گزارشی از یک شب حضور در بخش هنری نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم

افطار هنری

امسال گرچه نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم رونق سال‌های گذشته را ندارد و با حضور در مصلای امام خمینی(ره) کمتر آن ازدحام و برنامه‌های متنوع را می‌بینیم که تمام اعضای خانواده و اهالی فرهنگ و هنر را درگیر می‌کرد، اما هنوز وقتی پله‌های شبستان را بالا برویم بخش چشم‌نوازی را می‌بینیم که هنری ارزشمند را به نمایش درآورده است.
کد خبر: ۹۱۴۳۹۹
افطار هنری

به گزارش جام‌جم، پایان هفته فرصتی بود تا سری به نمایشگاه قرآن بزنیم، جایی که بسیاری از آن به عنوان یک تفرجگاه معنوی یاد می‌کنند و در این ایام معمولا یکی از مقاصد خانواده‌ها بوده است. در ورودی بخش هنر نمایشگاه، نگارستانی از خوشنویسی‌های فاطمی برپا شده است. برای این بخش 30 اثر خوشنویسی از خوشنویسان سراسر دنیا شامل هنرمندان کشورهایی مانند ایران، اسپانیا، هلند، ترکیه، قطر، کویت، فرانسه، بحرین، امارات و عراق به نمایش گذاشته شده است. این بخش به دلیل وجود دو میلاد حضرت زهرا(س) در تقویم سال 95 درنظر گرفته شده است. در کنار این بخش هم اثر حجمی «قد تبین الرشد» قرار دارد که با یک نماد قرآنی با آینه‌هایی که نشانه روشنایی است، جلوه‌گری می‌کند. کلا در نمایشگاه امسال سه اثر حجمی در نقاط مختلف نمایشگاه چشم‌نوازی می‌کند که یکی از آنها همین اثر است. اثر دیگر با عنوان نور اعلی در محوطه بیرون و به سمت در مجاور خیابان شهید قنبرزاده نصب شده است.

این اثر کره جهان را نشان می‌دهد که آیاتی روی آن نوشته شده و تراشه‌های این کره به سوی بالاست. این اثر حجمی اشاره‌ای به رشد و توسعه مفاهیم قرآنی به صورت مفهومی دارد. سومین اثر هم که یک نمونه حجم از آیه زیبای «بسم الله» است، در ورودی شرقی شبستان جانمایی شده است.

از خوشنویسی‌های رسولی و کابلی تا کاریکاتورهای سیاسی

وارد بخش هنر که می‌شویم، چهار زیرمجموعه را می‌بینید، در واقع این بخش خودش چهار تکه است؛ قسمت آثار هنرهای تجسمی، صنایع‌دستی، آثار موزه‌ای و نمایشی. ابتدا سراغ مهم‌ترین بخش یعنی بخش تجسمی می‌رویم. در این بخش 50 تابلوی کاریکاتور با موضوع کج فهمی از قرآن و تکفیری‌ها، وسوسه‌های شیطانی، چهره مخالفان قرآن، صهیونیسم و تلاش برای تخریب دین مبین اسلام، تفرق مسلمین، استفاده از نمادهای بشردوستانه برای مقابله با اسلام و پرورش‌دهندگان داعش توسط انجمن کاریکاتور به نمایش درآمده است. همچنین 40 قطعه عکس با موضوعاتی مانند دفاع مقدس و قرآن، امامزادگان و توسل و نیایش مردم، طواف کعبه، کتیبه‌های مرقد شریف حضرت علی(ع) نیز توسط انجمن عکاسان روی دیوار رفته است. 95 اثر ناب خوشنویسی از استادی همچون یدالله کابلی و جلیل رسولی نیز در اینجا جلوه‌گری می‌کند. 18 نقاشی، 55ا نقاشیخط، 33 نگارگری، پنج تصویرسازی و هفت اثر حجم هم در بخش هنرهای تجسمی در معرض دید بازدیدکنندگان هنری قرار گرفته است.

106 منبت و معرق

کمی آن سوتر بخش دوم صنایع‌دستی است. در این بخش آثار منبت، معرق، قلم‌زنی، خاتم‌کاری، حجاری سفال و سرافیک جلوه‌گری می‌کنند. فقط 106اثر منبت و معرق در این بخش پیش‌روی ماست. یکی از نکات قابل توجه این بخش، برپایی کارگاه‌های آموزشی است که روزانه 12 نفر در کارگاه‌ها حضور پیدا می‌کنند.

دیدن گنجینه صادق خرازی

یکی از نکات جالب بخش هنری نمایشگاه قرآن، تفکیک موضوعی بخش‌هاست که با خلاقیت‌های مختلف مثل استفاده از پنل است. سراغ بخش سوم می‌رویم که یکی از جالب‌ترین و نفیس‌ترین آثار را می‌توان در آن نظاره‌گر بود. در این بخش تعداد 60 اثر موزه‌ای شامل قرآن و ادعیه از موزه‌های حضرت معصومه(س)، حضرت عبدالعظیم حسنی، امام علی(ع)، کتابخانه ملی و ملک به نمایش گذاشته است. در واقع نمایشگاه قرآن فرصتی فراهم آورده تا علاقه‌مندان به صورت یکجا بتوانند قرآن‌های نفیس، اسناد تاریخی مهم و دست اول را از گنجینه چند موزه به صورت یکجا ببینند. یکی دیگر از نکات جالب این بخش، نمایش 49 اثر قرآن نفیس از مجموعه شخصی صادق خرازی مجموعه‌دار و سیاستمدار کشورمان است که علاقه‌مندان بجز این فرصت، شاید هرگز نتوانند این آثار را از نزدیک ببینند.

مردم به تماشای نمایش‌ها

البته بخش‌های هنری نمایشگاه قرآن امسال شامل یک قسمت دیگر هم می‌شود که در نیم طبقه نیست. در این بخش که با عنوان بخش نمایش فعالیت می‌کند، مستندها، فیلم‌های کوتاه و کلیپ‌های مرتبط با موضوعات قرآنی نمایش داده می‌شود و از آن مهم‌تر این‌که هر روز گروه‌های نمایشی به اجرای نمایش‌های خیابانی، پانتومیم، نقالی و پرده‌خوانی می‌پردازند. این نمایش‌ها در ضلع جنوب شرقی شبستان و داخل شبستان برای مردم اجرا می‌شود و معمولا هر شب خیل زیادی از علاقه‌مندان و بازدیدکنندگان نمایشگاه قرآن را دور خود جمع می‌کند. اجرای پرفورمنس مفهومی توسط مردان نقره‌ای که چند سالی است مورد اقبال مردم گرفته و در جشنواره‌های مختلف اجرا می‌شود، در این نمایشگاه هم اجرای برنامه دارد.

بامداد محمدی

جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها