معاون وزیر امور خارجه با اشاره به خاطراتی از مکالمات بین حسین فریدون و رئیس جمهور به زبان سرخه‌ای در مذاکرات ‌هسته‌‌ای گفت: باورم نمی‌شد که پس از دفاع مقدس، روزی ۲ برادر از زبان سرخه‌ای در نبرد با غرب استفاده کنند.
کد خبر: ۹۱۲۰۴۲
روایت عراقچی از کاربرد زبان سرخه‌ای در مذاکرات هسته‌ای

به گزارش جام حم آنلاین، سید عباس عراقچی شب گذشته در حاشیه برگزاری جشن سالگرد پیروزی حسن روحانی در انتخابات خرداد 92 در پارک ملت سرخه اظهار داشت: در جبهه‌های دفاع مقدس، همواره نام سمنان و سرخه با ویژ‌گی‌‌های خاصی همراه بود.

وی افزود: دفاع مقدس به زبان سرخه‌ای اعتبار خاصی داده و هرگاه دشمن متوجه رمزگذاری مکالمات بی‌سیمچی‌های کشور می‌شد؛ از رزمندگان سرخه‌ای دعوت می‌کردند تا کار مخابرات حل شود.

معاون وزیر امور خارجه افزود: در آن سال‌ها باورم نمی‌شد که حدود 30 سال بعد، دو برادر سرخه‌ای (رئیس جمهور و حسین فریدون) در نبرد دیگری در برابر 6 قدرت جهانی قرار گیرد.

عراقچی بابیان اینکه حسین فریدون در مذاکرات هسته‌ای با رئیس جمهور با زبان سرخه‌ای نقش‌آفرینی کردند عنوان کرد: با توجه به اینکه رئیس جمهور خود یک دیپلمات بوده و به رموز مذاکره آشنا بود؛ در مذاکرات نیز گروه مذاکره‌کننده کشورمان را راهنمایی می‌کرد.

وی افزود: در روزهای آخر مذاکره که نیاز به ارتباط ویژه و لحظه‌‌ای با رئیس جمهور داشتیم؛ برادر ایشان به زبان سرخه‌ای با رئیس جمهور در تماس بود.

معاون وزیر امور خارجه گفت: البته ما مطمئن بودیم که کسی از موارد مطرح‌شده از سوی این دو بردار سرخه‌ سر درنمی‌آورد.

عراقچی با اشاره به اینکه قدرت‌های استکباری دنیا قبل از مذاکرات همواره در راستای تضییع حقوق حقه هسته‌‌ای کشورمان اقدام و حرکت می‌کردند به مقاومت مثال زدنی ملت ایران در برابر زیاده‌خواهی‌های آنان اشاره و تصریح کرد: ملت بزرگ ایران آنقدر پای خواسته به حق خود ایستاد تا 6 قدرت بزرگ جهانی کوتاه آمده و قبول کردند تا غنی سازی اورانیوم در ایران ادامه یافته و حتی یک روز نیز تعطیل نشود.

وی افزود: آنها قبول کردند که رآکتور آب سنگین اراک با تغییراتی که کیفیت آن را افزایش می‌دهد به فعالیت خود ادامه داده و برنامه هسته‌ای کشورمان با قدرت و قوت ادامه یابد.

معاون وزیرامور خارجه تصریح کرد: با مقاومت ملت ایران شورای امنیت سازمان ملل متحد نیز همه قطعنامه‌های هسته‌ای خود علیه کشورمان را پس گرفته و بر مقاومت ملت ایران صحه گذاشته و نیز حقوق هسته‌ای ملت ایران را تأیید کردده است.

عراقچی با اشاره به اینکه مذاکرات هسته‌ای سایه تهدیدات و زیاده‌خواهی‌ها را از سر ملت بزرگ ایران رفع کرد خاطرنشان کرد: این مذاکرات درنهایت تحریم‌های هسته‌ای علیه کشورمان را نیز برطرف کرد.

وی با بیان اینکه دولت به دنبال این است تا جلوی ریخت و پاش‌های ناشی از تحریم‌ها را بگیرد عنوان کرد: قصد دولت این است تا دست کسانی را که از تحریم‌ها کاسبی می‌کردند را قطع کند؛ این دسته از افراد هنوز هم با شیوه‌های مختلف به دنبال این هستند تا جلوی بازگشت کشور به شرایط عادی را بگیرند؛ اما دولت در تلاش است تا این موارد را اصلاح کند تا نتایج برجام در زندگی مردم حس شود.

معاون وزیر امور خارجه با اشاره به اینکه استفاده از شرایط پسابرجام مانند همکاری در اجرای پروژه‌های اقتصادی با کشورهای دیگر و اتصال به شبکه بانکی جهانی و افزایش صادرات نفت و رفع همه تحریم‌ها همه و همه به رونق تولید، ایجاد رونق اقتصادی کاهش رکود و رونق و شکوفایی اقتصادی کمک می‌کند تصریح کرد:البته همه این موارد مشروط به حرکت در چارچوب اقتصاد مقاومتی باشد که دولت برای این مهم مصمم است.

منبع:تسنیم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها