نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران گفت: باید جریان و عنصر فتنه‌گر را تکان داد تا ریزش کند، وقتی این اتفاق افتاد، هواداران این جریان از ماهیت آن آگاه می‌شوند و نتیجتاَ فرد فتنه‌گر به صورت یک قهرمان در جامعه متجلی نمی‌شود و چهره کاریزماتیک مصنوعی خود را از دست می‌دهد و منزوی می‌شود.
کد خبر: ۹۲۷۰۳۳
عزل و محاکمه 50 هزار نفر به جرم نقش آفرینی در یک کودتا، نامتعارف است

به گزارش جام جم آنلاین و به نقل از خبرگزاری میزان،حدود دو هفته پیش بود که ماجرای وقوع کودتا در ترکیه به سرخط خبری رسانه های معتبر دنیا تبدیل شد، وقایع این کودتا ناکام از منظر برخی تحلیلگران مرموز بود برخی صاحب نظران با دیده تردید به اعمال و انگیزه های نقش آفرینان این کودتا می نگریستند.

آتش کودتای 15 جولای ترکیه اگرچه در کمتر از 24 ساعت به خاموشی گرایید و دولت این کشور به سرعت زمام امور را در دست گرفت اما واکنش سران آنکارا به این تلاش برای براندازی مستمر و ادامه دار بود و دامنه های آن تا هم اکنون هم ادامه دارد.

سردمداران ترکیه طیف وسیعی از ژنرال ها و افسر ارتش این کشور را به ظن نقش آفرینی در کودتا دستگیر و محاکمه کردند البته دامنه دستگیری وابستگان اردوغان به ارتشی ها منحصر نماند و افراد زیادی که در سیستم آموزشی، رسانه ای و قضائی ترکیه مشغول به فعالیت بودند هم در دایره دستگیر شدگان کودتا قرار گرفتند؛ حتی بنابر برخی اخبار تعدادی از دانش آموزان ترکیه نیز به نقش آفرینی در کودتا متهم شدند و آن طور که از اخبار و اقوال بر می آید از تحصیل محروم گشتند.

از همان زمان وقوع کودتا در ترکیه برخی تلاش داشتند تا میان این کودتا و وقایع فتنه 88 در ایران ارتباط برقرار کنند؛ اگر از این زاویه به کودتای ترکیه نگاه کنیم اجانب و غربی ها از سقوط دولت اردوغان مشعوف و مسرور می شدند می توان این امر وجه مشترک دو واقعه ی مزبور دانست اما باید توجه داشت که ساختار نظام های سیاسی ایران و ترکیه کاملا متفاوت از یکدیگر است.

در ایران حکومتی برقرار است که مبتنی بر ارزش ها و معیارهای الهی و دینی است و نسبت افراد با وقایع جاری مبتنی بر نوع و میزان تعهد و التزام آنها به همان ارزش ها و معیارهای الهی است؛ حال آنکه در ترکیه دارای ساختار سیاسی سکولار است غرض ورزی ها و منافع و مطامع سیاسی در وقایع حرف نخست را می زند. بنابراین از این منظر نمی توان وجه مشترکی کودتای نافرجام ترکیه با وقایع فتنه 88 در ایران متصور شد.

البته یک نکته قابل ذکر در این رابطه تفاوتی است که در نوع برخورد نظام جمهوری اسلامی و دولت ترکیه در قبال فتنه گران و براندازان وجود دارد؛ در وقایع فتنه 88 شاهد صبر توام با صلابت حاکمیت اسلامی در قبال نقش آفرینان فتنه بودیم اما در کودتای اخیر ترکیه مشاهده شد که به فاصله 48 ساعت حدود 60 هزار تن از کارگزاران و کارمندان دولتی که تنها ظن نقش آفرینی آنها در کودتا وجود داشت و معزول و یا محاکمه شدند؛ این نکته هم یکی از وجوه تمایزات وقایع فتنه 88 با کودتای اخیر ترکیه است.

حجت الاسلام علی سعیدی نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران در رابطه با رویکرد حاکمان ترکیه در مقابله با کودتای نافرجام اخیر این کشور، و عزل یا محاکمه 60 هزار تن از کارگزاران به خبرنگار میزان می گوید: "در این‌گونه موارد باید با عناصر اصلی برخورد شود؛ اینکه حدود 50 هزار نفر به جرم نقش آفرینی در یک کودتا نافرجام، عزل و یا محاکمه شوند، قدری نامتعارف است؛ البته باید ریشه‌های این نوع برخورد واکاوی و بررسی شود."

وی همچنین معتقد است که در این موارد باید "جریان و عنصر فتنه‌گر را تکان داد تا ریزش کند، وقتی این اتفاق افتاد، هواداران این جریان از ماهیت آن آگاه می‌شوند و نتیجتاَ فرد فتنه‌گر به صورت یک قهرمان در جامعه متجلی نمی‌شود و چهره کاریزماتیک مصنوعی خود را از دست می‌دهد و منزوی می‌شود."

حضرت موسی، سامری را نه اعدام کرد و نه آزاد گذاشت

حجت الاسلام والمسلمین علی سعیدی نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران با اشاره به برخی شباهت های کودتای نافرجام اخیر ترکیه با فتنه سال 88 در ایران، اظهار کرد: رفتار و عملکرد رهبری نظام و حاکمیت دینی در چارچوب اصول و مبانی و معیارهایی الهی است و اینگونه رفتارها ریشه در قرآن و سیره و سنت پیامبر و ائمه معصومین دارد.

وی با اشاره به فتنه سامری در امت موسی(ع) گفت: یک فتنه‌گر به نام سامری در امت موسی فتنه عظیمی را به پا کرد و چند ده هزارنفر را به انحراف کشاند؛ در آن زمان حضرت موسی این فرد را نه اعدام کرد و نه آزاد گذاشت بلکه بر اساس برخی نقل‌ها، او را نفی بلد و تبعید کرد.

حجت‌الاسلام سعیدی با بیان اینکه در دوران پیامبر اکرم (ص) نیز اتفاقات و فتنه‌هایی به وقوع پیوست،گفت: در زمان فتح مکه برخی تصور می‌کردند پیامبر اکرم(ص) عده‌ای از کفار را اعدام خواهند کرد، اما در آن زمان پیامبر فرمود امروز روز رأفت و بخشش است.

عنصر فتنه‌گر را باید تکان داد تا ریزش کند

وی با بیان اینکه دین اسلام به دنبال هدایت انسان‌ها به سمت اخلاق و معنویت است، تصریح کرد: ضرورت دارد تا ماهیت عناصر جریان فتنه برای افرادی که ناآگاهانه و از روی هیجانات مقطعی به سمت فتنه‌گران می‌روند، تبیین شود؛ برخی از اندیشمندان معتقدند جریان و عنصر فتنه‌گر را باید تکان داد تا ریزش کند، وقتی این اتفاق افتاد، هواداران این جریان از ماهیت آن آگاه می‌شوند و نتیجتاَ فرد فتنه‌گر به صورت یک قهرمان در جامعه متجلی نمی‌شود و چهره کاریزماتیک مصنوعی خود را از دست می‌دهد و منزوی می‌شود.

دین اسلام بر رأفت توأم با حکمت و مصلحت استوار است

نماینده ولی فقیه در سپاه با تاکید بر اینکه بنای دین اسلام بر رأفت توأم با حکمت و مصلحت استوار است، اظهار کرد: حاکمیت مبتنی بر ارزش‌های دینی در موارد و مقاطعی که لازم است با جریان و عناصر فتنه با صلابت برخورد می‌کند و وقتی فتنه فروکش کرد به دنبال قهر و غلبه و انتقام ‌جویی نمی‌رود.

رویکرد رهبر معظم انقلاب در مواجهه با عناصر فتنه‌گر

حجت الاسلام سعیدی با اشاره به رویکرد رهبر معظم انقلاب در مواجهه با عناصر فتنه‌گر، تصریح کرد: معظم له در مواجهه با جریان فتنه ابتدا با رأفت برخورد کردند و فرمودند هر کس اعتراضی دارد اعلام کند و سپس وقتی احساس فرمودند عده‌ای تن به قانون نمی‌دهند و به هر قیمتی بنا دارند انقلاب را به کمک اجانب با چالشی جدی مواجه کنند با صلابت برخورد کردند و مقابل این جریان ایستادند.

انتظار بود برخی افراد از فتنه 88 عبرت بگیرند

وی افزود: پس از فروکش کردن جریان فتنه بار دیگر نقش تدبیر،حکمت،مصلحت و رأفت اسلامی مشاهده شد؛ البته انتظار بود برخی افراد عبرت بگیرند و از فتنه‌گران تبری بجویند اما با کمال تأسف شاهد بودیم کسانی که در فتنه دستی داشتند نه تنها عذرخواهی نکردند و عبرت نگرفتند بلکه همچنان درجهت حمایت از آن جریان در حال کار هستند.

متاسفانه با برخی از عناصر فتنه دوستانه و محبت آمیز رفتار می‌شود

نماینده ولی فقیه در سپاه، ادامه داد: امروز شاهد هستیم که متاسفانه برخی عناصری که در فتنه نقش داشتند و به نحوی از انحاء در آن جریان برانداز موثر بودند در مسندها به کار گرفته شده‌اند و یا با آنها خیلی دوستانه و محبت آمیز رفتار می‌شود.

وی تصریح کرد: فردی که پس از وارد آوردن خسارت‌های بیشمار به نظام و جامعه از زندان آزاد شده بود، از سوی برخی منتسبان به دولت مورد استقبال قرار گرفت؛ باید گفت اینگونه رفتار با خطی مشی برگزیده شده از سوی نظام ناهمخوان است.

رفتار پیامبر اکرم(ص) در مقابل افراد طاغی و فتنه گر

حجت‌الاسلام سعیدی با اشاره به رفتار پیامبر اکرم(ص) در مقابل افراد طاغی و فتنه گر، گفت: پیامبر اکرم(ص) در مقابل کسانی که دربرابر فرمان ایشان تبعیت نداشتند به گونه ای برخورد می کردند که هیچ کس حق مراوده با آنها را نداشت؛ به طور کلی تولی و تبری به همین معنا است؛ یعنی برائت جستن از کسانی که با فتنه گران مستقیما همکار بودند و یا غیر مستقیم درپشت صحنه فتنه فعالیت داشتند.

حوادث اخیر ترکیه و شباهت هایی که این حوادث با وقایع فتنه 88 در ایران داشت

وی با اشاره به حوادث اخیر ترکیه و شباهت هایی که این حوادث با وقایع فتنه 88 در ایران داشت، اظهار کرد: در ترکیه آنچه که اتفاق افتاده و برخی آن را کودتای نافرجام می‌دانند، ممکن است شباهت‌هایی با فتنه 88 داشته باشد اما باید توجه داشت که شرایط در آن کشور با ایران اسلامی متفاوت است.

نماینده ولی فقیه در سپاه، تصریح کرد: نوع حکمرانی کشور ترکیه با حاکمیت دینی رهبران الهی متفاوت است؛ قطعا در آن کشور یکسری تسوبه حساب‌ها و رقابت‌های سیاسی و جناحی وجود دارد که در موارد منتهی به کودتا و اغتشاش، فرصت‌هایی برای سوء استفاده افراد خواهان قدرت فراهم می‌آید؛ این در حالی است که در حکومت اسلامی، ارزش‌های الهی و دینی و نوع مواجهه افراد با این ارزش‌ها معیار سنجش است.

عزل و یا محاکمه 50 هزار نفر به جرم نقش آفرینی در یک کودتا، قدری نامتعارف است

وی در رابطه با رویکرد حاکمان ترکیه در مقابله با کودتای نافرجام اخیر این کشور، متذکر شد: در اینگونه موارد باید با عناصر اصلی برخورد شود؛ اینکه حدود 50 هزار نفر به جرم نقش آفرینی در یک کودتا نافرجام، عزل و یا محاکمه شوند، قدری نامتعارف است؛ البته باید ریشه‌های این نوع برخورد واکاوی و بررسی شود.

سوء استفاده برخی افراد از رأفت اسلامی نظام در قبال فتنه‌گران

حجت‌الاسلام سعیدی با اشاره به سوء استفاده برخی افراد از رأفت اسلامی نظام در قبال فتنه‌گران، گفت: وقتی رهبری می‌فرمایند من نسبت به فتنه حساسیت دارم و نباید کسانی که در فتنه نقش داشتند در مصادر امور قرار گیرند، این توقع و انتظار ایجاد می‌شود که دولتی‌ها و مجلسیان در این رابطه اهتمام لازم را داشته باشند و نسبت به بکارگیری نقش آفرینان فتنه و یا رای اعتماد دادن به آن‌ها حساس باشند.

وی با اشاره به راه‌ها و روش‌های مختلفی که برای اعلام موضع نسبت به جریان فتنه وجود دارد، بیان داشت:خواص و مسئولین کشور وقتی شاهد این هستند که تدابیر رهبری به معنای واقعی کلمه عمل نمی‌شود باید از راه‌ها و روش‌های مختلفی که وجود دارد برای تبیین مواضع و روشنگری بهره بگیرند و تنها این امر را به خطبه‌های نماز جمعه موکول نکنند.

نماینده ولی فقیه در سپاه،تصریح کرد: خداوند منان از خواص و نخبگان انتظار دارد که در مقاطع لازم سخن بگویند و با حفظ همه جوانب امر هشدار و تذکر دهند و روشنگری کنند.

وی با اشاره به ضرورت تبعیت از فرامین امام مسلمین برای رهایی از شر فتنه‌ها و نیل به توفیق و سعادت، اظهار کرد: امت اسلامی در هر دوره و مقطعی که به فرامین و اوامر رهبری امت عمل کرد، سعادتمند و کامروا شد و در مقاطعی چون دوران امیرالمومنین علی(ع) که برخی مردم و خواص از فرمان امام امت سرپیچی کردند، مصائب و شدائدی پیش آمد که در تاریخ ماندگار شد.

سوء استفاده برخی افراد از رافت نظام اسلامی در قبال فتنه گران غیرقابل قبول است

حجت الاسلام سعیدی سوء استفاده برخی افراد و جریانات از رافت نظام اسلامی در قبال فتنه گران را غیرقابل قبول دانست و گفت: نباید برخی افراد و جریانات از رافت نظام اسلامی سوء استفاده کنند و در جامعه چنین القاء کنند که جریان فتنه یک سوء تفاهم بوده و از این رهگذر در صدد تبرئه فتنه‌گران برآیند.

افرادی و جریاناتی که درصدد تبرئه و حمایت از جریان فتنه هستند، کج‌فهم هستند

وی در پایان خاطرنشان کرد: افرادی و جریاناتی که درصدد تبرئه و حمایت از جریان فتنه هستند، کج‌فهم هستند و خواص جامعه و دلسوزان نظام باید به شیوه های مختلف در این زمینه، تذکرات لازم را به این افراد و مسئولان امر بدهند.

زندگی‌نامه حجت الاسلام علی سعیدی شاهرودی

حجت الاسلام علی سعیدی شاهرودی متولد سال 1329 شهرستان شاهرود است. وی که در یک سلسله خانواده روحانی که از علماء بنام در منطقه دهستان دهملا از توابع شاهرود بودند بدنیا آمده ، از سال 1347 تا 1356 در مدرسه حقانی قم به تحصیل دروس حوزوی در سطوح عالی و خارج فقه و اصول پرداخت و لیسانس حقوق قضایی خود را هم از دانشگاه شهید بهشتی و فوق لیسانس را بطور رسمی از حوزه علمیه در قم اخذ کرد.

از مسئولیت‌هایی که وی پس از پیروزی انقلاب داشته است می توان به مسئولیت نمایندگی ولی فقیه در استان سمنان در سال‌های 59 و60، عضویت در هیئت مرکزی گزینش سپاه در سال 61، رئیس سازمان حفاظت اطلاعات سپاه از سال 63 تا سال 72 ، قائم مقامی سازمان تبلیغات اسلامی ازسال 73 تا سال 80 و قائم مقامی نمایندگی ولی فقیه در سپاه از سال 81 تا سال 84 اشاره کرد . حجت‌الاسلام سعیدی بعد از آن نیز با دریافت حکمی از سوی مقام معظم رهبری بعنوان نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران منصوب شد که همچنان این مسئولیت ادامه دارد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۵
بی طرف
-
۱۱:۰۶ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۰
۰
۰
محاكمه 50 هزار نفر اصلا هم زیاد نیست در مقابل منافقینی كه پس از انقلاب تعدادشون چند برابر اینها بود و ما شكستشون دادیم...
بسیجی شلمچه
-
۱۴:۲۶ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۰
درواقع اردوغان كودتا كرده نه مخالفین حكومتش
مهرداد
-
۱۲:۲۸ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۰
۰
۰
درسته كودتا بود ولی اقای اردوغان از اب گل الود ماهی گرفت و برای ایجاد رعب و وحشت پای عده ای بی گناه را به این مسله باز كرد كه بقای حزبش را تضمین كند اما ندانست كه با اینكار تركیه ابستن حوادث جدیدتر میشود و تركیه در اینده نزدیك ضربه بدی از نتیجه پاكسازی ها خواهد خورد
عبداله
-
۱۴:۲۵ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۰
۰
۰
كجای جریان 88 به كودتای تركیه شبیه بود؟ یكی به این آقا بگوید : اگر خود را صاحب سخنی می دانید و برای رونق دنیایتان صلاح را در بیان آن می بینید ، با مشورت عاقل و موقعیت شناسی ، زمین بازیتان را عوض كنید! و الا به گوینده ی این مطالب باید سلام گفت و گذشت !
آبان
-
۱۴:۴۰ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۰
۰
۰
"در ایران حكومتی برقرار است كه مبتنی بر ارزش ها و معیارهای الهی و دینی است " با تمام گفته های بالا موافقم فقط لطفا بفرمایید اختلاس و دزدی و فساد و تضییع حقوق مردمی كه پشتشون به جایی گرم نیست كجای این حكومت مبتی بر ارزش ها و معیارهای الهی و دینی است ؟؟من به عنوان یك ایرانی حق دارم خواهان محاكمه بدون مماشات مفسیدن اقتصادی باشم حتی اگر اون فرد رییس جمهور سابق یا سابق ترش باشه. نه اینكه هر كس صاحب قدرت باشه كسی كاری به كارش نداره....
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها