رئیس جمهور روسیه گفت: مسکو از تلاش ایران برای عضویت کامل در سازمان همکاری شانگهای حمایت خواهد کرد.
کد خبر: ۹۲۸۸۴۵
حمایت از عضویت کامل ایران در سازمان شانگهای

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از تسنیم، ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه تاکید کرد استفاده از گروه های تروریستی برای تحقق اهداف سیاسی و ژئوپلتیک مسئله خطرناکی است.

پوتین در آستانه سفر به باکو در مصاحبه ای با خبرگزاری رسمی جمهوری آذربایجان گفت: حملات تروریستی اخیر بار دیگر ثابت کرد مبارزه با تروریسم فقط در چارچوب هماهنگی زیر نظر سازمان ملل امکان پذیر است.

رئیس جمهور روسیه گفت روسای جمهوری آذربایجان، ایران و روسیه روز هشت ماه آگوست (18 مرداد) در باکو دیدار و درباره کریدور بین المللی حمل و نقل شمال-جنوب تبادل نظر خواهند کرد.

پوتین گفت: «در تاریخ هشتم اوت ما برای اولین بار بنا به دعوت الهام علی اف رئیس جمهوری آذربایجان در نشست سران سه کشور در باکو دیدار و درباره دورنمای توسعه همکاری های درازمدت و دوجانبه که جنبه های مختلفی را شامل می شود تبادل نظر خواهیم کرد، این جنبه ها عبارتست از روابط اقتصادی و انسانی،‌ موضوع امنیت و مبارزه با تروریسم.»

وی گفت این گفتگوها روی کریدور حمل و نقل بین المللی شمال-جنوب متمرکز خواهد بود.

رئیس جمهور روسیه افزود:«گفتگوهای ما روی طرحی مهم یعنی کریدور حمل و نقل بین المللی شمال-جنوب متمرکز خواهد شد که طول کلی آن به 7200 کیلومتر می رسد. هدف این کریدور ایجاد بهترین فرصت های ممکن برای حمل و نقل کالاهای ترانزیتی از هند، ایران و کشورهای خلیج فارس به جمهوری آذربایجان، فدراسیون روسیه و سپس به شمال و غرب اروپا است.»

وی افزود: «ما همچنین علاقه مندیم مشارکت خود را با تهران در موضوعات منطقه ای تعمیق دهیم. ما این امر را عاملی مهم در حفظ ثبات و امنیت در حوزه بزرگی از آسیای مرکزی ، دریای خزر و غرب آسیا می دانیم. ما به حمایت خود از تلاش ایران برای عضویت کامل در سازمان همکاری شانگهای ادامه خواهیم داد.»

پوتین گفت: روسیه قصد دارد با اختصاص دو وام به ارزش دو میلیارد و پانصد میلیون دلار به ایران به این کشور در احداث نیروگاه برق حرارتی و تامین برق سیستم حمل و نقل ریلی آن کمک کند.

وی افزود: «به عنوان مثال روسیه قصد دارد با اختصاص دو وام دولتی به ایران به ارزش دو میلیارد و 500 میلیون دلار، هزینه ساخت یک نیروگاه برق حرارتی را نزدیک شهر بندر عباس در حاشیه خلیج فارس و نیز برقی کردن راه آهن در مسیر گرمسار-اینچه برون در شمال شرق این کشور تامین مالی کند.»

رئیس جمهوری روسیه گفت: ما به شرکای ایرانی خود در مسیر اجرای طرح جامع اقدام مشترک ( برجام ) بیشتر کمک خواهیم کرد از جمله در فرآوری اورانیوم غنی شده و نیز تغییر در تاسیسات هسته ای با هدف تولید ایزوتوپ های پایدار.»

وی گفت: همکاری های هسته ای روسیه و ایران، راهبردی شده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها