سوء استفاده گروه های تروریستی از آتش بس اعلام شده در سوریه و حمله به خان طومان، روستایی در استان حلب که منجربه شهادت گروهی از مدافعان حرم مازندرانی نیز شد ، نگرانی هایی را در خصوص وضعیت سوریه بوجود آورده است به طوریکه حسین رویوران کارشناس امور بین الملل این حمله را آن هم یک روز پس از آتش بس، یک بازی خطرناک دانست.
کد خبر: ۹۰۲۹۰۵
جیش الفتح وارد بازی خطرناکی شد / نقض آتش بس بی پاسخ نمی ماند

حسین رویوران در گفت وگو با جام جم آنلاین در خصوص این آتش بس اظهارداشت :با اینکه دولت سوریه و متحدینش توانسته بودند پیش از آتش بس حدود 12 هزار کیلومتر از خاک این کشور را آزاد کنند اما با این وجود به حل مسالمت آمیز و سیاسی بحران رضایت دادند و اتش بس را پذیرفتند. به این امید که گفت وگوهایی در زمینه صلح در ژنو صورت بگیرد و به نتیجه های مثبتی نیز دست بیابند اما با این وجود و حتی بدون توجه به قطعنامه های شورای امنیت مبنی برضرورت ریشه کنی گروه های تکفیری و ادامه بحث گفت وگوهای صلح در سوریه، بازی خطرناکی به واسطه معارضه مسلح در خان طومان بوجود آمده است.

وی افزود:البته اشغال خان طومان به معنای این نیست که ابتکار عمل به دست معارضین و گروه های تکفیری افتاده است بلکه همانطور که دولت سوریه توانست پیشتر خان طومان را آزاد کند این بار نیز می تواند. اما اکنون بحث این است که برخی از نیروهای معارض خصوصا گروهی موسوم به جیش الفتح با همکاری جبهه النصره بازی خطرناکی را آغاز کرده اندکه ممکن است با ازبین رفتن آتش بس دوباره سوریه به صحنه کارزار و جنگ برگردد.

این کارشناس در خصوص واکنش روسیه در برابر این نقض آتش بس گفت: روسیه دو واکنش خواهد داشت ابتدا تلاش می کند که گروه های احرارالشام و جیش الاسلام را به عنوان گروه های تروریستی در شورای امنیت معرفی کند همان چیزی که بارها ایران نیز مطرح کرده بود و واکنش دوم نیز واکنش نظامی خواهد بود.اگرچه روسیه تا کنون واکنش نظامی نشان نداده است اما نقض مکرر این آتش بس نمی تواند بدون پاسخ بماند .در نهایت روسیه هرآن ممکن است به این آتش بس پایان دهد و به مواضع این معارضین در مناطق مختلف سوریه حمله ور شود.

رویوران به واکنش ایران نیز اشاره کرد و افزود:فراموش نکنیم که ایران تنها نیست ودر این محور در کنار سوریه وروسیه قرار داردو بدون هماهنگی با انها اقدامی نمی کند. به بیان دیگر ایران در تلاش است با هماهنگی طرفهای خود در منطقه به گونه ای رفتار کند که به حل مسالمت آمیز بحران منتهی شود.

سهاروحانی /جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
رزمند 8 سال دفاع مقدس
-
۱۱:۰۵ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۰
۰
۰
یك مرد جنگی هیچگاه به دشمن اطمینان نمی كند .

نیازمندی ها