
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
شما از مدیران باسابقه صدا و سیما محسوب میشوید و حضور در استانهای مختلف را تجربه کردهاید صدا و سیمای خراسان رضوی در مقایسه با دیگر شبکههای استانی از حیث مخاطب چه تفاوتهایی دارد؟
وجود مضجع ملکوتی ثامن الحجج(ع) به عنوان بارزترین شاخصه استان با حضور سالانه بیش از 25 میلیون زائر داخلی و حدود سه میلیون زائر خارجی، شرایط و ویژگیهای خاص کلانشهر مذهبی مشهد مقدس، پایتخت معنوی ایران اسلامی از ابعاد فرهنگی، اجتماعی، سیاسی، دینی و مذهبی، حوزه گردشگری اعم از دینی، سلامت، تاریخی و فرهنگی، از طرفی تنوع قومیتی جمعیتی و فرهنگی قابل توجه، وجود شهرستانهای تلفیقی و هموطنان اهل سنت، جمعیت قابل توجه غیر بومی و مهاجرپذیر بودن به دلایل مختلف فرهنگی اجتماعی و اقتصادی، مخاطبانی متفاوت را با پراکندگی گستردهای به وسعت تنوع فرهنگی خراسان بزرگ و ایران اسلامی برای صدا و سیمای خراسان رضوی ایجاد کرده است.
با توجه به تنوع قومی و جمعیتی استان خراسان رضوی و حضور زائران و گردشگران، نیازهای این مخاطبان را چگونه تامین میکنید؟
سعی شده طیف وسیع جمعیتی استان که از تنوع قومیتی قابل توجهی برخوردار است و در روستاها و شهرهای مختلف سکونت دارند یا بهعنوان زائر و گردشگر حضور دارند با برنامهسازی و تولید محتوای مناسب تحت پوشش قرار گیرد. برنامههای روتین شبکههای استانی صدا و سیمای این مرکز به گردشگران و زائران میپردازد که از آن جمله میتوان به برنامه سیمای زیارت اشاره کرد و برنامه صدای زائر ویژه زائران آستان مقدس رضوی نیز از رادیو پخش میشود.
با توجه به حضور نهادهای فرهنگی، علمی و مذهبی در استان تا چه اندازه با این نهادها همکاری دارید و از این ظرفیت در تولیدتان استفاده میکنید؟
سعی شده در تولیدات رسانه استانی از بسترها و ظرفیتهای کارشناسی، پژوهشی و تحقیقاتی و محتوایی مرتبط با نهادهای فرهنگی ـ علمی و مذهبی استان برای ارتقای هر چه بیشتر تولیدات استفاده و از ظرفیت نخبگانی استان بهرهبرداری مناسب شود، البته گاهی این تعامل و ارتباط از طرف صدا و سیمای مرکز انجام میپذیرد و از آن سو، انتظاراتی یکطرفه نیز از رسانه دارند که این موضوع یکی از مشکلات فعالیت مشترک رسانه و نهادهای مورد نظر محسوب میشود.
در حال حاضر شبکههای رادیویی و تلویزیونی خراسان رضوی چه میزان مخاطب دارند؟
طبق آخرین نظرسنجی که زمستان سال 94 در مشهد مقدس انجام شده، صدای استان 22 درصد و سیمای استانی 68 درصد مخاطب داشته است.
برای حفظ و ارتقای کیفی تولیدات چه تدابیری اندیشیدهاید؟
فعالیتهای زیادی صورت پذیرفته که از آن جمله میتوان به مواردی همچون تغییر و تحول در جدول پخش برنامهها، توجه جدی به نیاز مخاطب، تشویق و حرکت به سمت خلاقیت و نوآوری، بهرهبرداری از ساختارهای نوین و جذاب در برنامه سازی، استودیو گریزی و حضور هر چه بیشتر رسانه در بین مردم، توجه به تنوع جمعیتی و گستره شهری و روستایی کل استان، تعیین استراتژی مناسب در قبال رسانههای رقیب داخلی و فراملی، استفاده از ظرفیت فضای مجازی و شبکههای اجتماعی، استفاده از نیروهای جوان و خلاق، پویایی اتاق فکر، بهرهبرداری از ظرفیتهای نخبگانی استان و همچنین آموزش و ارتقای عوامل اشاره کرد.
اولویتهای توسعه استان در سالهای آینده چیست؟
از اولویتهای اصلی توسعه استان میتوان به زیارت اشاره کرد که از آن به عنوان کریدور توسعه استان (زیارت و گردشگری اعم از دینی، سلامت و فرهنگی) نام برده میشود. موقعیت استان در کریدورهای بینالمللی شمال ـ جنوب و شرق ـ غرب و ظرفیت ترانزیتی و حمل و نقل استان و دروازه مبادلات بازرگانی کشور با آسیای مرکزی و نقش مهم ژئوپلتیکی استان قابلیت توسعه قابل توجهی در این زمینه دارد. توسعه سرمایه انسانی و گسترش مشارکت مردم در ارتقای بخشهای آموزشی، درمانی، فرهنگی و اجتماعی و کاهش آسیبهای اجتماعی، توجه به تنوع اقلیمی استان و توسعه حوزه کشاورزی، صنعت و معدن نیز از جمله اولویتهای توسعه استان است.
آیا برای تسریع در این باره برنامهریزی خاصی دارید؟
طبیعی است که صدا و سیما نقش بیبدیل و اثر بخشی در توسعه دارد، لذا سعی شده با برنامهریزی و هدفگذاری در راستای تبیین و بررسی قابلیتهای اقتصادی، تنگناها و محدودیتهای توسعه مورد کنکاش و کارشناسی قرار گیرد و با توجه به مسائل اساسی استان، نقاط قوت و شاخصههای اصلی توسعه برجسته شده و در مسیر توسعه استان همکاری و فعالیت لازم رسانهای در سطوح مختلف انجام بگیرد.
از نظر شما خط قرمزی برای بیان مشکلات مردمی وجود دارد؟
مردم به عنوان صاحبان اصلی نظام و انقلاب در عرصههای مختلف حضور پررنگ و موثری در حفظ و بقای جمهوری اسلامی داشتهاند. بنابراین خط قرمز خاصی در بیان مشکلات و برای کمک به رفع آنها در رسانه نمیتوان متصور بود، بلکه با بیان منصفانه مشکلات و کارشناسی آن و در نقش پلی ارتباطی بین مسئولان و مردم میتوان در رفع مشکلات ایفای نقش کرد. البته با توجه به پروژه نفوذ نظام سلطه در مسائل حاکمیتی ضرورت ملاحظاتی اجتنابناپذیر است.
برای محقق کردن برنامههایتان در صدا و سیمای استان با چه مشکلاتی مواجه هستید؟
محدودیت منابع، مستهلک بودن و به روز نبودن تجهیزات و امکانات تخصصی، به طور نسبی وجود نیروی انسانی آموزش ندیده و پرورش نیافته، بدنه سنگین و در بعضی بخشها غیر پویای نیروی انسانی، نبود انگیزه لازم برای بروز خلاقیتها و نوآوری، وجود رقبای داخلی و خارجی رسانهای و همچنین در قالب رسانههای نوین و شبکههای اجتماعی که بدون خطوط قرمز و محدودیت فعال هستند، آسیبهایی که مستقیم و غیرمستقیم از بابت مشارکت و توقعات دستگاههای مشارکتکننده بر عملکرد و استقلال رسانه محتمل است، انتظارات یک طرفه مقامات و مسئولان استانی و دستگاهها از رسانه استانی بدون در نظر گرفتن محدودیتهای رسانه و... از مسائلی است که میتوان به آن اشاره کرد.
فرشید شکیبا
جام جم
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
عضو دفتر حفظ و نشر آثار رهبر انقلاب در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح کرد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
نماینده ولی فقیه در بنیاد شهید به مناسبت هفته بزرگداشت شهدا در گفتوگوی اختصاصی با روزنامه «جامجم» مطرح کرد
در پانزدهمین سالگرد تأسیس شبکه مستند سیما با حسین زارعزاده گفتوگو کردیم