مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند:

نارنجک هم در زباله‌های تهران پیدا می‌شود!

جام‌جم از نابسامانی بازارهای میوه همدان گزارش می‌دهد

پسماند و آلودگی، امان همدان را برید

بازارهای میوه و تره‌بار گرچه به عنوان راهکاری برای دسترسی آسان شهروندان به میوه و صیفی‌جات با قیمت مناسب طراحی و اجرایی شده است، اما در شهر همدان بی‌توجهی به وضع بهداشتی این بازارها موجب شده که این اماکن به جای گره‌گشایی از کار مردم، به معضلی برای شهروندان تبدیل شود و نارضایتی شدید آنها را به دنبال داشته باشد.
کد خبر: ۹۱۴۷۲۱
پسماند و آلودگی، امان همدان را برید

به گزارش جام‌جم ، شهر همدان با جمعیتی بالغ بر 500 هزار نفر، دارای دو بازار میوه و تره‌بار در مرکز اصلی شهر است که نابسامانی در وضعیت نظافت و بهداشت این بازارها بویژه بازار سرگذر، مردم این شهر را به ستوه آورده است. البته بی‌توجهی به بهداشت بازار میوه و تره بار سرگذر، از وقتی دامن قشر وسیعی از شهروندان همدانی را گرفت که پایانه اتوبوسرانی در پشت این بازار در فروردین امسال احداث شد.

با احداث این پایانه، بخش زیادی از مردم و شهرک‌نشین‌های همدان‌که برای دسترسی به مرکز شهر و بازار اصلی باید از این پایانه استفاده کنند، برای رسیدن به پایانه، مجبور به عبور از میان بازار میوه و تره‌بار هستند؛ بازاری که به دلیل نابسامانی در دفع زباله‌ها، پسماندهای میوه، رها شدن آب ناشی از شست‌وشو و تمیز کردن مرغ و ماهی، انتشار بوی نامطبوع ناشی از شیرابه پسماندهای مختلف و سرانجام وجود فاضلاب در مسیر رفت و آمد مردم که در مجموع شرایط نامناسبی را ایجاد کرده، شهروندان را به ستوه آورده است. البته این شرایط در ساعات میانی روز و سرظهر بیشتر غیرقابل تحمل می‌شود.

یکی از شهروندان همدانی با بیان این‌که وضعیت موجود میدان تره‌بار همدان، نه تنها در شأن کلانشهری چون همدان بلکه در شأن یک شهر کوچک هم نیست تاکید می‌کند: مردم از این شرایط بشدت ناراضی‌اند و باید هر چه سریع‌تر چاره‌ای برای این معضل اندیشیده شود.

یکی از مالکان نیز وجود نابسامانی بهداشتی و ایجاد بوی نامطبوع در منطقه را به کم‌کاری شهرداری مربوط می‌داند و می‌گوید: با وجود این‌که عوارض شهرداری در این منطقه پرداخت می‌شود، اما نظافت آن گونه که باید انجام نمی‌شود که همین مساله باعث ایجاد چنین شرایط تاسف‌باری در منطقه بازار شده است.

مقصر ؛پایانه اتوبوسرانی

در همین حال رئیس اتحادیه میوه و تره‌بار همدان نیز احداث پایانه مسافربری را در مکانی نامناسب در پشت بازار میوه و تره‌بار، دلیل مشکلات کنونی بازار عنوان کرده و می‌گوید: هم اکنون بسیاری از شهروندان برای رسیدن به محل کار و مدارس مجبور به عبور از محل میدان میوه و تره‌بار این شهر هستند که علاوه بر ایجاد ازدحام جمعیت در بازار میوه و تره‌بار، خود دلیلی برای نابسامانی در این منطقه شده است.

رضا البرزی می‌افزاید: از گذشته تاکنون هر ساله با شروع فصل تابستان، مشکلات بهداشتی و بوی تعفن پسماندهای میدان میوه و تره‌بار سرگذر، اهالی منطقه را آزار می‌داده و می‌دهد، اما احداث پایانه اتوبوسرانی و به دنبال آن ازدحام جمعیت در این محدوده، بر بار مشکلات موجود افزوده است.

وی به مشکل انباشت پسماند حاصل از ضایعات تره‌بار و مغازه‌های مرغ و ماهی نیز اشاره‌کرده و می‌افزاید: جمع‌آوری پسماندها در این مکان بخوبی اجرا نمی‌شود، به طوری که خود اصناف مستقر در بازار نیز از این بابت ناراضی‌اند.

گام‌های اولیه برای ساماندهی

البته شهردار منطقه3 همدان در گفت‌وگو با جام‌جم یادآور می‌شود که اخیرا برنامه‌ریزی‌هایی برای رفع مشکلات این منطقه انجام شده که اولین اقدام مسقف کردن بازار همدان و ساماندهی سیمای منطقه است که هم اکنون درحال اجراست.

محمد‌ الوندی کف‌سازی و بهسازی جوی‌ها و آب‌روهای منطقه را از دیگر اقدامات ساماندهی محدوده بازار عنوان می‌کند که بزودی با کمک مغازه‌داران اجرایی خواهد شد.

شهردار منطقه3 همدان درخصوص دلیل ایجاد پایانه اتوبوسرانی شهر همدان در پشت بازار میوه و تره‌بار نیز اظهار می‌کند: انتقال ایستگاه‌های اتوبوس برخی از مناطق شهری به منطقه پشت بازار میوه و تره‌بار، تصمیمی از سوی مدیریت کلانشهری بوده و ارتباطی به شهرداری منطقه ندارد، اما بی‌شک باید برای مشکل ازدحام جمیعت ناشی از ایجاد این پایانه چاره‌اندیشی کرد.

موش در فاضلاب

برای تصور بهتر اوضاع نابسامان بازار میوه و تره‌بار همدان می‌توان به وجود بیش از 2000 واحد صنفی در این بازار اشاره کرد که به دلیل تعبیه نشدن مجرای مناسبی برای دفع فاضلاب آنها، روزهای گرم تابستان، منطقه بازار و ساکنان اطراف آن در معرض هجوم پشه‌ها و جانوران موذی از جمله موش قرار گرفته‌اند. آن طور که برخی از شهروندان می‌گویند، نزدیکی حوضچه‌های فاضلاب شهری به این محل و انباشت زباله و پسماند از جمله عوامل جمع شدن پشه‌ها در میدان تره‌بار است که البته بیشتر تابستان‌ها گریبان اصناف مستقر در این محدوده و شهروندان را گرفته و موجب آزار و اذیت اهالی منطقه می‌شود.

مرضیه کولانی - جام‌جم همدان

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها