نیویورک تایمز با اشاره به اینکه شماری از جوانان کوزوویی و دیگر کشورها در اثر پول ها و تعلیمات وهابی دولت سعودی در صفوف گروه تروریستی داعش در سوریه می جنگند، نوشت: وقت آن است که جهان با عربستان که پرورش دهنده تروریسم در کشورهای آرام و صلح طلب جهان است، قاطعانه بنشیند و در مورد این رفتار بیشرمانه آن گفت وگو کند.
کد خبر: ۹۱۸۸۱۶
عربستان پرورش دهنده تروریسم در جهان

به گزارش جام جم آنلاین، این روزنامه آمریکایی گزارشی را در این باره به قلم «نیکولاس کریستف» با این پرسش ها آغاز کرد: 'کدام کشور اسلامی است که یک مسیحی مربوط به قرن پانزدهم میلادی را که با مهاجمان مسلمان جنگید، گرامی می دارد و برای آن بزرگداشت برگزار می کند؟ کدام کشور اسلامی است که آنقدر طرفدار آمریکاست که تندیسی از بیل کلینتون را در پایتخت خود نصب کرده است و یک فروشگاه پوشاک به نام هیلاری در بولواری با نام بیل کلینتون دارد؟ کدام کشور اسلامی است که بیشترین شهروندانی را دارد که از کشور خارج شده اند تا به گروه داعش بپیوندند و بیشترین افراد این گروه را در سطح قاره اروپا تشکیل داده اند ؟

'پاسخ تمام این سوالها جمهوری کوزوو است، کشوری کوچک در جنوب شرقی اروپا'.

نیویورک تایمز پس از این مقدمه در ادامه گزارش خود افزود: هرگاه یک حمله تروریستی توسط افراط گرایان مسلمان اتفاق می افتد، ما فورا نگاهمان متوجه دشمنانمان می شود یعنی 'داعش' و یا 'القاعده'، اما شاید لازم باشد کمی هم نگاهمان متوجه دوستمانمان گردد یعنی به کشوری مانند عربستان سعودی.

چندین دهه است که عربستان بیشرمانه اشاعه دهنده و مبلغ و تامین کننده مالی یک خوانش خشن و متحجر و متعصب از (به نام) اسلام در سرتاسر جهان است به نام 'وهابیت'. بدیهی است که این نوع (خوانش از) اسلام، پرورش دهنده تروریست است.

به غیر از عربستان، در هیچ کجای جهان الگوی مشابهی از این نوع اسلام یافت نمی شود، مگر در شبه جزیره 'بالکان'.

دو کشور کوزوو و 'آلبانی' تا چند سال پیش مصداق اعتدال و میانه روی دینی و مدارا و آزاد منشی بودند. نصب مجسمه ای از کلینتون در کوزوو شاهد این مدعاست. مردم کوزوو احترام خاصی برای آمریکا و انگلیس قائلند، چون این دو کشور بودند که نسل کشی صربها را در سال 1999 در این جمهوری متوقف کردند. حتی بسیاری از نوجوانان کوزوویی نامشان 'تونی بلر' است.

اما در طول 17 سال گذشته، عربستان و کشورهای حاشیه 'خلیج فارس' به این کشور نوپا که اصالتا بی پول است، پول روانه کرده اند و افراط گرایی دینی را تغذیه می کنند و پرورش می دهند.

حاصل کار این شده است که امروز به اعتراف دولت کوزوو، 300 کوزوویی کشور را ترک کرده اند تا در جنگهای سوریه و عراق بجنگند و اغلب هم در صف داعش در آمده اند. پول سعودی امروز به کشوری سرازیر می شود که روزگاری نه چندان دور یک جامعه مسلمان بردبار و آزادمنش بود و امروز به برکت پولهای عربستان به خط لوله صدور جهادی ها بدل شده است .

پارسال احساس خطر شد که داعش امکان دارد قصد داشته باشد آب آشامیدنی شهر 'پریشتینا' پایتخت کوزوو را آلوده کند. بنابر این دولت مجبور شد موقتا آب شهر را قطع کند.

'زهدی حاج زری' امام جماعت قدیمیترین مسجد شهر 'پژا' که 430 سال قدمت دارد، در این مورد با اظهار غم و اندوه گفته است 'عربستان دارد اسلام را نابود می کند'.

در جامعه سنتی و مداراپیشه کوزوو حاج زری یک میانه روست. تمام خاندان او امام جماعت بوده اند.

وی می گوید که به خاطر همین روحیه اعتدال و خویشتندارش، آنقدر از جانب افراط گرایان تهدید تروریستی دریافت کرده است که تعدادش از دستش در رفته است.

حاج زری و سایر روحانیان میانه روی کوزوو تارنمایی راه اندازی کرده اند با نام ' فولتاش' (Foltash.com) که در آن بشدت از وهابیت سعودی ها که قرائتی است از اسلام ساخته و پرداخته عربستان انتقاد می کنند.

این روحانیان می گویند با پولی که از جانب عربستان، کویت، قطر، امارات و بحرین برای تبلیغ اسلام متحجر می رسد و کولاکی از انتشارات، فیلم های ویدیویی و سایر ابزار و وسائل هم به کمک آن می آید، ما دیگر خلع سلاح شده ایم و کاری از دستمان ساخته نیست.

'ویسار دوریغی' امام جماعت سابق کوزوو که امروز یک روزنامه نگار است و در مورد قدرت نفوذ افراط گرایی در کشور مطلب می نویسد هم در این خصوص می گوید 'سعودی ها با پولشان، کاملا ماهیت اسلام قابل قبول و موجهی را که در اینجا حاکم بود، عوض کرده اند'.

دوریغی می گوید که خود او هم مدت زمانی تحت تاثیر این القائات شست و شوی مغزی شد.

وی می گوید که القائات افراط گرایان در قالب 'شریعت اسلام' به خورد مردم داده می شود، در حالیکه این شریعت اسلام نیست بلکه در واقع بنوعی توجیه خشونت و بیرحمی است.

اما این فقط مشکل کوزوو نیست، این یک مشکل جهانی است.

رد پای نفوذ شریرانه و مهلک عربستان پیش از این هم در پاکستان به چشم می خورد، یعنی جایی که نظام مدارس دولتی افتضاح است. خلاء موجود در این مدارس را سعودی ها با تامین مالی مدارس تندروی علوم دینی که از آنها به 'مدرسه' (مکتب) یاد می شود، پر کرده اند. سعودی ها دانش آموزان این مدارس را با پرداخت شهریه، غذای رایگان و بورس کامل تحصیلی به دانش آموزان نخبه تطمیع می کنند.

ضمن آن در کشورهایی که بطور سنتی میانه رو و معتدل و صلح طلبند و سر جنگ با کسی ندارند نظیر مالی، بورکینا فاسو و نیجر در غرب آفریقا هم مدارس علوم دینی وجود دارند که تمام مخارج آنها از خارج تامین می شود. این مدارس ترویج دهنده اسلام رادیکال هستند.

در بالکان، بخصوص جمهوری بوسنی تحت تاثیر حمایت کشورهای حاشیه خلیج فارس از افراط گرایان قرار دارد.

در بالکان همچنان مردم گرایش شدیدی به آمریکا و کلیسا دارند و احترام خاصی برای 'مادر ترزا' که یک آلبانیایی بود، قائل هستند، اما با دستگیری جمعی از ائمه جماعات رادیکال در کوزوو و آلبانی، اوضاع تا حدودی در این دو کشور ثبات پیدا کرد و دیگر به نظر نمی رسد تروریستها از این دو جمهوری عازم سوریه شوند.

وقت آن است که جهان بنشیند و با عربستان محکم و قاطع راجع به نقشی که در جهان ایفا می کند، گفت وگو کند.

اسلام بر انجام امور خیر بسیار توصیه می کند و یکی از تحسین برانگیز ترین آموزه های این دین هم همین است.

اما این بعضی از کشورها از جمله عربستان هستند که این پول خیریه را به جای آنکه صرف مبارزه با سوء تغذیه و یا مرگ و میر کودکان در جهان کنند، وقف شست و شوی مغزی کودکان و پاشیدن بذر جنگ و درگیری در کشورهای کوچک و بی ثبات می کنند.

حاج زری در پاسخ به این سوال که آیا او نگران تهدیدهای خارجی به اسلام است یا نه مانند کاریکاتوریست دانمارکی که نقاشی موهن از (حضرت) 'محمد' پیامبر اسلام کشید، پاسخ داد 'این کاریکاتوریست احساسات ما را جریحه دار کرد، اما آسیبی که به حسن اعتبار اسلام در جهان وارد می شود، چیزی نیست که از کاریکاتوریست ها سر زند. این عملی است که عربستان دارد انجام می دهد'.

منبع:ایرنا

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۳
هومن
-
۱۷:۵۷ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۳
۰
۰
حالا نیورك تایمز , روزنامه خوبی شده
فرشید
-
۱۱:۴۳ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۴
اتفاقا چون روزنامه خوبی است و این حرفهارو نوشته برامون جالبه
امیر حسین
-
۰۴:۵۳ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۴
۰
۰
هر موقع دولت امریكا یك اقدام قاطع از خود در مقابل این شتر چران وحشی و تروریست سعودی نشان داد بعد باید اظهار نظر كرد فعلا كه بوی نفت ارزان , آمریكایی ها را مست كرده است و بعد هم فروش میلیارد میلیارد تسلیحات به این جاهلان سعودی شركت های تسلیحاتی امریكا را از خطر ورشكست شدن نجات داده است
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها