کنوانسیون چهار روزه جمهوریخواهان پنجشنبه‌شب تمام شد و همان‌طور که انتظار می‌رفت، دونالد ترامپ به عنوان نامزد نهایی جمهوریخواهان معرفی شد. یکی از موضوعات قابل اهمیت در آنجا، انتخاب معاون رئیس‌جمهور بود که بر این اساس مایک پنس به عنوان معاون اول ترامپ انتخاب شد.
کد خبر: ۹۲۴۴۸۳
ترامپ، عامل بی‌اعتمادی هم‌پیمانان به آمریکا

موضوع مهم دیگر مربوط به سخنرانی تد کروز بود که در جریان آن هیچ حمایتی از ترامپ نکرد. او سعی کرد در سخنرانی خود بگوید که آمریکا وجاهت بین‌المللی خود را از دست داده و دیگر قدرت اول جهان به شمار نمی‌آید. او تاکید داشت که باید تلاش کرد تا شان و منزلت آمریکا جبران شود.

مساله دیگری که این مجمع چهار روزه نشان داد، این بود که هنوز حزب جمهوریخواه برای انتخاب ترامپ به اتحاد و هماهنگی کامل نرسیده است.

بخصوص سخنرانی تد کروز که نشان داد او نماینده مطلوب جمهوریخواهان نیست ولی آنها چاره‌ای ندارند، زیرا فرد دیگری نیز برای جایگزینی او وجود ندارد. حالا باید منتظر ماند و دید که دموکرات‌ها در مجمع انتخاباتی خود چه اظهارات و سیاست‌هایی را بیان می‌کنند.

یک بیانیه هم در پایان این مجمع انتخاباتی صادر شد و عبارت از این بود که مساله برجام به‌عنوان خیانت باراک اوباما به ملت آمریکا عنوان شد.

ترامپ نیز بار دیگر تاکید کرد در صورت ورود به کاخ سفید، این توافق را لغو خواهد کرد البته او در جریان سخنرانی‌های تبلیغاتی خود بارها به این مساله اشاره کرده بود.

مساله مهم این است که آمریکا تنها امضاکننده این قرارداد نبوده و کشورهای اروپایی نیز در این جریان نقش داشته‌اند و این قرارداد به‌عنوان یک سند معتبر در دبیرخانه شورای امنیت سازمان ملل ثبت شده است.

در هر صورت نادیده گرفتن آن از سوی ترامپ تبعات بسیاری برای ایالات متحده به همراه خواهد داشت، از جمله این‌که آمریکا بیش از پیش شان خود را در صحنه بین‌الملل از دست خواهد داد و باعث ایجاد حس بی‌اعتمادی بین شرکای آمریکا می‌شود.

دکتر علی بیگدلی - استاد دانشگاه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها