سخنگوی وزارت خارجه مطرح کرد

پاسخ به اتهامات عربستان علیه ایران و سردار سلیمانی

سخنگوی وزارت خارجه کشورمان گزارش سالیانه آمریکا درباره تروریسم را بی‌اعتبار و به دور از واقعیت‌ها خواند.
کد خبر: ۹۱۰۹۸۷
پاسخ به اتهامات عربستان علیه ایران و سردار سلیمانی

به گزارش جام جم آنلاین، حسین جابری انصاری در کنفرانس خبری هفتگی خود سالگرد ارتحال بنیانگذار انقلاب اسلامی، امام خمینی را تسلیت گفت. وی در ادامه با تبریک فرا رسیدن ماه مبارک رمضان به واکنش در برابر گزارش سالیانه آمریکا درباره تروریسم پرداخت و گفت: گزارش اخیر بی اعتبار است چون یک دستور العمل ایدیولوژیک را سالیانه پاکنویس کرده و واقعیت ها وا نادیده میگیرند. واقعیت این است که ایران بزرگترین قربانی تروریسم بوده و ١٧ هزار نفر از شهروندانش را در حملات تروریستی از دست داده است.

وی ادامه داد: این گزارش ها به شدت سیاست زده و تابع روابط امریکا با کشورهای مختلف جهان است.ایران سیاست های خود را بر اساس اصول کلی سیاست خارجی کشور و بر اساس واقعیت های موجود اجرا میکند.

سخنگوی وزارت خارجه گفت: موضوع نقض برجام در هیات عالی نظارت تصمیم گیری خواهد شد. وزارت خارجه هم به عنوان مجری سیاست خارجی تابع تصمیم های هیات عالی نظارت خواهد بود.

اتهامات عربستان علیه ایران و سردار سلیمانی

انصاری درباره اتهامات عربستان علیه ایران و سردار سلیمانی در عراق و حمایت عربستان از تروریسم و تفرقه شیعه و سنی نیز گفت: عربستان استفاده از تروریسم را به عنوان یک الزام برای تحقق اهداف سیاسی را سالها در دستور کار خودش قرار داده است. گسترش اقدامات تروریستها تهدیدات جدی را متوجه عربستان و سایر کشورهایی که از آن حمایت میکنند خواهد کرد.

وی درباره تنش‌های اخیر ایجاد شده میان ایران و عربستان در مورد موضوع حج نیز گفت: متاسفانه سازمان کنفرانس اسلامی تبدیل به یک اداره وزارت خارجه عربستان شده است.

سخنگوی وزارت خارجه با اشاره به گزارش سازمان ملل درباره اقدامات خلاف حقوق بشر عربستان در یمن تاکید کرد: بارها و بارها یمنی ها اعلام کردند که عربستان و ائتلاف آن هر روز در حال نقض قوانین بین المللی ناظر به جنگ ها است. کشتار کودکان و زنان و مردان غیرنظامی و تخریب مناطق مسکونی نقض قوانین بین المللی است. گزارش اخیر دبیر کل سازمان ملل تایید این امر است. عربستان چاره ای جز این ندارد که واقعیت های یمن و خواسته های مردم این کشور را بپذیرد.

اتحاد ملی عنصر اساسی در مبارزه علیه تروریسم است

سخنگوی دستگای دیپلماسی در ادامه اتحاد ملی علیه تروریسم را عنصر اساسی در مبارزه علیه این پدیده در عراق و سایر کشورهای منطقه خوانده و گفت: «متأسفانه برخی از بازیگران عرصه سیاست در منطقه ما چه کشورها و چه احزاب و گروه‌ها به دلیل اینکه استفاده ابزاری از تروریسم را برای تحقق اهداف سیاسی خودشان قرار داده‌اند در جهت به هم پاشیدن انسجام و اتحاد ملی در کشورها عمل می‌کنند.»

«از احزاب، گروه‌ها و جریان‌های سیاسی مختلف سیاسی در عراق دعوت کردیم برای اینکه با محوریت رویارویی با تهدید نخست امنیتی ملی و موجودیت عراق که جریان‌های تکفیری تروریستی هستند، همه اختلافات سیاسی دیگر را مدیریت کرده و از طریق گفتگوهای سیاسی و حل مسالمت‌آمیز اختلافات مبتنی بر فرآیندهای قانونی در کشور، زمینه‌های اتحاد ملی علیه تروریسم را فراهم بکنند.»

وی افزود: «میزان موفقیت آنچه در حال حاضر در عراق در جریان است به طور طبیعی مرتبط با این موضوع بوده و امیدوار هستیم که با انسجام هر چه بیشتر جامعه و اهل سیاست عراق زمینه موفقیت‌های روز‌افزون در مبارزه با تروریسم فراهم شود.»

جزایر سه گانه جزو اراضی جدایی‌ناپذیر جمهوری اسلامی ایران است

جابری انصاری در پاسخ به سؤال دیگری بار دیگر بر موضع کشورمان در حاکمیت بر سه جزیره ایرانی خلیج فارس تأکید کرده و گفت: «جزایر سه گانه متعلق به جمهوری اسلامی ایران و جزو اراضی جدایی‌ناپذیر جمهوری اسلامی ایران است و جنجال‌ها،‌ سروصداها و انفجارهای رسانه‌ای هیچ تأثیری در این واقعیت نخواهد داشت.»

«ما همواره اعلام آمادگی کرده‌ایم که سوءتفاهم‌های موجود در ارتباط با اداره ابوموسی را بر اساس توافقات موجود بین دو طرف، جمهوری اسلامی ایران آمادگی دارد که با گفتگوهای دو جانبه در جهت حل آن حرکت کند. سیاستی که امارات در این زمینه پیگیری کرده و از سوی برخی کشورهای دیگر تأیید می‌شود متأسفانه هیچ تأثیری در حل این مسائل ندارد بلکه تنها به تشدید این اختلافات منجر خواهد شد.»

پیگیری موضوع خرید هواپیمای ایرباس

جابری انصاری در پاسخ به سؤالی درباره مسأله خرید هواپیما از شرکت ایرباس و ادعای مقامات این شرکت مبنی بر وجود مشکلاتی در حوزه فایننس این قرارداد گفت: «این موضوع از مسیر تخصصی و فنی خود در حال پیگیری است و ارتباط هم با موضوعات و تعاملات بانکی دارد که در دستور پیگیری سیاست خارجی است. جزئیات تخصصی و فنی مرتبط با این توافق‌نامه‌ها را جهات ذی‌ربط که در این مورد سازمان هواپیمایی کشوری و وزارت راه و شهرسازی به عنوان جهت حاکمیتی که سازمان هواپیمایی کشوری زیر نظر آن است حسب نیاز جزئیات را در اختیار افکار عمومی قرار خواهند داد.»

سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره به گزارش سازمان ملل درباره اقدامات خلاف حقوق بشر عربستان در یمن تأکید کرد: بارها و بارها یمنی‌ها اعلام کردند که عربستان و ائتلاف آن هر روز در حال نقض قوانین بین المللی ناظر به جنگها است. کشتار کودکان و زنان و مردان غیرنظامی و تخریب مناطق مسکونی نقض قوانین بین المللی است. گزارش اخیر دبیرکل سازمان ملل تأیید این امر است. عربستان چاره‌ای جز این ندارد که واقعیت‌های یمن و خواسته‌های مردم این کشور را بپذیرد.

منبع:تسنیم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها