در حاشیه نخستین اجلاس جهانی شوراها و شهرداران 2016 در تهران برگزار می شود

بررسی شیوه های نوین مدیریت پسماند جامد شهری

نشست تخصصی مدیریت پسماند با محور سیر تحولات مدیریت پسماند ایران و جهان در حاشیه اجلاس جهانی شوراها و شهرداران 2016، تاریخ 30 و31 تیرماه 95 در یکی از سالن های همایش برج میلاد تهران برگزار می گردد.
کد خبر: ۹۱۸۴۸۶
بررسی شیوه های نوین مدیریت پسماند جامد شهری

به گزارش جام جم آنلاین ، مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند تهران با بیان مطلب فوق افزود: محورهای اصلی این نشست تخصصی بررسی شیوه های نوین مدیریت پسماند جامد شهری و ارائه راهکارهای نوین مدیریت پسماندهای پزشکی و بیمارستانی است.

دکتر حسین جعفری جمع آوری پسماند را یکی از مسائل مهم زیست‌محیطی خواند و گفت: تمامی شهرها و کلانشهرهای دنیا با موضوع مدیریت پسماند سر و کار دارند و یکی از دغدغه‌های مهم زیست‌محیطی محسوب می‌شود. در حالی که بسیاری از پسماندها قابل برگشت به چرخه تولید هستند و می‌توان از آنها استفاده بهینه کرد. در واقع می‌توان از پسماند به‌عنوان ثروت نهفته نیز نام برد زیرا اگر با استفاده از فن‌آوری‌ها و بررسی‌های علمی این پسماند‌ها در چرخه بازیافت قرار گیرد و به آن توجه شود درآمد بسیار بالایی را برای شهرداری و اقتصاد کشور به ارمغان می‌آورد.

مدیر عامل سازمان مدیریت پسماند با اشاره به موضوع مدیریت پسماند به عنوان یکی از معضلات مهم شهرها ادامه داد: به دلیل اهمیت موضوع مدیریت پسماند، یکی از اولویت‌های کمیته محیط‌زیست نظارت بر مسئله ساماندهی پسماندها است، در بسیاری از کشورهای پیشرفته دنیا زباله به‌عنوان یک سرمایه محسوب شده و با مدیریت پسماندهای شهری استفاده بهینه‌ای از این سرمایه می‌شود موضوعی که باید بیش از هر زمان دیگری موردتوجه مسئولان و مدیران شهری قرار بگیرد.

وی فرهنگ ‌سازی و آموزش شهروندان برای تفکیک زباله‌ها از مبدأ و استفاده بهینه از این سرمایه را یکی از مهم‌ترین موضوعاتی دانست که باید در مدیریت شهری موردتوجه باشد و با توضیح انواع پسماندها ادامه داد: دسته اول پسماندهای عادی هستندکه به‌صورت معمول از مصرف خانگی و ساختمانی و... در شهر تولید می‌شوند، دسته دوم پسماندهای پزشکی و بیمارستانی که شامل دو بخش پسماندهای شبه خانگی مراکز پزشکی و زباله‌های عفونی هستند که پسماند‌های عفونی بسیار خطرناک و زیان آورند و باید کاملاً بسته‌بندی شده و ایزوله دفع شوند، این پسماندها اگر درست جمع‌آوری و امحاء شوند خطری در پی نخواهند داشت.

دکتر جعفری در ادامه سخنانش به اهمیت موضوعی برگزاری اجلاس جهانی شوراها و شهرداران پرداخت و گفت: در این اجلاس قریب به 1800 نفر از اعضای شورای اسلامی شهرها و شهرداران سراسر کشور، روسای شورا شهر و شهرداران سراسر جهان ازجمله شهر برلین آلمان، پاریس فرانسه،ملبورن استرالیا، سئول کره جنوبی، بروکسل بلژیک، پراگ جمهوری چک و سایر شهر های جهان و بیش از 100نفر از صاحبنظران، سرمایهگذاران بینالمللی از کشور انگلستان، آمریکا، ایتالیا، سوئیس و...، حضور دارند.

مدیر عامل سازمان مدیریت پسماند در پایان خاطر نشان کرد: اجلاس جهانی شوراها و شهرداران در طرح 5 ساله برنامه ریزی گردیده است که بعد از برگزاری نخستین اجلاس، در سالهای آتی میلادی،2017 الی2020، به ترتیب با محوریت گردشگری، محیط زیست شهری، مدیریت بحران، شهر هوشمند برگزار خواهد شد.

مینا مولایی - جامعه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها