سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت: در متن برجام آمده که آمریکا این حق را برای خود محفوظ می داند اگر مشخص شد پروازهای مسافربری (ایران) دارند از مجوز تامین هواپیما، قطعات و لوازم یدکی در مواردی به جز هواپیمایی غیرنظامی استفاده می کنند مجوز را لغو کند.
کد خبر: ۹۱۶۲۴۵
ادعای چشم پوشی آمریکا از اقدام های ایران بی اساس است

به گزارش جام جم آنلاین ، جان کربی در نشست خبری روز چهارشنبه با اشاره به این که هر ادعایی مبنی بر چشم پوشی واشنگتن از اقدام های ایران در حمایت از تروریسم کاملا بی اساس است، در پاسخ به پرسشی درباره توافق شرکت هواپیماسازی بوئینگ با ایران برای فروش هواپیمای مسافربری به این کشور گفت: در متن برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) آمده است که دولت آمریکا این حق را برای خود محفوظ می داند که اگر مشخص شد پروازهای مسافربری دارند از مجوز تامین هواپیما، قطعات و لوازم یدکی در مواردی به جز هواپیمایی غیرنظامی استفاده می کنند مجوز را لغو کند.

وی افزود: دولت آمریکا ابزاری در اختیار دارد که به شکل یک جانبه می تواند از آن در برخورد با چنین مواردی بهره بگیرد. این ابزار نه فقط نظامی بلکه اقتصادی هم هست و با این ابزار را حفظ خواهیم کرد.

کربی ضمن تاکید بر اینکه شرکت هواپیمایی ایران، ایران ایر از فهرست تحریم های آمریکا خارج شده است، گفت: ما این حق را داریم در صورتی که احساس کنیم دارد از مجوز هواپیمایی غیرنظامی سوء استفاده می شود بدون نقض برجام آن مجوز را لغو کنیم.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا با اشاره به تحولات اخیر در بحرین گفت: وزارت امور خارجه دیروز گزارشی از عملکرد کمیسیون مستقل تحقیق و تفحص بحرین و پیشنهادیی که دولت آمریکا به این کمیسیون داشت را به کنگره ارائه کرد. این گزارش به درخواست کنگره تهیه شده بود. در این گزارش آمده است پیشنهادهایی مهمی وجود دارد که دولت بحرین آنها را بدرستی اجرایی نکرده است. از جمله این پیشنهادها پایان دادن به محدودیت در فعالیت های سیاسی و حق برگزاری تجمع، نبود فرآیندهای قانونی و حقوقی لازم و جرم انگاری آزادی بیان است که پیشرفت های دولت بحرین را که پس از سال 2011 تا کنون بدست آورده تضعیف می کند.

وی ادامه داد: تازه ترین اقدام های دولت بحرین نه تنها گزارش کمیسیون را زیر سوال می برد بلکه همه تعهداتی را که 16 سال پیش می بایست در نخستین اقدام اساسی برای احترام گذاشتن به حقوق مردم رعایت می کرد نیز زیر پا می گذارد. علاوه بر این، ما نگران این هستیم که شدت گرفتن اقدام های سرکوبگرانه ضد فعالان جامعه مدنی نه تنها به بی ثباتی بیشتر منجر می شود بلکه راه را برای نفوذ بازیگران خارجی نیز باز می کند. از دولت بحرین می خواهیم پیشنهادهای گزارش را که در سال 2011 با همکاری پادشاه این کشور تهیه شده اند به طور کامل اجرایی کند و اقدام های زیانبار اخیر را پایان بخشد. از جمله این اقدام ها می توان به تعلیق فعالیت جمعیت الوفاق، تمدید مدت حبس دبیرکل جمعیت الوفاق شیخ علی سلمان، بازداشت نبیل رجب، فعال حقوق بشر و لغو تابعیت آیت الله شیخ عیسی قاسم اشاره کرد.

کربی در پاسخ به این پرسش که آیا اجرایی نشدن همه پیشنهادهای کمیسیون یاد شده، پیامدهایی برای رژیم بحرین بدنبال خواهد داشت یا خیر گفت: « بحرین شریک ما در منطقه است و صلح و ثبات در این کشور منافع ما را نیز تامین می کند و فکر نمی کنیم اقدام های اخیر در جهت تامین آن منافع باشد. نمی خواهم در زمینه پیامدهای احتمالی گمانه زنی کنم اما از دولت بحرین درخواست می کنیم اصلاحات لازم را به اجرا بگذارد.»

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در پاسخ به اصرار خبرنگاران درباره پیامدهای احتمالی اجرایی نشدن اصلاحات مورد نظر آمریکا در بحرین مدعی شد: در گذشته هم نشان داده ایم که از ایجاد تغییر در سطح همکاری ها به بحرین نمی ترسیم. برخی از موارد فروش تسلیحات به این کشور به حال تعلیق در آمده بود که سال گذشته برداشته شد. برخی از این موارد هنوز هم پابرجاست و دولت از اتخاذ چنین تصمیم هایی واهمه ای به خود راه نمی دهد. اما نمی خواهم درباره ی آینده گمانه زنی کنم. هدف ما پیشرفت در روابطی است که با بحرین داریم اما اگر این کشور اصلاحات لازم را اجرا نکند به ضرر خودش تمام می شود.

وی در پاسخ به این که واکنش دولت آمریکا به اقدام های بحرین خیلی جزئی بوده نیز مدعی شد ما نگرانی خود را خیلی آشکارا به بحرین منتقل کرده ایم و در صورتی که این کشور در مسیر اصلاحات گام برندارد گزینه های بسیاری در اختیار داریم که به تناسب موضع گیری کنیم ولی من در اینجا گمانه زنی نخواهم کرد.

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها