
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
واقعیت این است که اگر سینما و تلویزیون را صرفا رسانه فرض کنیم و سویههای هنری آن را در نظر نگیریم، تبلیغات بازرگانی به عنوان یکی دیگر از وجوه کارکرد رسانهای امروزه چنان با هنر نمایش و تصویر درهم تنیده شده که میتوان آن را هم نوعی دیگر از روایت سینمایی یا دستکم ذیل سینمای مستند طبقهبندی کرد.
امروزه متخصصان علوم ارتباطات و تبلیغات، بشدت از هنر نمایش در تولید ابژههای تبلیغی بهره میبرند و اساسا این با ماهیت نمایشی تبلیغات و کارکردهای آن نسبت معنایی نزدیکی دارد.
اگر تبلیغات را هنر به نمایش گذاشتن کالاها و خدمات بدانیم، سویه زیباییشناختی آن به ابزارهای سینمایی پهلو میزند و از کاربرد تکنیکهای سینمایی در پردازش تبلیغاتی استفاده زیادی میشود.
مبتنی بر این رویکرد، تبلیغات بازرگانی به سمت نوعی ساختار دراماتیک پیش میرود و گاه به یک مستند یا فیلم کوتاه بدل میشود. بسیاری از تبلیغات بازرگانی، شبیه داستانکهای تصویری هستند که واجد قصه، تعلیق، شخصیتپردازی و پایانبندی و پیام هستند و در یک شمایل فشرده میتوان عناصر درام را در آن بازشناسی کرد. یکی از این ابزارهای دراماتیک، حضور افراد یا شخصیتهایی است که به بازی در این تیزرها و تبلیغات تلویزیونی میپردازند.
برخی از این افراد بهواسطه قابلیتهای فردی مثلا نوع چهره یا صدا و گویش خود، از قدرت تاثیرگذاری تبلیغی خوبی برخوردارند و واجد نوعی کاریزمای تبلیغاتی هستند.
جالب این که برخی از این افراد در آگهیهای مختلف بازرگانی از آگهیهای مربوط به بانک گرفته تا تبلیغات لوازم خانگی حضور دارند و بتدریج به بازیگر تبلیغاتی بدل میشوند یا مثلا یک شخصیت تبلیغی ثابت است و در تیزرهای مختلفی که یک شرکت خاص مثلا یک کارخانه تولید بستنی یا پفک تولید میکند در شمایل و موقعیتهای گوناگون حضور مییابد. سالها پیش مرد چاقی که صورت بامزه و کمیکی داشت، به بازیگر ثابت تبلیغات یک شرکت تولید لبنیات بدل شده بود و به شهرت هم رسید. تماشای او هر جای دیگری و در هر نقشی برای مردم، یادآور محصولات لبنی کارخانه مدنظر بود.
بازیگری تبلیغات یا بازیگری در تبلیغات، امروزه به دلیل پیشرفت در متدهای تبلیغاتی و نقش و تاثیر آنها در فروش کالا میتواند به شکل جدیتری مورد توجه قرار بگیرد و به عنوان یک سبک یا گونه جدید بازیگری شناخته شود یا حتی ستارههای خاص خود را پرورش دهد. این البته با حضور بازیگران سینما در آگهیهای تبلیغاتی متفاوت بوده، به عنوان یک حوزه مستقل بازیگری قابل تامل است.
سیدرضا صائمی
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
عضو دفتر حفظ و نشر آثار رهبر انقلاب در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح کرد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
«جامجم» در گفتوگو با عضو هیات علمی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی به بررسی اثرات منفی حفر چاههای عمیق میپردازد
سخنگوی صنعت آب در گفتوگو با جامجم: