با «زهرا حاجی‌زاده»، مشاور و کارشناس مجری برنامه «سایه روشن»

رادیو نهاد سلامت است

رادیو یک رسانه ملی و فراگیر است و مخاطبان زیادی دارد و مهم‌تر این که مورد اعتماد همه اقشار جامعه است که در دادن اطلاعات صحیح در حوزه سلامت می‌تواند بسیار موثر باشد.
کد خبر: ۹۱۸۰۴۱

برنامه سایه روشن یک برنامه تولیدی از گروه بهداشت و تندرستی رادیو سلامت است که از سوم خرداد سال 1394 با هدف افزایش آگاهی مردم در حوزه سلامت به موضوعاتی همچون باورهای حوزه سلامت، اخبار فضاهای مجازی، تبلیغات ماهواره‌ای و دستاوردهای پزشکی می‌پردازد. این برنامه بعد از خبر ساعت 19 و در روزهای یکشنبه به تهیه‌کنندگی «موسی نظری» از رادیو سلامت پخش می‌شود. در ادامه گفت‌وگوی ما را با «زهرا حاجی‌زاده»، مشاور و کارشناس مجری برنامه «سایه روشن» می‌خوانید.

برنامه «سایه روشن» چه رویکردی دارد؟

رویکرد اصلی این برنامه اطلاع‌رسانی است. در این برنامه مخاطبان از باورهای غلط و صحیح و صحت‌و‌سقم اخبار فضاهای مجازی مطلع می‌شوند. از سوی دیگر با بررسی تبلیغات ماهواره‌ای، کالاها و مراکز غیرمجاز ارائه‌دهنده خدمات سلامت و افراد فاقد صلاحیتی که در این حوزه فعالیت می‌کنند به مردم معرفی می‌شوند تا مردم ضمن حذف واسطه‌های سودجو، خدمات بهداشتی و درمانی خود را از افراد ذی‌صلاح دریافت کنند.همچنین مخاطبان این برنامه از آخرین دستاوردها ی پزشکی کشورمان مطلع می‌شوند.

ضرورت پرداختن به موضوع تبلیغات فضای مجازی با موضوع سلامت در رسانه ملی بخصوص رادیو بویژه سلامت چیست؟

در مقایسه با دیگر رسانه‌ها، فضای مجازی درصد بالایی از کل حجم تبلیغات را به خود اختصاص داده است. متاسفانه بخش عمده‌ای از این تبلیغات، تبلیغات غیرواقعی و اغواگرانه در حوزه سلامت است. معرفی محصولاتی که فاقد مجوزهای قانونی هستند و انتساب اثرات دروغین به آنها و ارائه خدمات بهداشتی و درمانی توسط افراد بی‌صلاحیت نمونه‌هایی از این تبلیغات است. به نظر من مهم‌ترین تبعات این نوع تبلیغات جابه‌جایی مرجع بهداشت و سلامت مردم از متخصصان و پزشکان و منابع و رسانه‌های تخصصی حوزه پزشکی و سلامت به تولیدکنندگان داروها و کالاهای پزشکی است. با توجه به این که رادیو یک رسانه ملی و فراگیر است و مخاطبان زیادی دارد و مهم‌تر این که مورد اعتماد همه اقشار جامعه است، دادن اطلاعات صحیح در حوزه سلامت می‌تواند بسیار موثر باشد. رادیو یک نهاد سلامت است و باید در راستای اهداف خود که یکی از مهم‌ترین آنهاحفظ و ارتقای سلامت مردم است به حوزه سلامت توجه خاصی داشته باشد. پخش برنامه‌هایی با محتوا و موضوع سلامت آن هم از یک شبکه رادیویی تخصصی تاثیر مضاعفی در حفظ و ارتقای سلامت مردم خواهد داشت یا به عبارتی موثرتر خواهد بود.

مهم‌ترین موضوعاتی که در این برنامه به آنها پرداخته‌اید چه مواردی بوده است؟

من موضوع ضرر قلیان‌های معطر را انتخاب می‌کنم. البته از زاویه دید خودم صحبت می‌کنم، قطعا مخاطبان انتخاب‌های دیگری هم خواهند داشت و ممکن است با من همسو نباشند.

موضوعات برنامه را چطور انتخاب می‌کنید؟

ساعت‌ها برای انتخاب موضوعات و چگونگی طرح موضوع مطالعه می‌کنم. سعی می‌کنم موضوعات روز و جذابی که البته جامعه به آن مبتلاست انتخاب کنم.

مهمانان برنامه چه کسانی هستند و چگونه انتخاب می‌شوند؟

متناسب با موضوع هر بخش، با استادان و اعضای هیات علمی ارتباط تلفنی گرفته می‌شود و در مواقعی هم با مسئولان صحبت می‌کنم. هماهنگی‌های لازم برای ارتباط و انتخاب کارشناسان از طریق روابط عمومی یا حوزه ریاست دانشگاه‌های علوم پزشکی انجام می‌گیرد و البته تمام انتخاب‌ها با نظر مدیریت گروه بهداشت و تندرستی نهایی می‌شود.

ویژگی یک گوینده موفق و گویندگی این برنامه که چالشی و کارشناسی است چه تفاوتی دارد؟

گوینده موفق کسی است که ابزارهای گویندگی را همزمان داشته باشد و آنها را تقویت کند. داشتن صدای خوب، فن بیان قوی، اطلاعات و سرعت انتقال بالا، روابط عمومی خوب، تمرکز قوی و کسب مهارت‌هایی مثل نویسندگی و حتی بازیگری زیرساخت‌های گویندگی است و می‌تواند در موفق بودن یک گوینده نقش داشته باشد. البته به نظر من عشق و علاقه تنها فاکتوری است که می‌تواند یک رنگ ماندگار و زیبا به تمامی پیش نیازهایی که گفتم بدهد تا با وجود تمامی مشکلات سختی‌ها را تحمل کرد. مشاور و کارشناس مجری بودن بار مسئولیت یک گوینده را بیشتر می‌کند؛ چراکه کار نویسندگی و تهیه مطالب هم به عهده کارشناس مجری است و دقت بالایی می‌خواهد مخصوصا اگر در حوزه سلامت باشد.

رقیه بقائی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها