موضوع تعطیلی قدیمی ترین کارخانه تولید لوازم خانگی در ایران این روزها در فضای مجازی خبر ساز شده است ،کارخانه ای با 80 سال قدمت.
کد خبر: ۹۱۲۵۰۵
تعطیلی کارخانه ارج از شایعه تا واقعیت!

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از خبرگزاری صداوسیما؛ امروز برای بررسی صحت و سقم این خبر راهی کارخانه ارج در کیلومتر 5 جاده مخصوص شدیم .

در نگاه نخست تحرکی در کارخانه دیده نمی شد،در خط دیگری ان گوشه کارخانه هم خط تولید یخچال از حرکت باز ایستاده بود اما اتاقک یخچال ها در انتظار تکمیل فرایند تولید بودند ...

سالن تولید به نظر خالی از ماشین الات بود ، سکوت در محیط کارخانه به قدری بود که آزاری برای کبوترانی که در سقف یکی از سالن های تولید لانه کرده بودند وجود نداشت ...

بالاخره در گوشه ای از سالن با چند کارگر روبرو شدیم داشتند کولر مونتاژ می کردند، کولرهایی که موتور نداشت ، شناور و پمپ اب هم نداشت فقط از کولر شکل ظاهری یک کولر و البته پوشالهایی ان به درستی نصب شده بود ...

حسینی مدیرعامل شرکت ارج می گفت: کارخانه ارج تعطیل نیست فقط با کمترین ظرفیت ممکن کار می کند ، برخی از خطوط برای تعمیرات ماشین الان تعطیل شده است که بعد از ماه مبارک رمضان تولید در این خطوط نیز شروع خواهد شد .

اما بیرون کارخانه اوضاع به گونه ای دیگر بود ، چندین نفر از کارگران سابق ارج که اخبار تعطیلی کارخانه را از رسانه ها شنیده بودند وقتی دوربین خبرگزاری صداوسیما را دیدند سر درد دلشان باز شد ..

یکی می گفت : کارخانه ارج باچهار هزار نفر نیرو انواع لوازم خانگی را تولید می کرد، از یخچال و کولر گرفته تا دیگر لوازم، خط تولید یخچال این کارخانه از پیشرفته ترین خطوط تزریق فوم است ، اما متاسفانه بسیاری از ماشین الان کارخانه به فروش رفته و کارخانه تعطیل است .

کارگر دیگری می گفت : از بهمن ماه سال گذشته به ما گفته شد حقوق اسفند و فرودین را به همراه عیدی و بقیه مطالبات به شما پرداخت می کنیم و از سال اینده دیگر نیازی نیست سر کار بیایید چون کارخانه تعطیل است .

کارگر دیگری می گفت : کافی است برای اثبات تعطیلی کارخانه ارج به سراغ سایت بیمه بیکاری سازمان تامین اجتماعی بروید ببنید چند نفر از کارگران کارخانه ارج برای بیمه بیکاری اقدام کرده اند.

اما جالب اینکه در این اوضاع خراب یک نفر از خریداران یخچال کارخانه ارج برای تعویض موتور یخچال خود به درب کارخانه مراجعه کرده بود که با درب بسته مواجه شده بود .

به هر حال برای بررسی اخرین وضع کارخانه ارج به سراغ متولیان این بخش در وزارت صنعت معدن وتجارت رفتیم و وضعیت انرا را از هاشمی مدیر کل صنایع فلزی و لوازم خانگی این وزاتخانه جویا شدیم .

عباس هاشمی با تکذیب خبرهای منتشره درباره تعطیلی کارخانه لوازم خانگی ارج به خبرگزاری صداوسیما گفت: به هیچ عنوان خطوط این شرکت تعطیل نیست.

وی با بیان اینکه همین امروز صبح از صدا و سیما درخواست کردم که بروند از خطوط تولیدی فعال این شرکت فیلمبرداری کنند افزود: البته ممکن است این شرکت به خاطر ساختار مالی و یا به روز نبودن فناوری و یا بحث های مدیریتی با حداکثر ظرفیت خود فعال نباشد اما این شرکت فعال است و هیچ ماشینی فروخته نشده است.

وی افزود: حقوق و مزایای پرسنل این شرکت تا آخر اردیبهشت 95 پرداخت شده و هیچ بدهی معوقی ندارد و هیچ تجمع اعتراضی هم گزارش نشده است .

مدیرکل دفتر صنایع فلزی و لوازم خانگی وزارت صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه بحث تعطیلی این شرکت از دو سال پیش نیز درست نیست گفت: آمار تولیدات سال 93 این شرکت نشان از تولید 15 هزار دستگاه انواع یخچال ، فریزر و کولر آبی دارد .

هاشمی گفت: این شرکت همچنین در سال 94 ، 13 هزار دستگاه انواع لوازم خانگی تولید کرده است و الان هم حدود 6 هزار دستگاه انواع کولر ‌آبی ،یخچال ، فریزر و مقداری بخاری گازی در انبارهای خود برای فروش آماده عرضه دارد.

وی با اشاره به مصوبه ای که بیان می دارد بانک ها نباید بنگاه داری کنند، گفت: بر این اساس قرار شد بانک ها واحدها و دارایی های خود را واگذار کنند و البته بانک ملی نیز از این امرمستثنی نیست .

هاشمی با بیان اینکه عمده سهامدار شرکت ارج بانک ملی است ، گفت: در همین جهت مطالعه برای واگذاری این شرکت آغاز شده و اخیراً با 7 گروه از خریداران ملاقات و صحبت های اولیه انجام شده است .

وی با بیان اینکه شرکت ارج هنوز واگذار نشده است، گفت:‌ در حال بررسی این امر هستیم و طبق مذاکراتی که صبح با مدیرعامل شرکت و بانک ملی داشتم، مذاکرات برای واگذاری در حال انجام است اما هیچ یک از خطوط تولیدی غیرفعال نشده است.

مدیر کل دفتر صنایع فلزی و لوازم خانگی وزارت صنعت معدن و تجارت با اشاره به اینکه بانک ملی بعنوان سهامدار عمده شرکت ارج قصد واگذاری این شرکت را دارد گفت : ما نیز در وزارت صنعت سعی می کنیم که این شرکت به یک خریدار صالح واگذار شود.

وی افزود: مدیریت شرکت ارج دولتی بوده و در دوران فعالیت خود به لحاظ بازسازی ماشین آلات ، ورود فناوری های جدید و تولید محصولات جدید چابکی واحدهای خصوصی را نداشته است.

هاشمی گفت: این موضوع باعث شد که سهم بازار شرکت های دولتی مثل ارج تحت تاثیر قرار بگیرد.

وی افزود: مشکلات شرکت هایی نظیر شرکت ارج یک شبه پیش نیامده و نیاز است که یک بازسازی کامل در خطوط تولید ، بروز رسانی فناوری و تزریق سرمایه در گردش انجام شود.

وی با اشاره به شرایط رکود در اقتصاد کشور افزود: هم اینک برخی واحدها با 40 ، 50 یا 60 درصد فعالیت خود کار می کنند که لوازم خانگی نیز از این امر مستثنی نیست .

هاشمی با اشاره به جلسه وزیر صنعت معدن و تجارت با استانداران و روسای سازمانهای استانی این وزارتخانه در قالب اقتصاد مقاومتی گفت : قرار شد در استانها کارگروههایی برای رفع مشکلات واحدهای تولیدی ایجاد شود و اگر مشکل واحدی با تزریق نقدینگی حل شود به کارگروهها تفویض اختیار شد که این میزان نقدینگی را تامین کنند .

وی گفت : اگر مشکل کارخانه ارج نیز با تامین مالی حل شود قطعاً وزارتخانه در تامین نقدینگی کمک خواهد کرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۳
یكی
-
۱۹:۵۷ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۲
۰
۰
من نمیدونم چرا همه چیز تو كشورما اینجوری دوتا اتوبوس باهم تصادف میكنن هر كی یكی را مقصر كرد لاستیكه چینی و شركت سازنده تا مسگری در بلخ تلویزیون اعلام میكنه جاده یك طرفه هست زنگ میزنی میگن نه اقا جاده بازه میری اوله جاده پلیس میگه یكطرفه هست و ... یعنی واقعا یك بازرسی درست وجود نداره تا بشه فهمید یك كارخانه دولتی تعطیل شده یا نه و در نهایت با افرادی كه رسما و علنا دروغ میگن برخورد بشه من فكر كنم مشكل جای دیگه هست خدا زودتر جیباشونو پر كنه تا بلكه همه چیز یكم درست بشه
میثم
-
۰۸:۳۷ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۳
۰
۰
سهامشو واگذار كنید به كارگر بصورت اقساط از حقوقش كم كنید ؛ سود سهام واگذار شده هم برای جبران كسر از حقوق بدید بهش
اون موقع است كه كارگر حداقل برای سهام خودش كار باكیفیت تر انجام چون از آینده شغلیش خیالش راحت و با تمركز كامل كار انجام میده
كوروش
-
۱۱:۰۷ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۳
۰
۰
تعطیلی شاخ دم نداره كه.بلی ارج دار فانی را وداع گفت و بیچاره جوانان بیكاركه چه جوری نون دربیارن با این اقتصاد مریض كه كسی به فكرش نیست.

نیازمندی ها