حمله زودهنگام ملخ های کوهاندار تاغ تهدیدی جدی برای 3500 هکتار از تاغزارهای منطقه ابردژ ورامین محسوب می شود .
کد خبر: ۸۹۶۵۹۰
حمله ملخ ها به تاغزارهای ورامین

به گزارش جام جم آنلاین ، فتاح اسدپور رئیس اداره حفاظت و حمایت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان تهران گفت : ایجاد جنگل های دست کاشت تاغ در این منطقه حاصل اقدامات بیابان زدایی در چند دهه گذشته بوده و تاکنون بیش از 8 هزار هکتار از اراضی بیابانی این منطقه زیر پوشش کاشت این گونه قرار گرفته است.

وی افزود : این تلاش ها به میزان قابل توجهی در تثبیت و جلوگیری از فرسایش خاک و جلوگیری از حرکت شن های روان نقش دارد و موجب بازگشت زندگی در این منطقه شده است.

بنا بر گزارش پایگاه اطلاع رسانی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان تهران؛ اسد پور گفت : تاغ که از گونه های مقاوم به خشکی و سازگار در شرایط سخت کویری به شمار می آید، جایگاه ویژه ای را در اجرای طرحهای تثبیت شن و بیابان زدایی داشته است اما در برخی مناطق همچون ابردژ ورامین با توجه به فراهم شدن شرایط مناسب اکولوژیکی، آفات و بیماری ها در کنار خشکسالی می تواند تهدیدهای جدی برای تاغزارها به شمار آید.

وی افزود : باید با بهره گیری از روش های علمی، تخصصی و دانش روز، اقداماتی از قبیل پیش آگاهی، پیشگیری و کنترل را در زمان مناسب و به نحوی که اثار سوء برای محیط زیست نداشته باشد علیه آنها به کار بست.

اسدپور با اشاره به اینکه در حال حاضر وسعت مناطق آلوده به آفت ملخ های کوهاندار تاغ حدود 3هزار و پانصد هکتار است ، اظهار داشت: ملخ های کوهاندار تاغ بیشتر در ایام گرم سال به درختچه ها حمله ور می شود که با بررسی های به عمل آمده مشخص شد که این ملخ ها از نیمه اسفند در بین تاغزارهای منطقه شیوع یافته است که در حال حاضر عملیات مبارزه با این آفت در دستور کار این اداره کل قرار دارد.

وی خاطرنشان کرد : این ملخ ها از قسمتهای سبز گیاه تغذیه و خسارت قابل توجهی به آن وارد می کند به طوری که درختچه های آلوده به کلی سبزی خود را از دست می دهد و از دور کاملا خشک به نظر می رسد.

رئیس اداره حفاظت و حمایت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان تهران تاکید کرد: کمبود اعتبارات و عدم امکانات و تجهیزات کافی از مشکلات پیش رو برای مبارزه با این ملخ هاست که امیدواریم با همکاری و مساعدت سایر دستگاههای مرتبط بتوانیم حتی الامکان از بروز خسارت های وارده جلوگیری کنیم.

منبع: خبرگزاری صداوسیما

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها