زاکانی در سخنان پیش از خطبه‌های نماز جمعه تهران:

شرایط پسابرجام سخت تر شده است

رئیس کمیسیون ویژه بررسی برجام:

کار ما تکمیل کننده تلاش تیم مذاکره کننده بود

رئیس کمیسیون ویژه بررسی برجام در مجلس شورای اسلامی گفت: کار ما تکمیل کننده تلاش تیم مذاکره کننده بود و سعی داشتیم وظایف خود را به نحو احسن انجام دهیم.
کد خبر: ۸۴۴۴۲۵
کار ما تکمیل کننده تلاش تیم مذاکره کننده بود

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، علیرضا زاکانی در نشست خبری عصر امروز خود به ارائه گزارش کار از عملکرد این کمیسیون پرداخت و با تسلیت فاجعه منا و نیز شهادت سردار همدانی گفت: توفیق داشتیم کمیسیون برجام را با همکاری 14 تن از نمایندگان مجلس شورای اسلامی در بیش از 40 روز به پیش ببریم و در این مسیر تلاش داشتیم تا توافق برجام را در چارچوب قانون و وظایف خود و همچنین منطبق با آنچه در قانون اساسی و آیین نامه داخلی مجلس و جایگاهی که به واسطه فرمایش های رهبر معظم انقلاب برای مجلس در رسیدگی به برجام تعیین شده بود، بررسی کنیم.

وی گفت: در این ایام تلاش شد تا با تامل، متن برجام و قطعنامه را به صورت کارشناسانه بررسی کنیم که ماحصل آن گزارشی مستند، بی طرفانه و با کمال دقت و با درنظرگرفتن همه موضوعات مرتبط باشد.

زاکانی با اشاره به چارچوب کاری کمیسیون ویژه بررسی برجام افزود: تلاش کردیم از چارچوب قانونی فراتر نرویم و در این مسیر متن برجام و قطعنامه را با قوانین موجود و فرمایشات رهبر معظم انقلاب انطباق دهیم و با بهره گیری از عقل جمعی کمیسیون و رای اکثریت اعضا تلاش خود را به نتیجه برسانیم.

رئیس کمیسیون ویژه بررسی برجام در مجلس شورای اسلامی با انتقاد از نحوه برخورد با نتایج بررسی‌های این کمیسیون و گزارش آن تصریح کرد: این چه نوع نگاه به مسائل ملی است و چرا باید با جایگاه و حیثیت مجلس بازی شود؟

علیرضا زاکانی با ارائه گزارشی از نحوه عملکرد این کمیسیون گفت: از ابتدا با فرصت محدودی که داشتیم سعی کردیم روشمند عمل کنیم به همین علت نخستین گام ما تصویب روش کار کمیسیون بود تا با روشمندی دقیق اقدام کنیم.

وی تصویب سند روشمندی کمیسیون را در 3 شهریور و تصویب سند رسانه‌ای در 4 شهریور را از اقدامات کمیسیون ویژه بررسی برجام برشمرد.

زاکانی گفت‌: پس از آن وقتی طبق مصوبات هیئت رئیسه کمیسیون، از مدعوان دعوت کردیم، در نهایت آیین‌نامه داخلی کمیسیون تصویب شد زیرا این آیین نامه در میانه راه به کار می آمد و زمانی لازم‌تر می شد که با نقاط چالش‌برانگیز داخلی مواجه می‌شدیم؛ به همین علت آیین نامه نیز در 11 شهریور تنظیم و پس از اصلاح در 15 شهریور تکثیر و عرضه شد.

رئیس کمیسیون برجام افزود: مسیری که طی کردیم مبتنی بر روشمندی بود البته در 21 شهریور آقای لاریجانی اضطراری را به بنده اعلام کرد و اظهار داشت که گزارش را زودتر آماده کنیم.

وی گفت: به همین علت در 22 شهریور که اعضا برای دیدن کارخانه آب سنگین اراک رفتند بنده ماندم و با جمعی از کارشناسان مرکز پژوهش‌ها متدولوژی روشمند جدید آماده کردیم و 23 شهریور آن را در اختیار اعضا گذاشتیم و دوستان نظرهایشان را اعمال کردند .

زاکانی افزود: در 31 شهریور درباره سه راه حل با هم صحبت کردیم که جمع میان راه حل دوم و سوم مبتنی بر آیین نامه، مدّ نظر قرار داده شود؛ راه حلی که بر اساس آن گزارش کمیته های زیرمجموعه به صحن کمیسیون می آمد و پس از صحبت موافقان و مخالفان رای گیری می شد .

اصرار داریم این کمیسیون باقی بماند

رئیس کمیسیون ویژه بررسی برجام در ادامه با اشاره به بررسی طرح اجرای برجام در کمیسیون امنیت ملی مجلس گفت: این اقدام از سوی هیات رئیسه مشخص می کند که آنها کمیسیون برجام را حتی به عنوان یک کمیسیون فرعی هم نشناخته اند.

علیرضا زاکانی تصریح کرد: به نظر می رسد این مسیر، مسیر نادرستی است و هیات رئیسه باید برای حفظ شان و آبروی مجلس و همچنین بر اساس منافع ملی کشور، از این مسیر خارج شود و مسیر قانونی را طی کند.

وی در ادامه در خصوص نظر برخی نمایندگان مبنی بر عبور برجام از خطوط قرمز تعیین شده از سوی رهبر انقلاب گفت: براساس فرمایش رهبر معظم انقلاب مبنی بر لغو همه تحریم ها، با توجه به لغو برخی از این تحریم ها باید اذعان کنم که عبور از خط قرمز، کاملا واضح است.

عضو کمیسیون شوراهای مجلس در خصوص پایان عمر کمیسیون برجام نیز اظهار داشت: بر اساس ماده 44 آیین نامه مجلس هیچ گونه عمر و زمانی برای کمیسیون در نظر گرفته نشده است .

برخی از صحبت های مطرح شده ناشی از یک برداشت غیر تخصصی بود

وی در خصوص سخنان مطرح شده درباره تخریب های صورت گرفته علیه کمیسیون برجام گفت: برخی از صحبت های مطرح شده ناشی از یک برداشت غیر تخصصی بود و در خصوص نظرات مطرح شده در مورد حضور نمایندگان خارج از کمیسیون در جلسات این کمیسیون باید اشاره کنم که قاعده ما اولویت قراردادن نظر اعضای کمیسیون بود و بر اساس متن آیین نامه هیچ گونه ایرادی بر این اقدام وارد نیست.

زاکانی در ادامه در خصوص برخی از صحبت های مطرح شده مبنی بر بداخلاقی های صورت گرفته توسط آقای آمانو اظهار داشت: هیچ گونه بداخلاقی صورت نگرفت و پس از برگزاری جلسه نظر معاون وزیر امور خارجه و معاون رئیس سازمان انرژی اتمی نیز مبنی بر فوق العاده بودن این جلسه بود.

وی در ادامه با اشاره به تلاش فراکسیون های اصولگرایان و رهروان اظهار داشت:‌ باید این دو فراکسیون مجلس، بدون حق وتو با منطق و استدلال، دست در دست هم برای حل موضوع اقدام کنند.

رئیس کمیسیون ویژه بررسی برجام در خصوص جلسه فردای مجلس و مطرح شدن طرح اجرای برجام در صحن علنی گفت: هیات رئیسه می تواند جلسه فردا را تبیین و راه رسیدگی به طرح و اصلاح مورد نظر را هموارکند.

اجرای برجام به شکل کنونی فاجعه آفرین است

سخنگوی کمیسیون ویژه بررسی برجام در ادامه گفت: اگر برجام بخواهد به همین شکل در کشور اجرا شود، به عنوان یک فرد بی طرف معتقدم اجرای آن برای مملکت فاجعه آفرین است.

علیرضا زاکانی با اشاره به وظیفه کمیسیون ویژه بررسی برجام برای ارائه گزارش نهایی گفت: وظیفه ما تا به امروز ارائه گزارش بوده است که پس از انعکاس این گزارش توسط هیات رئیسه به کمیسیون امنیت ملی مجلس، مشخص می شود که این کمیسیون برخلاف آیین نامه و دقتی که رهبر معظم انقلاب فرمودند، این گزارش را تهیه کرده و به صحن علنی ارائه داده است.

وی افزود: من به عنوان یک مسئول ساکت نمی نشینم و حاضر هستم رو در رو با مردم صحبت کنم و آنها را از عواقب اجرای برجام مطلع سازم.

زاکانی با بیان اینکه نمی خواهیم دیکتاتوری در کشور راه بیاندازیم افزود: اگر برجام بخواهد به همین شکل در کشور اجرا شود، به عنوان یک فرد بی طرف معتقدم اجرای آن برای مملکت فاجعه آفرین است.

وی گفت: هر یک از مسئولان دولتی که فکر می کنند می توانند از این طرح دفاع کنند هر اقدامی را که می توانند انجام دهند.

زاکانی درادامه با اشاره به شش گزینه پیش رو برای رد یا تایید این طرح گفت: اگر متن تهیه شده مطلوب باشد آن را تایید می کنیم و اگر کمی اشکال داشته باشد نیز می توانیم آن را تایید کنیم و برای توضیحات بیشتر یک بیانیه تفسیری ارائه دهیم.

وی با بیان اینکه گزینه سوم این است که ما بخواهیم این متن را به صورت مشروط بپذیریم افزود: در راه حل چهارم اگر شرطی را بخواهیم بگذاریم کفایت نکند، مطابق ماده 175 آیین نامه داخلی مجلس،‌ مجددا آن را برای اصلاح به دولت ارسال می کنیم.

هیئت رئیسه مجلس مسیر قانونی را طی کنند

وی تاکید کرد ‌: هیئت رئیسه مجلس برای حفظ شأن و آبروی مجلس و منافع و مصالح ملی باید از این رویه دست بردارند و مسیر قانونی را طی کنند .

زاکانی گفت:‌ هیئت رئیسه و کمیسیون امنیت و سیاست خارجی مجلس باید تجدید نظر کنند و در مسیر رسیدگی به نحوی عمل کنند که مصالح ملی در نظر گرفته شود.

زاکانی در پاسخ به پرسش دیگری درباره عبور از خطوط قرمز در موضوع تحریم‌ها اظهار داشت : رهبر معظم انقلاب در موضوع تحریم ها بر لغو آن تاکید کرده بودند در حالی که لغو تحریمی در کار نیست جز مقدار اندکی که ما در بخش اقتصادی درج کرده ایم که کدام بخش لغو و کدام بخش تحریم می شود.

وی در پاسخ به پرسش دیگری درباره دعوت از صاحبنظران و استادان دانشگاهی گفت :‌ کمیته حقوقی کمیسیون برجام با مشورت مرکز پژوهش ها فهرستی از صاحبنظران، از دانشگاه های مختلف و از هر دو طرف موافق و مخالف تهیه کردند که در نهایت از حدود 16 نفر دعوت شد که 12نفرشان در جلسه حضور یافتند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها