زاکانی در سخنان پیش از خطبه‌های نماز جمعه تهران:

شرایط پسابرجام سخت تر شده است

نقض برجام از سوی آمریکا در اولین روز اجرای آن و وضع تحریم‌های جدید علیه جمهوری اسلامی ایران به بهانه برنامه موشکی، حاکی از سختی‌هایی است که در دوران اجرای برجام پیش رو خواهیم داشت؛ سختی‌هایی که قطعا کمتر از مشکلات دوران مذاکرات در بیش از یک دهه گذشته نیست.
کد خبر: ۸۷۳۷۶۹
پیش درآمدی بر سختی‌های پسا برجام

رفتارهای اخیر نشان می‌دهد که آمریکا به هیچ عنوان قابل اعتماد نیست و به تعهداتش در قالب برجام عمل نمی‌کند. آمریکایی‌ها متعهد شده بودند که هیچ نوع تحریم جدیدی علیه جمهوری اسلامی ایران وضع نکنند و بر این اساس، وضع مجموعه‌ای از تحریم‌ها به بهانه برنامه موشکی ایران کاملا خلاف برجام است و می‌توان گفت این اقدام آمریکایی‌ها نقض برجام است.

در چنین شرایطی ملت ایران و مسئولان جمهوری اسلامی باید با دقت، مراقبت‌های لازم را به عمل آورده و از حقوق ملت ایران دفاع کنند چراکه اگر قرار باشد تحریم‌هایی که برداشته می‌شود به بهانه‌ها و به اشکال مختلف برگردد نقض غرض خواهد بود.

این را هم باید بدانیم که دشمن به جز دشمنی کار دیگری نخواهد کرد و نباید تصور داشت رسیدن به توافق هسته‌ای و اجرای برجام، به معنی پایان یافتن دشمنی‌های آمریکاست.

دشمنی‌های آمریکا با ملت ایران پایان ندارد و تنها می‌توان از موضع قدرت و اقتدار از حقوق ملت ایران در برابر زورگویی‌های کشورهایی چون آمریکا دفاع کرد.

برخی ممکن است تحلیل کنند که تحریم‌های جدید علیه ایران صرفا مصرف داخلی برای درون کشور آمریکا دارد اما اینچنین نیست.

ما در وضع تحریم‌های جدید به بهانه برنامه موشکی ایران، همراهی کنگره و کاخ سفید را شاهد بودیم و اینطور نیست که صرفا وضع تحریم‌های جدید از ناحیه کنگره بوده باشد.

در داخل آمریکا گرچه رقابت‌هایی وجود دارد اما به این معنا نیست که یک جریان در داخل این کشور به دنبال پایان دادن فشارها به ملت ایران است.

هیات حاکمه آمریکا و دولت آمریکا به معنای عام، به دنبال حفظ فشارها بر ایران است و این به معنای آن است که ما برای حل مشکلات باید نگاه به درون داشته باشیم و تصور نکنیم با توافق و اجرای برجام می‌توانیم مشکلاتمان را از طریق گشایش‌های اینچنینی حل کنیم البته مذاکرات را باید انجام می‌دادیم ولی باید توجه داشته باشیم که راه حل مشکلات ما نگاه به درون و استفاده از ظرفیت‌های داخلی و اقتصاد درون‌زاست که در قالب اقتصاد مقاومتی در سال‌های گذشته مطرح شده. رفتار آمریکا نشان می‌دهد که اتفاقا بایستی سیاست‌های اقتصاد مقاومتی را جدی تر از گذشته دنبال کنیم و باید مراقبت کنیم که با تحلیل‌های غلط، روند اجرایی شدن اقتصاد مقاومتی در کشور تضعیف نشود و گشایش‌های مقطعی آسیبی به اقتصاد مقاومتی نزند.

دکتر یدالله جوانی - استاد دانشگاه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها