زاکانی در سخنان پیش از خطبه‌های نماز جمعه تهران:

شرایط پسابرجام سخت تر شده است

رئیس کمیسیون ویژه بررسی برجام گفت: باید از مسئولان دولتی تشکر کرد که صراحتاً می گویند طرف خارجی به تعهدات خود عمل نمی کند.
کد خبر: ۸۹۷۶۷۵
شرایط پسابرجام سخت تر شده است

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از خبرگزاری صدا و سیما ؛ علیرضا زاکانی به عنوان دومین سخنران پیش از خطبه های نمازجمعه امروز تهران و به عنوان رئیس کمیسیون ویژه بررسی برجام در مجلس شورای اسلامی در مورد چگونگی اروپا و آمریکا در اجرای تعهدات برجام و اینکه آیا دستورات مقام معظم رهبری در مورد برجام عملی شده است یا نه ، سخنرانی کرد.
علیرضا زاکانی تصریح کرد: موضوع بسیار مهم برجام و چگونگی انجام تعهدات ایران و طرف های مقابل ، محل بحث جدی است.

رئیس کمیسیون ویژه بررسی برجام افزود: تلاش های بسیار زیاد تیم های مذاکره کننده و بویژه عزیزان مذاکره کننده دولت یازدهم به نتیجه رسید و برجام با شروطی مورد قبول شد ، شروط دهگانه شورای عالی امنیت ملی ، 9 بند قانونی مجلس شورای اسلامی و فراتر از همه اینها ، نامه 29 مهرماه سال گذشته مقام معظم رهبری و تاکید بر این نکته که علاوه بر تقدیر از موافقین و منتقدین و تاکید ویژه بر دقت در رفتار آمریکا و از یاد نبردن شیطنت های شیطان بزرگ ، در بند (3) ، (9) موضوع را مورد تاکید قرار دادند.

وی گفت: با توجه به این 9 بند و سایر شروط مجلس شورای اسلامی و شورای عالی امنیت ملی برجام مورد قبول واقع شد اما شرط آن انجام این شروط بود.

زاکانی افزود: در پایان این نامه هدایت گر و راهگشا بیان شد که باید توجه کرد رفع تحریم به خودی خود رافع مشکلات کشور نخواهد بود بلکه با توجه به اقتصاد مقاومتی می توان مشکلات کشور را پشت سر گذاشت.نماینده مردم تهران گفت: ما در اجرای برجام تعهداتی داریم و طرف های مقابل هم متعهد شدند ، مهمترین رئوس تعهد ما کاهش ذخایر غنی سازی بود ، مواد غنی سازی شده ما باید کاهش پیدا می کرد.

وی افزود: طبق برجام ، دومین تعهد ویژه ما کاهش ظرفیت غنی سازی بود که باید به 5 هزار و 60 دستگاه از نوع سانتریفیوژ نوع اول برسد.
زاکانی اظهار داشت: سومین تعهد ما این بود که باید با همکاری فراتر از پروتکل الحاقی راه را برای بازرسی های لحظه به لحظه آژانس بین المللی انرژی اتمی باز کنیم.

وی گفت:‌ در مقابل صحبت های متناقضی زده شد اما کلیت کار این بود که شش کشور متعهد شدند ، اولاً دست از تهدید ایران اسلامی بردارند ، نه عمل ، نه رفتار و نه گفتاری داشته باشند که ما به ازای او اخلال و نقض روح حاکم بر برجام صورت پذیرد.

رئیس کمیسیون ویژه بررسی برجام ادامه داد: نکته دوم بحث تحریم ها بود ، آنها متعهد شدند تحریم های شورای امنیت سازمان ملل را رفع کنند و متعهد شدند که دستورات اجرایی رئیس جمهور آمریکا لغو شود و همچنین متعهد شدند که دستورالعمل های اجرایی اتحادیه اروپا لغو شود و تحریم های کنگره هم متوقف شود.

زاکانی گفت: این خواست ما نبود ، تعریفی را که از رفع تحریم ها مسئولان محترم در مجلس و جاهای مختلف ارائه می کردند رفع و لغو تحریم ها بود اما آنچه که در نامه رهبری معظم انقلاب به آن تاکید شد لغو تحریم ها بود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها