هدفمندی قرار داشته‌اند از مرز سه میلیون تومان گذشته است.
کد خبر: ۹۳۴۰۲۴
حساب یارانه‌بگیران چقدر است؟

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از ایسنا، ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومان‌هایی که بیش از پنج سال و نیم است به حساب متقاضیان دریافت یارانه واریز می‌شود، اکنون رقمی حدود سه میلیون و۳۰ هزار تومان را برای هر نفر رقم زده است. این رقم شاید چندان به حساب نیاید، اما وقتی برای جمعیت حداقل ۷۵ میلیون نفری واریز و هزینه ماهانه آن به ۳۵۰۰ میلیارد تومان می‌رسد، ارقام سنگین‌تر می شود.

وقتی کمی بیشتر اعداد و ارقام را تجمیع کنیم به پول‌های هنگفت‌تری می‌رسیم؛ رقمی نزدیک به ۲۳۰ هزار میلیارد تومان از آذر ۱۳۸۹ تاکنون به عنوان یارانه ناچیز ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومانی از منابع ناشی از اصلاح قیمت حامل‌های انرژی، خزانه دولت و حتی در مقاطعی بانک مرکزی برداشت شده و توزیع نقدی شده است.

این ۲۳۰ هزار میلیاردی که خود معادل بودجه عمومی سالانه دولت است، تاکنون پاسخ مشخصی برای این سوال که تا چه اندازه خرج هدفمندی بوده و گره از مردم و یا سایر بخش‌ها گشوده، نداشته است. غیر از آنکه یک نقد بزرگ را از دید کارشناسان و حتی خود دولت همراه دارد؛ رقمی از این مبلغ سنگین به سایر بخش‌های تادیه شده در قانون به ویژه تولید نرسید و در نهایت اگر چیزی حدود ۱۰ هزار میلیارد تومان صرف مجموعه‌ای از بهداشت و درمان و تولید شده باشد.

هدفمندی یارانه‌ها با توجه به وجود هزینه بالای پرداخت‌های نقدی همواره در سال‌های اخیر با کسری همراه بوده و درآمدهای حاصل از اصلاح قیمت‌ها نه تنها نتوانسته کفاف پرداخت ۲۳۰هزار میلیاردی را بدهد، بلکه سهم سایر بخش‌ها را نیز در خود هضم کرده است. کسری‌های مداومی که راهکار اصلی پیشگیری از آن غربالگری یارانه‌بگیران و حذف پردرآمدهاست، اما اغلب با چالش‌های بسیاری همراه بوده و با وجود تکلیف بودجه از حدود سه سال اخیر تا به امروز حداکثر سه میلیون و ۴۰۰هزار نفر از این جمع کسر شده و در حال حاضر بیش از ۷۵ میلیون نفر دریافتی ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومانی ماهانه دارند.

در حالی بودجه امسال دولت را مکلف به حذف چند گروه و به ویژه سه دهک اول درآمدی کرده و به اعتقاد مجلس تا ۲۴ میلیون نفر را در بر می‌گیرد که اعلام اخیر میدری - معاون رفاهی وزارت «کار، تعاون و رفاه اجتماعی» - حاکی از آن بود که هنوز دولت برنامه مشخصی برای حذف در سال جدید نداشته و از ۲۴ میلیون تکلیفی که البته دولت معتقد است گروهای هدف بودجه تا ۷ میلیون نفر هستند، تنها ۲۰۰ هزار نفر تا تیرماه امسال حذف شده‌اند.

به هر صورت آمار چهارماهه عملکرد هدفمندی در سال جدید نیز گویای تکرار سریال عدم تحقق درآمدهای پیش‌بینی شده، کسری‌ و خرج تمامی درآمدها برای توزیع نقدی بود. به طوری که از ۱۴ هزار و ۶۰۰ میلیارد پیش بینی شده برای درآمد چهارماهه حدود ۱۰ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان کسب شده که دولت ۳۴۰۰ میلیارد دیگر به آن اضافه و برای توزیع نقدی بین ۷۵ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر خرج کرده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱۱
ل -عباسی
-
۱۸:۲۲ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۷
۰
۰
فقط همین رامیگویم كه خدواندعزوجل وحافظ حقوق مظلومان بین ما مردم مستضعف یارانه بگیر و كارگرجماعت وشما دولتمردان وآنهایی كه به نام خدمت حقوقهای چند صدمیلیونی را برای خود حق وحلال میدانند، حكم نماید.
همی
-
۱۹:۰۵ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۷
۰
۰
حساب مالیات و پول هایی كه روی آب و برق ، تلفن ، گاز ،بنزین ، جریمه ، انتقال سند ، وراثت ، بیمه ، شهرداری ، شارژ پولی تلفن همراه ،فاضلاب ، عوارضی ها و......................................................................................................................... چقدر است؟
محمود
-
۲۰:۵۲ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۷
۰
۰
همه رو حذف كنید بدید دست كمیته امداد اگه غیر مستمندان كسی رفت بگیره من مرد نیستم
علی
-
۰۸:۴۹ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۸
آقا محمود من مطلب شما را چندبار خوندم متوجه نشدم.
مرتضی
-
۲۱:۲۸ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۷
۰
۰
با سلام
اكثریت كشورهای نفت خیز منطقه سالهاست كه تحت عنوان های مختلف به شهروندان خود یارانه ای را می دهند و هیچ وقت نمی گویند این كار عذاب عظیمی است یا عذاب الیمی است و یا هر ماهه موقع دادن یارانه ان را در بوق و كرنا رسانه ای كنند . قرار بوده در ازای بالا بردن هزینه اب و برق و گاز و بنزین این مقدار یارانه ناچیز را بدهید و هر ساله هم مقداری ان را در ازای بالابردن هزینه های سوخت اضافه نمایید ولی الان پنج سال است كه هیچ تغییری نكرده و كمر مردم را هم با بالابردن هزینه های برق و اب و سوخت خم نموده اید تا كی می خواهید این كار را ادانه دهید . بیاید قیمت هزینه های ذكر شده را به پنج سال پیش برگردانید و یارانه هم برای خودتان . تا این قدر برای دادن این مبلغ ناچیز كه پرداخت یك قبض اب را هم كفاف نمی دهد سر مردم منت نگذارید
ندا
-
۰۸:۳۳ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۸
ببین جناب : اون كشورها 80 میلیون جمعیت ندارند!!! اون كشورها تحریم نیستند!!! اون كشورها اقتصاد دولتی فاسد و متكی بر قیمت نفت ندارند كه اگه نفت بشه 40 دلار، به خاك سیاه بشینند!!! اگه پرداخت یارانه جواب داده بود، الان بعد از 5 سال همه چی گل و بلبل شده بود!!! نه اینكه بالا رفتن تورم قدرت خرید مردم كاهش پیدا كنه!!! نه اینكه كمر تولید كنندگان ما به خاك مالیده بشه!!! نه اینكه بر اثر تعطیلی صنایع این همه نرخ بیكاری بالا بره و .............
برادر من پرداخت یارانه به 75 میلیون كار غلطیه.........
رضا
-
۰۰:۴۶ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۸
۰
۰
اصلامگه قرار نبود این پول مابه التفاوت گرونی حامل های انرژی مثل برق وآب وگاز وبنزین ویك سری چیزای دیگه مثل نان وغیره باشه ؟؟؟؟پس چرا داستان عوض شده حالا؟؟؟؟خب اگه فقط بحث نیازمندان بود كه اسمش یارانه نمیشد ، میشد حقوق كمیته امداد یا حقوق بهزیستی
علی
-
۰۸:۳۶ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۸
۰
۰
فكر كردید مردم هالو تشریف دارند این یارانه ای كه میدهید رقمش مربوط به برنامه اول توسعه بوده الان باید شش برابر كنید از كشورهای نفت خیز یاد بگیرید چقدر یارانه میدن.فقط گریه ندارم ندارم سر داده اید معلوم نیست كجا هزینه میشه البته معلومه منتهی بحث سیاسی میشه
عبدالله
-
۰۸:۴۶ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۸
۰
۰
خجالت بكشید با این دوزار كه به مردم میدید و هر ماه این همه منت میگذارید و بعد ده برارش رو به عناویت مختلف پس میگیرید برید ببینید دولتهای دیگه چطور به مردمشون میرسند و وظیفه خودشون میدونند
احمد
-
۱۰:۰۸ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۸
۰
۰
دقیقآ الان بیش از همان پنج سال است كه حساب كرده ایی . تورم و گرانی ناشی از هدفمند كردن یارانه ها توان مردم گنجشك روزی را گرفته گنجشك روزی از آن نظر كه امروز باید كار كنند كه فردا گرسنه نمانند.تو كه حساب كتابت خوبه پولهای برق و گاز و اب وبنزین وگازوئیل و نان و......هر اآنچه به بهانه هدفمندی گران كرده اند را حساب كن.همیشه مزرعه دولت را آبیاری نكن.یه سری به گلدان در حال خشك شدن مردم هم بزن .
جانبازو بازنشسته
-
۱۳:۴۴ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۸
۰
۰
ابن قدر سر این ملت منت نگذارید آقای روحانی حق پرداخت یارانه مردم خیلی بیشتر از این مبلغ می باشد
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها