جان کربی، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا با بیان این‌که مواضع آمریکا در قبال اراضی اشغالی جولان تغییر نکرده است، تصریح کرد: همه دولت‌های آمریکا اعم از دموکرات و جمهوریخواه از سال 1967 تاکید داشته‌اند که این سرزمین‌ها به اسرائیل تعلق ندارند.
کد خبر: ۸۹۷۴۴۹
واکنش آمریکا به اعلام مواضع نتانیاهو در جولان

این موضع بعد از آن اعلام شد که بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی برای اولین‌بار بعد از پنج دهه نشست کابینه خود را در بلندی‌های اشغالی جولان برگزار کرد و طی اظهاراتی گستاخانه بر اشغال دائمی این مناطق تاکید کرد.

بر این اساس از اظهارات جان کربی می‌توان به عنوان شاخصی جدید از تعارض در سیاست منطقه‌ای دولت اوباما و راستگرایان افراطی حاکم بر تل‌آویو به ریاست نتانیاهو ارزیابی کرد.

پیش از این، نتانیاهو تعارضات خود را در حوزه‌هایی چون شهرک سازی در فلسطین یا مساله هسته‌ای ایران نشان داده بود، اما اکنون با توجه با توافق آمریکا و روسیه درخصوص چارچوب مذاکرات ژنو برای حل سیاسی بحران سوریه به این حوزه منتقل می‌شود.

با توجه به این‌که در این توافق بر حفظ تمامیت ارضی سوریه تاکید و تصریح شده و در عین حال این توافق دست دولت و ارتش سوریه را برای نابودی گروه‌های تکفیری باز گذاشته (که به مجری سیاست‌های اسرائیل در سوریه تبدیل شده بودند) و از دیگرسو ارتش سوریه روند آزادسازی مناطق اشغالی این کشور را از سلطه گروه‌های تکفیری کم‌کم به مرزهای جولان می‌رساند، از این‌رو نتانیاهو با برگزاری نشست کابینه در جولان وتاکید بر ادامه اشغالگری این منطقه در برهم زدن توافق ژنو پیش‌افتاده و از این طریق خواسته است مخالفان دولت سوریه و حامیان خارجی آنها را نیز برای فاصله گرفتن از مذاکرات سیاسی و روی آوردن دوباره به شیوه‌های نظامی و براندازانه، تحریک و تشویق کند و از این لحاظ ارتباط معناداری را می‌توان بین مواضع جدید نتانیاهو در جولان و خودداری گروه ریاض از شرکت در مذاکرات ژنو مشاهده کرد.

همین ارتباط بین تلاش عربستان به الحاق جزایر مصری صنافیر و تیران به خاک خود و برگزاری نشست کابینه نتانیاهو در جولان و اعلام مواضع جدید وی نیز قابل درک است.

این تحرکات نشان می‌دهد رژیم صهیونیستی و عربستان به عنوان دو متحد آمریکا با رویکرد دولت اوباما و حزب حاکم دموکرات در منطقه همراهی نمی‌کنند و در حالی‌که دموکرات‌ها برای پیروزی مجدد در انتخابات ریاست‌جمهوری حساب خاصی روی کارنامه سیاست خارجی اوباما باز کرده‌اند، اما راستگرایان صهیونیستی و تازه به دوران رسیده‌های سعودی تمام تلاش خود را برای شکست دموکرات‌ها با چالش‌سازی برای سیاست خاورمیانه‌ای آمریکا به‌کار گرفته‌اند.

احمد کاظم‌زاده - کارشناس مسائل خاورمیانه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها