موضوع تقلب در انتخابات ریاست‌ جمهوری آمریکا، مساله جدیدی نیست.
کد خبر: ۹۳۳۳۹۵
تقلب، چالشی برای دموکراسی آمریکایی

در این کشور مانند بسیاری از کشورهای دیگر در زمان برگزاری انتخابات، امکان و احتمال تقلب وجود دارد و موارد متعددی نیز توسط نهادهای رسمی گزارش شده که یا در هنگام ثبت‌نام یا در روز رای‌گیری و هنگام شمارش آرا اختلافاتی بروز کرده که شائبه تقلب را به وجود آورده است اما عموما تقلب‌هایی که بتواند نتایج انتخاباتی همچون ریاست جمهوری آمریکا را تحت تاثیر قرار بدهد، وجود نداشته و معمولا نهادهای ناظر بر برگزاری انتخابات، صحت انتخابات را مورد تائید قرار دادند.

شاید تنها موردی که نزدیک به بحث تقلب یا دستکاری در فرآیند انتخابات در سال‌های اخیر در آمریکا رخ داده در سال 2000 در ایالت فلوریدا بود که دموکرات‌ها معتقد بودند نیاز به بازشماری آرا است؛ اما در نهایت با رای دیوان فدرال عالی آمریکا بازشماری متوقف و نتایج به نفع جورج بوش جمهوریخواه اعلام شد.

با توجه به چنین سابقه‌ای اظهارات دونالد ترامپ نامزد جمهوریخواهان از این جهت حائز اهمیت است که عموما سابقه نداشته هیچ یک از نامزدهای دو حزب اصلی و حتی نامزدهای مستقل بحث وقوع تقلب با هدف تغییر سرنوشت انتخابات را مطرح کرده باشند.

این مساله از دو جهت قابل بررسی است. یک جنبه این است که ترامپ استراتژی طرح موضوعات جدید و کم سابقه را مطرح می‌کند تا بدین ترتیب هم در صدر اخبار و توجهات باشد و هم بتواند از طریق این استراتژی امکان پیروزی خود را در انتخابات محقق کند. این اظهارات جنجالی و جدید به حدی بوده که حتی با واکنش‌هایی از درون خود جمهوریخواهان رو به رو شده است.

نکته بعدی که می‌توان به آن اشاره کرد این است که شاید یک نوع زمینه‌سازی یا مقدمه‌چینی از سوی ترامپ برای پذیرش شکست در انتخابات ماه نوامبر است.

از آنجایی که ارزیابی ترامپ بر این مبنا قرار گرفته که امکان پیروزی او وجود ندارد، از هم اکنون سعی می‌کند صحت و سلامت انتخابات را زیر سوال ببرد تا در صورت شکست، این اتفاق را را متاثر از سیستم به نفع نامزد دموکرات‌ها قلمداد کند.

اما نکته مهم‌تر این است که طرح چنین دیدگاه‌هایی فارغ از این‌که نامزد کدام حزب پیروز خواهد شد، به شکل موثر و کاملا مشخصی می‌تواند صحت انتخابات در آمریکا را زیر سوال ببرد و به چالشی برای دموکراسی نوع آمریکایی و سلامت انتخابات در آمریکا تبدیل شود و در آینده به‌عنوان یک سند مورد توجه قرار بگیرد که شخصی در چنین جایگاه مهمی صحت انتخابات را زیر سوال برده است.

به همین دلیل این اظهارات بشدت مورد واکنش و اعتراض فعالان سیاسی در آمریکا قرار گرفته، زیرا تصور می‌کنند بحث تقلب فارغ از دعوای انتخاباتی و حزبی می‌تواند وجهه نظام سیاسی و انتخاباتی را درون ایالات متحده و همچنین خارج‌ از مرزهای این کشور به چالش بکشد.

امیرعلی ابوالفتح - کارشناس مسائل آمریکا

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها