عرصه جنگل​های تاغ «حارث‌آباد» به عنوان بزرگ​ترین عرصه​های جنگلی خراسان رضوی، سال‌هاست که شاهد چرای دام و قطع درختان از سوی مردم منطقه است و همه اینها در حالی است که از مدتی پیش با هجوم ملخ​های کوهان​دار و حمله موش​ها نیز مواجه شده است.
کد خبر: ۶۶۸۵۸۹

البته به گفته قاسم آخوندی، رئیس اداره منابع طبیعی سبزوار آنچه اکنون بیش از همه علل و موارد گفته شده این جنگل​ها را تهدید می​کند، هجوم آفت ملخ کوهان​دار است.

یک کارشناس محیط زیست نیز با بیان این که این جنگل​ها به عنوان یکی از مهم‌ترین زیستگاه​های استان در جنوب سبزوار قرار گرفته است، گفت: با وجود تمام مشکلاتی که حیات سبز این محدوده را تهدید می​کند، تا چندی پیش درختان تنومند تاغ توانسته بودند در برابر عوامل نامساعد طبیعی همچنان پایدار باقی بمانند.

علی فتاحی در گفت‌و‌گو با مهر افزود: تاخت و تاز انسان در طبیعت یکی از عوامل مهم نابودی جنگل‌های حارث​آباد است و در کنار این علت، حفر سوراخ موش​ها در زیر درختان و هجوم ملخ​های کوهان​دار هم در نابودی درختان این جنگل نقش داشته است.

وی با بیان این که یکی از دلایلی که مانع احیای دوباره این جنگل​ها شده کمبود اعتبارات است، به قابلیت​های این جنگل و بادوام بودن درختان تاغ اشاره و تاکید کرد: درختان تاغ این توانایی را دارند که در شرایط نامساعد طبیعی، پایدار باقی بمانند و در برابر فرسایش و ضربات خردکننده شن، سرمای سخت زمستان و دخالت​های بی​رویه بشر دوام بیاورند، اما اکنون این درختان نیز به دلیل توسعه جوامع روستایی و شهری و دست​درازی به این سرمایه​های سبز در حال نابودی و تخریب است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان رضوی نیز با بیان این که این استان با داشتن بیش از ۳۵۰ هزار هکتار جنگل طبیعی و بیابانی با پوشش​های گیاهی مختلف ازجمله تاغ، ظرفیت مناسبی برای رشد و توسعه کشاورزی دارد، یادآور شد: تاغ​ها مهارکننده خشک​ترین کویرها بوده و به عنوان جنگل​های «دست‌کاشت» می​توانند نیازهای چوبی استان را تامین کنند. ضمن این که در فصل زمستان، شاخه و برگ تاغ یکی از منابع تأمین کننده غذای گوسفندان است؛ بنابراین درخت تاغ دارای کارکردهای مهم است.

حسن تقوایی با بیان این که اکنون تاغ​ها به دلیل چرای مداوم و دخالت​های آدمی در طبیعت، در حال نابودی است و از سویی حفر سوراخ توسط موش​ها در زیر ریشه درختان، عامل از بین رفتن این درختان است، تصریح کرد: سبزوار دارای شرایط آب و هوای بیابانی است و به منظور حفظ طبیعت آن باید مانع قطع درختان، جلوگیری از چرای دام یا نفوذ موش​ها شد و بستر امنیت را برای جنگل​های منطقه فراهم کرد، زیرا در حقیقت پشت هر تخریب جنگل، سیلی در راه است.

وی با ابراز گلایه​مندی از کمبود اعتبارات در بخش محافظت از منابع طبیعی یادآور شد: در گذشته اعتبارات مناسبی از سوی استانداری، به منظور احیا و نگهداری منابع طبیعی اختصاص می​یافت، اما در نهایت تصمیم‌گیری در زمینه اعتبارات خشکسالی به جای تخصیص در هر استان در دولت انجام شد و بر این اساس به آبخیزداری که یکی از عوامل مهار خشکسالی است، بی​توجهی صورت گرفت.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها