انتخابات آمریکا قرار است نوامبر امسال برگزار شود . یکی از حساس‌ترین اظهارنظرها در باره انتخابات آمریکا امکان یا عدم امکان تقلب در آن است. این موضوع از سال 2000 زمانی که جورج بوش در یک انتخابات بحث انگیز ال گور دموکرات را کنار گذاشت، بیشتر مطرح شد.
کد خبر: ۹۲۹۰۴۵
تقلب در انتخابات آمریکا؛ می‌شود و داریم

این روزها بار دیگر شائبه تقلب در انتخابات آمریکا پررنگ‌تر شده است و اظهارات اخیر دونالد ترامپ نامزد جمهوریخواه ریاست جمهوری بار دیگر، این پرسش را بر سر زبان‌ها انداخت که آیا امکان تقلب در انتخابات آمریکا که سیستمی بسیار پیچیده دارد، شدنی است یا خیر؟

ترامپ روز دوشنبه گفت: «صادقانه می‌گویم نگران آن هستم که در انتخابات تقلب شود. هر روز اخباری می‌شنوم مبنی بر این که ممکن است انتخابات منصفانه نباشد.»

ترامپ با بیان این سخنان مدعی شد دموکرات‌ها طوری سامانه انتخابات درون‌حزبی خود را طراحی کرده‌اند که هیلاری کلینتون بر برنی سندرز پیروز شود.

برخی بر این باورند که اظهارات ترامپ ممکن است تلاشی برای توجیه شکست احتمالی خود در انتخابات نوامبر باشد، اما برخی دیگر اعتقاد دارند که اظهارات وی از یک واقعیت تلخ در سیستم انتخاباتی آمریکا حکایت دارد.

تقلب انتخاباتی یا تئوری توطئه

باراک اوباما رئیس‌جمهور آمریکا دیروز طی یک کنفرانس مطبوعاتی در ساختمان پنتاگون این اظهارات را رد کرد و گفت: البته که تقلب در انتخابات صورت نخواهد گرفت. این مسخره و بی‌معنی است و من فکر نمی‌کنم کسی این حرف‌ها را جدی بگیرد و گفته‌های ترامپ در باره این موضوع ترویج «تئوری توطئه» است.

اما جیم لوب، کارشناس مسائل بین‌الملل در باره این که آیا احتمال تقلب در انتخابات وجود دارد یا خیر به جام‌جم می‌گوید: این یک سوال فنی است. هر ایالتی قوانین خاص خود را در رای گیری دارد و در عین حال ایالت‌ها از فناوری‌های متفاوتی استفاده می‌کنند شامل ریختن دستی آرا درون صندوق تا رای‌گیری الکترونیکی. ضمن این که ما دقیقا نمی‌دانیم ترامپ به چه طریقی می‌گوید تقلب خواهد شد. اما او بر این باور است حکم اخیر دادگاه درباره رای آسان‌تر اقلیت‌ها، ممکن است به تقلب در انتخابات منجر شود. جاشوا لندیس، استاد دانشگاه اوکلاهما نیز در این باره بدون این که امکان تقلب را رد کند، می‌گوید: این که در انتخابات آینده تقلب خواهد شد یا خیر «بستگی دارد»؛ بستگی به این دارد که منظور ترامپ از تقلب چیست و از دیدگاه او تقلب به چه معناست.

بهراد نخعی، یکی دیگر از فعالان سیاسی مقیم آمریکا در این باره به جام‌جم می‌گوید: همیشه احتمال تقلب هست، اما آقای ترامپ به دنبال بهانه برای باخت احتمالی خود است. مثلا در زمان انتخابات دوره اول آقای بوش پسر شایعه ممانعت از رأی دادن سیاهپوستان در بعضی حوزه‌های رأی‌گیری در برخی روزنامه‌ها پیچید.

محمود صدری، استاد جامعه‌شناسی دانشگاه تگزاس احتمال وجود تقلب را رد نمی‌کند و آن را مسبوق به سابقه هم می‌داند؛ اما در این باره می‌گوید: تقلب گاهی صورت می‌گیرد و این زمانی اتفاق می‌افتد که نتایج، به هم خیلی نزدیک باشد. بی‌سابقه هم نیست ما در سه مورد شاهد چنین مواردی بودیم. در عین حال صدری می‌گوید که این موارد البته به معنای خدشه اساسی در فرآیند نیست.

ثبت‌نام مرده‌ها برای انتخابات!

ثریا سپه‌پور اولریک، از دیگر کارشناسان مسائل سیاسی مقیم آمریکاست. وی در این باره به روزنامه جام‌جم می‌گوید: شاید بحث‌انگیزترین انتخابات را در سال 2000 داشتیم که در آن جورج بوش متهم به دزدیدن انتخابات شد.

خانم اولریک می‌گوید: شواهد مستندی وجود دارد که در سراسر آمریکا فریب رای‌دهندگان در جریان است. در سال 2012 گزارشی از سوی مرکز نظرسنجی «پیو» منتشر شد که در آن مشخص شده بود 8/1 میلیون نفر که در قید حیات نبودند برای شرکت در انتخابات ثبت‌نام کرده بودند و 24 میلیون ثبت نام شده هم یا «نامعتبر» بودند یا «نادرست». اما رای‌دهی افراد مرده و ثبت‌نام‌های فریبکارانه و دیگر راه‌های متقلبانه یک طرف داستان است و پول کلان در سیاست، روی دیگر ماجراست. به نظر من فریبکاری جدی‌تر نقش رسانه‌ها در گزینش یک نامزد انتخاباتی است و رسانه‌ها در آمریکا از شرکت‌های بزرگ جدا نیستند بخصوص در انتخابات فعلی این وضعیت شدیدتر است.

رسانه‌ها بخشی از منافع قدرتی هستند که امروز آمریکا را اداره می‌کند. رسانه‌ها با صنعت نظامی در این کشور در هم آمیخته شده‌اند و برخی آن را «رسانه صنعت نظامی» می‌خوانند. مدیران رسانه‌ای و اعضای هیات مدیره شرکت‌های رسانه‌ای رابطه نزدیکی با صنعت نظامی دارند و سیاست خارجی آمریکا جدای از سیاست داخلی نیست و این شیوه بسیار غیردموکراتیک وجود دارد که رسانه‌ها روی یک نامزد تمرکز می‌کنند و می‌توانند له یا علیه آن اقدام کنند. تصاویر نامزدها و اقدامات آنها برای رسیدن به نتایج مطلوب از رسانه‌ها پخش می‌شود. در کنار پخش این تبلیغات، موضوع دیگری وجود دارد که به آن نتایج اولیه گفته می‌شود (همان طور که در کالیفرنیا اتفاق افتاد) بر اساس مطالعات زمانی که نتایج اولیه انتخابات اعلام می‌شود. 12 درصد از رای دادن انصراف می‌دهند و 8 درصد هم رای خود را به نفع برنده می‌ریزند.

حال آیا می‌توان گفت که در انتخابات تقلب صورت می‌گیرد؟ پاسخ مثبت است. آنها برای سال‌ها تقلب می‌کردند و به این کار هم ادامه خواهند داد و ظهور رسانه‌های اجتماعی سبب شده تا آنها دیگر نتوانند این واقعیت را پنهان کنند.

احتمال وجود تقلب در انتخابات تنها به کارشناسان یا ترامپ ختم نمی‌شود، در صحنه سیاسی این کشور نیز برخی احتمال تقلب را رد نمی‌کنند. هماهنگ‌کننده رسانه‌ای حزب سبز آمریکا با هشدار درباره تقلب در انتخابات، گفت: قوانین دسترسی به صندوق‌های رای مانع حضور نامزدهای مستقل در روند انتخابات این کشور می‌شود. اسکات مک لارتی خاطر نشان کرد: «سال 2004 شاهد تقلب در انتخابات بودیم و قوانین انتخاباتی در چند ایالت از جمله اوهایو و احتمالا نیومکزیکو نقض شد.»

حسین امیری

دبیر گروه بین‌الملل

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها