رئیس سازمان حج و زیارت گفت: مذاکرات امسال در خصوص حج تمتع در عربستان متأثر از اتفاقات سال گذشته از جمله حادثه فرودگاه جده و فاجعه منا و البته قطع رابطه سیاسی ایران و عربستان بود.
کد خبر: ۸۹۸۸۱۸
زمان آغاز اعزام های حج تمتع / پیگیری حادثه فرودگاه جده

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان؛ سعید اوحدی رئیس سازمان حج و زیارت در نشست خبری که امروز (دوشنبه) در خصوص آخرین تصمیم گیری های حج تمتع برگزار شد، اظهار داشت: فضای مذاکرات امسال متأثر از سه موضوع اصلی بود که موضوع اول بحث حوادث سال گذشته از جمله حادثه فرودگاه جده، سقوط جرثقیل و فاجعه منا ،موضوع دوم قطع رابطه سیاسی و موضوع سوم تأخیر سه ماهه برگزاری جلسه امضای تفاهم نامه بوده است.

وی افزود :عربستان نظر قطعی خود را در خصوص صدور روادید حجاج ایرانی تا پایان هفته اعلام می کند و پس از آن روادید هیئت ایرانی مجدداً صادر می شود تا مذاکرات بعدی انجام شود.

اوحدی ادامه داد: عربستان از ما خواست تا تفاهم نامه ای که بر اساس آن در خصوص بقیه موارد مطرح شده توافق حاصل شده بود را امضا کنیم اما ما اعلام کردیم وضعیت صدور روادید باید یکی از بندهای تفاهم نامه باشد و تفاهم نامه را امضا نکردیم امروز نیز طی تماس تلفنی به وزارت حج عربستان اعلام کردیم هیئت ایرانی آماده مذاکرات است و منتظر تصمیم گیری سعودی ها هستیم.

رئیس سازمان حج و زیارت تصریح کرد: کاملا امیدوار به برگزاری حج هستیم اما آنچه در خصوص روند مذاکرات می بینیم مانند مذاکرات سال 91 است که هیئت ایرانی بازگشت و دوباره مذاکرات از سر گرفته شد.

وی افزود: سه فراخوان برای ثبت نام تمتع داشتیم که تا کنون 17هزار تن ثبت نام کرده اند و فراخوان سوم را زمانی اعلام می کنیم که وضعیت صدور روادید مشخص شود.

اوحدی تأکید کرد: ظرفیت اعزام امسال 64هزار تن است اما بر اساس آنچه اعلام شده سال آینده سهمیه ما به 78هزار تن افزایش می یابد.

رئیس سازمان حج و زیارت با بیان اینکه تعلل در صدور حکم 2 مأمور سعودی باعث ایجاد شبهه شده است، تصریح کرد: این موضوع را با شفافیت بیان کردیم و وزیر حج عربستان به صراحت گفت من هم تعجب می کنم که چرا هنوز حکم دادگاه اعلام نشده است و مقرر شد خود وزیر این ماجرا را پیگیری کند.

وی با اشاره به اینکه فضای مذاکرات سرد بود، تصریح کرد: از آنجا که روابط سیاسی ما قطع شده این موضوع طبیعی است اما مسئله اینجاست تفاهم نامه ای که امسال در خصوص تمتع از سوی سعودی ها تنظیم شده بود، تحکمی بود چرا که به زعم ما یک طرفه بود و از این رو از نظر ما این تفاهم نامه قابل پذیرش نبود و باید ملاحظات ما نیز حفظ شود.

رئیس سازمان حج و زیارت گفت: بر اساس جدول زمانبدی 15 مرداد اعزام های تمتع شروع می شود ضمن اینکه همه مراجع عظام بر اقامه شرعی احکام مردم تأکید دارند.

اوحدی همچنین از پیشنهاد ترکیه به عربستان در خصوص صدور روادید حجاج ایرانی در دبی سخن گفت و تأکید کرد: این پیشنهاد از طرف ترکیه بوده و به هیچ عنوان از طرف بعثه مقام معظم رهبری و سازمان حج و زیارت چنین مسئله ای مطرح نشده است.

در ادامه این نشست پرورش مدیرعامل شرکت هواپیمایی ایران ایر نیز در تشریح روند پروازهای تمتع گفت: همانند سال های گذشته 50درصد پروازها با هواپیماهای ایران و 50 درصد نیز با هواپیماهای عربستان سعودی صورت می گیرد اما به دلیل قطع روابط سیاسی چنانچه عربستان نخواهد هواپیما بفرستد، در بندهای تفاهم نامه آمده است که می توانیم از کشورهای دیگر هواپیما اجاره کنیم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها