برای چندمین بار طی یکی دو سال اخیر، بحث تغییرات در وزرای اقتصادی دولت داغ شده است.
کد خبر: ۹۰۰۸۰۰

در شرایط فعلی، آنچه که احتمال تغییر مسئولان ارشد اقتصادی را تقویت می‌کند، از یک سو تغییر ترکیب و افزایش حامیان دولت در دوره دهم مجلس و از سوی دیگر فرصت یکساله دولت یازدهم برای عمل به وعده‌های اقتصادی تا انتخابات ریاست جمهوری سال آینده است. با نهایی‌شدن نتایج انتخابات مجلس، کارشناسان سیاسی می‌گویند اگر قرار باشد تغییراتی در کابینه رخ دهد تنها فرصت باقیمانده برای دولت همین روزهاست چراکه یک سال بیشتر از پایان عمر دولت باقی نمانده است.

نعمت‌زاده می‌رود؟

اخبار مربوط به تغییر و تحولات در ترکیب کابینه تدبیر و امید چند ماهی است بر سر زبان‌ها افتاده و در هر محفل و مجلسی که جمع سیاسیون جمع باشد و کلامشان به سمت دولت برود، پای پیرمرد سالخورده دولت در وزارت صنعت بیش از همه به میان می‌آید. هرچند اخبار رفت‌وآمدهای احتمالی اعضای کابینه این روزها بعضا ضدونقیض هم به نظر می‌رسد و غالبا با مواضع و بیانیه‌های دولتی‌ها رد می‌شود، اما ظاهرا بر اساس همان اصل قدیمی «تا نباشد چیزکی....» این دست اخبار از راهروهای وزارتخانه‌ها تا جلسات پاستور دهان‌به‌دهان چرخیده و آنجا هم حرف از همین تغییر و تحولات است.

این روزها اما با نهایی شدن نتایج انتخابات مجلس و عبور تقریبا سالم دولت از این مرحله، کارشناسان می‌گویند یک سال بیشتر از پایان عمر دولت باقی نمانده و در این فرصت نیز اگر قرار بر تغییر و تحولی برای پاسخ به مطالبات عمومی مردم بویژه در حوزه مسائل اقتصادی باشد، باید از همین حالا این تغییرات محقق شود؛ وگرنه دیگر فرصتی برای پاسخگویی به مردم نخواهد بود.

ثانیا اگر هم قرار باشد دولت تغییر فاز انتخاباتی دهد، بازهم باید از همین روزها دست‌به‌کار شده و خود را برای حضور در انتخاباتی احتمالا سخت و نفسگیر در خرداد 96 آماده کند.

به گزارش نسیم، نام محمدرضا نعمت‌زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت به‌عنوان جدی‌ترین گزینه تغییر در دولت این روزها بر سر زبان‌هاست. او که مسن‌ترین وزیر روحانی است، به امید سامان بخشیدن به حوزه صنعت و بازرگانی کشور و به دوش کشیدن بخش مهمی از اقتصاد به این سمت رسید، اما پس از سه سال نشان داده که مهم‌ترین تجربه و تخصص او سامان بخشیدن به بازار از طریق واردات است و خیلی علاقه‌ای به کنترل و اعمال نظارت جدی بر واردات ندارد؛ مساله‌ای که با حذف طرح‌هایی چون ایران کد و شبنم برای همه مردم عینی شد.

مسائلی چون «مجوز واردات سیگارهای مارلبرو» یا مساله اخیر مجوز واردات خودروهای آمریکایی که با تذکر صریح رهبری نیز مواجه شد و همین‌طور تنش جدی با حجتی وزیر کشاورزی نیز از دیگر مسائلی است که این روزها پاپیچ وزیر صنعت شده و شایعه جایگزینی «رضا ویسه» از فعالان سابقه‌دار صنعت و از مردان نزدیک به اسحاق جهانگیری را به جای وی جدی کرده است.

هرچند که نام اکبر ترکان و حسین هاشمی استاندار تهران نیز باوجود تکذیب وزارت صنعت، همچنان به‌عنوان گزینه‌هایی برای جایگزینی نعمت‌زاده به گوش می‌رسد.

البته در هفته‌های قبل، بحث تغییر ولی‌الله سیف رئیس‌کل بانک مرکزی به علت اظهارات صریحش درباره بی‌اثر بودن برجام بر اقتصاد ایران، مطرح شد که نهاد ریاست جمهوری در اطلاعیه‌ای آن را تکذیب کرد.

پیش از این نیز شایعه تغییر علی طیب‌نیا وزیر اقتصاد مطرح شده بود. به گفته کارشناسان، طیب‌نیا رویکرد اقتصادی متفاوتی نسبت به مسعود نیلی مشاور اقتصادی رئیس‌جمهور دارد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها