تکمیل مهم‌ترین پروژه پالایشی کشور در راستای اقتصاد مقاومتی

ستاره خلیـج‌فـارس

خروج نام ستاره خلیج‌فارس از فهرست تولید بنزین سال 95پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس بزرگ‌ترین پالایشگاه میعانات گازی جهان است که با راه‌اندازی آن ایران از واردات بنزین بی‌نیاز و حتی به صادرکننده این فرآورده پر مصرف در دنیا تبدیل خواهد شد.
کد خبر: ۸۹۸۴۳۹
پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس از اولویت خارج شد

پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس از سه فاز تشکیل شده است که هر فاز آن توان تولید روزانه 12 میلیون لیتر بنزین با استاندارد یورو 4 را دارد. در بازدیدی که سال گذشته وزیر نفت به همراه چند تن از مسئولان ارشد صنعت نفت از این مگا پروژه داشتند بیژن زنگنه قول داد تا نیمه دوم سال 95 فاز اول این پالایشگاه به تولید برسد. اما روند کند توسعه این پالایشگاه حاکی است که احتمالا این وعده وزیر نفت محقق نخواهد شد.

در همین رابطه یک منبع آگاه با اشاره به حذف نام پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس از فهرست تولید بنزین در سال 95 توسط مجموعه شرکت ملی پالایش و پخش می‌گوید: ابتدای هر سال و به دلیل تخصیص بودجه در نظر گرفته شده، شرکت ملی پالایش و پخش باید پیش‌بینی هزینه را در فهرستی منتشر و اعلام کند بودجه تخصیص داده شده به کدام بخش‌ها می‌رسد و چه تولیداتی خواهد داشت.

این مقام مسئول ادامه می‌دهد: باوجود وعده سال گذشته وزیر نفت و مسئولان شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی مبنی بر به تولید رسیدن فاز اول این پالایشگاه و تولید بنزین به میزان 12 میلیون لیتر، شرکت ملی پالایش و پخش نام این پالایشگاه را از تولیدات سال 95 حذف کرد.

به گفته وی و براساس آمار و اطلاعات موجود در دو سال گذشته، این پالایشگاه به دلیل مشکلات عدیده مالی ماهانه 3/0درصد پیشرفت داشته و از 76 به 86 درصد رسیده است.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر مسئولان شرکت پالایش و پخش سعی می‌کنند فقط واحد تقطیر این پالایشگاه به مدار تولید برسد تا بتوانند شرایط تولید میعانات گازی را که هم اکنون در کشور به بحران تبدیل شده است کنترل کنند و بخشی از میعانات ذخیره شده را در این پالایشگاه مصرف کنند تا مانع قطع تولید گاز از پارس جنوبی شوند.

این گزارش اضافه می‌کند با توجه به شرایطی که پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس دارد، باید یکی از طرح‌های اولویت‌دار مجموعه صنعت نفت باشد و تامین مالی این پروژه با جدیت در دستورکار صنعت نفت قرار گیرد، اما براساس آمار و اطلاعات به دست آمده، برخی مسئولان ارشد صنعت نفت با تامین مالی این پروژه مخالفت کرده و اولویت سرمایه‌گذاری را به پالایشگاه‌های سیراف داده‌اند. سهامداران پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس عبارتند از: شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی، صندوق بازنشستگی صنعت نفت و صندوق تامین اجتماعی. تامین مالی این پروژه از طریق صندوق توسعه ملی و با عاملیت بانک ملت باید صورت گیرد و برای آن که فاز اول این پالایشگاه به تولید برسد، نیازمند 700 میلیون یورو است که در صورت تامین این مبلغ، احتمال دارد فاز اول این پالایشگاه، مهرماه سال 95 به تولید برسد.

محمد حسین سیف‌الهی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها