برنامه باشگاه تندرستی با حضور دکتر مهدی خوبی، متخصص فیزیولوژی ورزشی عصب و عضله به آسیب شناسی گرفتگی عضلات در هنگام صبح اختصاص داشت.
کد خبر: ۹۳۳۰۳۶
راهکارهایی برای جلوگیری از گرفتگی عضلات هنگام صبح

به گزارش جام جم آنلاین و به نقل از رادیو ورزش؛ دکتر مهدی خوبی، متخصص فیزیولوژی ورزشی عصب و عضله در توضیح علت دردهای ناشی از گرفتگی عضلات در صبحگاه بیان کرد: افرادی که قد کوتاهی دارند به تناسب قدشان دارای طول عضلات کوتاه تری نسبت به سایر افراد هستند و به علت همین کوتاهی عضلات بیشتر دچار گرفتگی عضلانی می شوند. علاوه براین شغل افراد و فشاری که بر اندام ها و عضلات وارد می شود هم ممکن است در ایجاد اسپاسم های عضلانی موثر باشد.
نکته دیگری که باید به آن توجه کرد؛ میزان آبی است که فرد می نوشد. زیرا کمبود آب بدن موجب کاهش مواد معدنی و گرفتگی شدید در عضلات می شود. افرادی که آب کمی می نوشد بخصوص کسانی که در محل کارشان به علت گرما یا فعالیت بدنی دچار تعریق زیاد می شوند؛ بیشتر در معرض این نوع گرفتگی ها هستند.

دکتر خوبی در ادامه توصیه کرد: افرادی که قد کوتاه و متعاقبا عضلات کوتاهی دارند و سن رشد آنها گذشته چاره ای برای افزایش رشد قدی خود ندارند اما می توانند با انجام حرکت کششی انعطاف عضلات خود را زیاد کنند تا گرفتگی عضلانی رخ ندهد. ضمن اینکه مصرف میوه ها و سبزی ها و نوشیدن فراوان آب باعث جلوگیری از کاهش آب و الکترولیت بدن و در نتیجه اسپاسم می شود.

استفاده از ماساژ نیز می تواند در آرامش عضلات و دفع مواد حاصل از فعالیت های متابولیک بدن بسیار موثر باشد. لازم بیادآوری است که در ماساژ نباید به مفاصل و ستون مهره ها فشار وارد شود و فرد باید درحین ماساژگرفتن و پس از آن احساس لذت کند نه احساس خستگی و کوفتگی.

برنامه باشگاه تندرستی، تولید گروه علوم ورزشی، با اجرای حسینی و کارشناسی دکتر مهدی خوبی، متخصص فیزیولوژی عصب و عضله، با رویکرد ارائه راهکارهایی برای بهتر زیستن، ساعت 14:30 روزهای زوج به مدت 30 دقیقه، تقدیم به شنوندگان رادیو ورزش می شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها